7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #74416
    MK66
    Deelnemer
      @mk66

      Bij deze een overzicht in de bijlage na exact 1 jaar draaien met mijn zonnepanelen.
      Tegen over mijn huis hebben we dikke en hoge eikenbomen staan.
      in de winter is dit een nadeel om dat de stand vd zon lager is, hier kan ik niks aan doen omdat deze vd gemeente zijn.
      maar als ik het goed uitgerekend heb, hebben we een opbrengst van 87.5%, dus niet verkeerd.
      ik ben met de energie kosten met de helft omlaag gegaan vergeleken met de vorige bewoners, dat is toch leuk.

      Specs:
      Zonnepanelen: 32 stuks Solar Frontier SF 165-S
      Omvormer: Solar Edge Se 5000
      Optimizer: 16x Solar Edge P405
      Totaal voor 5.28 Kwp op jaar basis.

      Het is zeker zinvol om de panelen te plaatsen, je gaat ook zelf bewuster met je energie om.
      veel plezier ermee.

      MK66

      #74417
      MK66
      Deelnemer
        @mk66

        nu met bijlage.
        MK66

        Bijlagen:
        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
        #74829
        Mia
        Deelnemer
          @mortyr

          Hey @mk66,
          Wat is je terugverdientijd? En Solar Frontier is toch ideaal voor daken die enigszins schaduw pakken?
          Bevallen de panelen?

          #74919
          Jacob
          Deelnemer
            @jrnr5

            Hoi hoi,

            Mijn dak ligt gunstig en ik heb ook Solar Frontier, de verwachte opbrengst heb ik nu al gehaald en we hebben nog 4 maanden te gaan.
            Voor mij staat echt vast, dat deze panelen met de bijbehorende omvormer op de eerste plaats komen voor alle daken gunstig of niet. De Optimizers was ik niet nodig. Ik wil je adviseren om de kosten van deze Optimizers te vergelijken met de extra opbrengst. Dan kun je bepalen of het uit kan of niet.

            De terug verdientijd kun je zelf uitrekenen, zie de links op de pagina: http://www.jritservice.nl/main-ruiter-algemeen/zonne-energie-project.
            De verwachte terugverdientijd is bij mij ongeveer 6 jaar. Gezien de resultaten tot nu is de extra opbrengst van meer dan 25% is een terugverdientijd van 5 jaar realistisch met mijn installatie. Het advies is dan ook laat je goed adviseren.

            Mocht je de pagina niet kunnen openen, dit is het totaal plaatje.
            Er is 4,76 kWh geïnstalleerd en vanaf 1 januari tot 1 september is er 4321 kWh is er opgewekt.

            Groet,
            Jacob

            #74928
            MK66
            Deelnemer
              @mk66

              Hallo beide,
              Ja ze bevallen ons zeer.
              onze woning is niet hoog dus de panelen zijn goed te zien.
              ik wilde zwarte platen, echt zwart dus en niet met veel zichtbare lijnen.
              dmv de afwijkende maten heb ik een betere vulling van het dak.
              Ik heb bewust gekozen voor optimizer ertussen te zetten, 1 hogere opbrengst op jaar basis, 2 in de ochtend starten de platen in 1 hoek al op terwijl de andere hoek later actief wordt.
              heb je ze in 1 string had ik een lagere opbrengst.
              wij hebben bewust voor deze materialen gekozen vanwege de kwaliteit van deze producten.
              het is goed op elkaar afgestemd. ik heb geen extra kosten voor monitoring op je Pc.
              Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan en heb bij meerdere bedrijven laten komen.
              zij hebben ook alternatieven aangeboden en doorberekend.
              uiteindelijk waren goede systemen ongeveer gelijk aan kosten.
              Ik wil ook in de winter profijt hebben. dan kom je met deze platen het beste eruit.
              De zonnepanelen heb ik naar verwachting en berekening na 6,4 jaar eruit.
              Ik heb ook zonnecollectoren voor warm water en die heb ik in 4 1/2 eruit.
              Mijn buurman heeft sinds een paar maanden zelf panelen op zijn dak gelegd, voor 5800 kw
              gewone platen, maar met een solaredge omvormer.
              dus we hebben met regelmaat ons hegge praatje. en pakken ons appje erbij.
              Hij piekt meer als ik, maar op een hele dag heb ik bijna hetzelfde.
              nu kijken wat hij in de winter doet.
              daarbij probeer ik zoveel mogelijk de opgewekte stroom direct zelf te verbruiken.
              Klinkt onlogisch maar ik zet overdag de vaatwasser en de wasmachine aan als ik op dat moment opbrengst heb.
              dit kost niks.
              bij nachtstroom moet je altijd nog betalen.

              Groet MK 66

              #74934
              Mia
              Deelnemer
                @mortyr

                Dat klinkt veelbelovend! Solar Frontier is dus een merk om in de gaten te houden 🙂

                Haha leuk dat je dat samen met je buurman kan delen. Geen jaloerse buren 😉 Over die optimizers ben ik nog helemaal uit.
                Hebben jullie ook nog tips qua omvormers? En inderdaad overdag is het handigste om je stroomgebruik te hebben.
                Aangezien je dit eenmalig al hebt geïnvesteerd.

                Hebben jullie in de berekening voor het terugverdienen ook rekening gehouden met het eventueel opnieuw moeten aanschaffen van een omvormer?
                Deze hebben meestal een levensduur van 10 jaar heb ik gehoord. KLopt dit?

                #75284
                MK66
                Deelnemer
                  @mk66

                  Hallo Mia,
                  Nee gelukkig geen jaloerse buren, we zijn beide enthousiast.
                  Hij heeft gekozen om zelf te plaatsen op zijn plat dak. en hij heeft alles zelf berekent
                  hij hoeft niet voor het uiterlijk te gaan, dus hij heeft gewoon blauwe platen.
                  dmv de monitoring komt hij er nu achter dat de platen niet echt optimaal liggen op bepaalde delen op zijn dak.
                  zonnestand in diverse jaargetijde, schaduw van een boom.
                  wil hij optimaal van zijn platen gebruik maken dan moet hij ongeveer de helft van zijn panelen verplaatsen.
                  achteraf geeft hij toe dat hij het beter door een bedrijf had moeten laten doen.
                  zijn kosten zijn lager, ondanks meer platen, is de opbrengst op jaarbasis iets hoger dan die van mij.
                  maar ik produceer in de winter meer.

                  Ik heb bewust gekozen voor een gerenommeerd bedrijf en laten plaatsen door ze.
                  ik ben ongeveer 4 mnd met ze in overleg geweest, ze begrepen mij heel erg goed.
                  ik ben beperkt met mijn schuin dak, is redelijk laag en het oog wil ook wat.
                  er zijn meerdere type platen en merken vergeleken met diverse omvormers en met en zonder optimizers.
                  deze zijn allemaal doorberekend op langere termijn.
                  Ik ben voor de kwaliteit gegaan.
                  op de optimizers zit 25 jaar garantie en op de omvormer van SolarEdge 12.5 jaar.
                  gratis monitoring, het bedrijf kijkt 1 x in de week mee om je prestatie te volgen en de opbrengst vd platen te bekijken,
                  is er iets mis dan nemen ze contact op om het nader te bekijken.
                  laatst hebben we een stroomstoring gehad vanuit het netwerk, ik kreeg een half uur later een telefoontje dat er iets mis was.
                  ???, bleek dat ze een melding gekregen hadden vanuit de monitoring.
                  Blijkbaar als er een half uur geen stroom op de omvormer staat, krijgt hij het door en gaat hij zijn klant bellen.
                  netjes toch?
                  Ik heb de omvormer in de kelder hangen bijna onder de meterkast, en is de meest koele plaats.
                  Ik ga er vanuit dat in een normaal levenscyclus vd de platen dat ik nog 1 omvormer nodig heb.
                  We houden er zelfs al rekening mee om 1 type grotere omvormer nodig heb.
                  Ik heb een schutting gebouwd met/voor hout opslag en daarop een schuin dak geplaatst en er rekening mee gehouden dat hier in de toekomst panelen op komen, en we willen een tuinhuis/sauna ruimte bouwen.
                  tegen die tijd zullen weer betere platen zijn en/of nieuwe betaalbare technieken om dak en panelen in 1 te hebben.
                  Verder ben ik bezig om mijn algemene energie kosten omlaag te brengen.
                  gas kookplaat eruit en een 1 op stroom (die ik zelf opwek)
                  C.V gestookte houtkachel plaatsen en koppelen aan mijn zonnecollectoren/boiler en C.V ketel.
                  Dan kan ik overgaan op LT verwarming.
                  Toekomst plannen genoeg dus.

                  Belangrijkste is dus, wat wil je en wat wil je uitgeven.(materiaal keuze)
                  ik kijk op langer termijn, continuïteit.

                  Groet MK66

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.