3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Frank
    Bijdrager

Ik heb 2 mastervolt omvormers tbv mijn zonnepanelen.
    Op een erg zonnige dag gebeurt het veelvuldig dat de in de display vd omvormers te lezen is ‘wait’ dan worden er 60 seconden afgeteld en start de omvormer weer op. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik heb de mastervolt sunmaster xs 4300 tbv 14 panelen en de xs 3200 tbv 13 panelen. Ze leveren overigens wel stroom, dus naar mijn idee zijn ze niet kapot en bovendien doen ze het beide. Heeft het mogelijk met een te hoge netspanning te maken? Iemand vertelde dat door de hoge teruglevering bij zonnige dagen van de inmiddels vele zonnepanelen in de omgeving het net dit aankan en dat dit de storing zou veroorzaken? Bij minder zonnige dagen en in de winter functioneren ze normaal zonder dat deze melding verschijnt.
    Blijkt dat de fabrikant SolarInverters BV niet meer bestaat, geeft mastervolt bv door, van hen dus geen antwoord.

Mia
    Bijdrager

Hoi Frank,

Ja, dat kan inderdaad een te hoge netspanning zijn. Je omvormer valt uit bij een te hoge netspanning. Meestal 250 Volt of hoger, maar dit kan ook lager afgesteld zijn, door je installateur. Het is dus goed even contact met hun op te nemen en te vragen wat de netspanning is die de omvormer ontvangt. Je omvormer is gelukkig voorzien van een automatische reset, maar helaas verlies je wel wat opwek op deze manier. Als de netspanning te hoog is, kan je bellen met de storingsdienst.

sunnylover
    Bijdrager

Hallo Frank, de technische specificaties van jouw omvormer zegt dat het maximum AC Voltage 265 Volt is. In NL mag het voltage niet hoger komen dan 253V Jouw omvormer kan als deze vanaf de leverancier op de juiste instelling is gezet deze 253 Volt met gemak halen. In mijn eigen installatie zie ik bijna nooit dat het voltage hoger is dan 245V Maar ik zit in een zeer dun bevolkt stukje NL. Zijn er veel mensen in de straat met PV dan kan dat Voltage zomaar snel naar 253V stijgen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Deel deze pagina!