15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #88216
    Anoniem

      Vorig jaar gold nog dat de prijs van 1m3 gas ongeveer overeenkomt met 7kWh electriciteit.
      Nu ik véél meer electriciteit opwek dan ik nodig heb, overweeg ik electrisch te gaan bijverwarmen.
      De vraag is nu, met de gasprijs voor 2019, in hoeverre het slim is om electrisch bij te verwarmen bij een prijs van €0,11/kWh voor teruggeleverde electriciteit.

      #88217
      Hans Peter
      Deelnemer
        @whpmetselaar

        Mijn insteek:
        Zorg dat je de elektriciteit die je produceert volledig consumeert, bijvoorbeeld via je vloerverwarming.
        Zelf zoek ik naar een oplossing waarbij ik mijn vloerverwarming naar keuze via de bestaande gasverwarming of een soort boiler kan aansturen.
        Heb nog niet een echte oplossing gevonden, maar liep wel ergens tegen een elektrische boiler aan (380V) die instant warm water levert.

        Sommetje leerde me dat ik met 2000Kw overproductie 600 kuub gas bespaar en de vloerverwarming in september al op de gewenste temperatuur is.

        #88264
        Marin
        Deelnemer
          @marin

          Een Lucht- water warmtepomp is een betaalbaar alternatief als je voldoende electra opwekt.
          Met een investering van 1 kWh ontvang je 2 – 4 kWh aan warmte terug.
          Belangrijk is dat je warmwatervloerverwarming hebt.
          Dergelijke systemen zijn prijzig qua aanschaf (ca 7000 €) ex montage, maar er zit ca 2000 € subsidie op.
          Hiermee kan je van het gas af en loop je een hoop (gas) belasting mis.

          er zijn gelijksoortige duurdere tot veel duurdere systemen te koop gemaakt door Nefit t/m Daikin.

          #88265
          Hans Peter
          Deelnemer
            @whpmetselaar

            IK ga voorlopig niet voor de warmtepomp. Maakt me teveel lawaai en is simpelweg te duur. Heb een aanbieding gehad voor een hybride installatie voor € 4500. Denk dat die prijzen nog heel sterk zullen zakken.
            Ga nu echt voor een tussenoplossing waarbij ik mijn overproductie aan stroom wil consumeren.
            Zeker nu de terugleveringsmethodiek is aangepast.

            genoemde boiler kost rond € 450 ex btw, nu nog een oplossing voor het schakelsysteem…….

            wie durft

            #88522
            John Jansen
            Deelnemer
              @j-t-j-m-jansengmail-com

              Warmte pompen voor bestaande huizen is veel te duur bij nieuwe woningen kun je deze kosten meenemen in de hypotheek dan is het te doen.
              Heb zelf een hoek woning en al jaren vloerverwarming dus die hobbel is al genomen.Nu totaal 7,5 kw aan panelen op het dak liggen met 3 fase 3x 25 A.
              In september een buffervat van 300 liter op zolder gezet met een 6kw element erin en voor de kachel aangesloten en werkt uitstekend.
              De gehele installatie zelf aangesloten die kosten heb ik al bespaart dus meterkast zonnepanelen en buffervat.
              Totale kosten netto voor mij 7000 euro na aftrek btw.
              Dus mijn advies gebruik je boeren verstand en geloof niet alle verkopers want die willen alleen maar verkopen.
              Succes

              #134732
              Arnold
              Sleutelbeheerder
                @astadjer

                De energieprijzen zijn hoog, al lijkt de daling al iets ingezet. Hoe ziet onze energierekening eruit in 2022. Wat voel jij al van de hoge energieprijzen? Lees meer:

                Hoe ziet onze energierekening er in 2022 uit?

                #135977
                Mia
                Deelnemer
                  @mortyr

                  Ik voel ze.. net als iedereen. Ik krijg wel meer voor mijn teruglevering nu, maar mijn zonnepanelen dekken niet mijn gehele verbruik. De gasprijzen zijn verschrikkelijk. Helaas heb ik een nieuw contract moeten afsluiten, omdat mijn energieleverancier opeens failliet ging haha. Crazy times dus.

                  #138002
                  Minze
                  Deelnemer
                    @minze-broersma

                    Verwarmen met elektriciteit i.p.v. gas moet je nooit direct doen, dat wordt het verbruik te duur.
                    Dat kun je oplossen met een warmtepomp.

                    Ik vond warmtepomp een te grote investering, ondanks dat ik al CV met vloerverwarming heb.
                    Zo’n pomp vraagt vaak ook een zwaardere elektriciteitsaansluiting.

                    Ik heb het opgelost met een airco, in feite ook een warmtepomp die op een gewoon stopcontact kan.
                    Daarmee kun je in de winter ook verwarmen. In maart/april, toen ik hem net had, ging dat prima.
                    Warm water deed ik al elektrisch.

                    Het grote voordeel van een warmtepomp is dat je de gratis buiten-energie naar binnen pompt, de energie die jij er in moet steken zijn slechts de pompverliezen.
                    Mijn airco kan op papier 5x zoveel energie verplaatsen dan nodig is om de pomp aan te drijven.
                    In de praktijk moet je uitgaan van 2 tot 3 keer en dan kan elektriciteit concurreren met de gas prijs.
                    Dit energie voordeel heb je niet bij een directe elektrisch verwarming zoals een wandpaneel of elektrisch kachel.

                    Mijn vloeren blijven op deze manier natuurlijk koud, misschien moet er een vinyl vloertje over de tegels of later nog een kleine warmtepomp. We zullen zien!
                    Ik hoop zo deze winter geen gas meer te gebruiken en de extra elektriciteit met de zonnepanelen op te wekken.
                    Dan heb ik wel huidige de salderingsregeling nodig, om de zomer opbrengst in de winter te kunnen benutten.

                    Als de ervaring goed zijn, moet ik het gas laten afsluiten. Want je betaald er behoorlijk voor ook als je niets gebruikt.

                    #139438
                    Jeroen schreurs
                    Deelnemer
                      @jeroen2674

                      Heb nog vast contract tot september.
                      Heb afgelopen jaar zelf panelen gelegd, met de teruggave dit jaar een airco geplaatst.
                      Ik hoop met de airco te kunnen voorzien in mijn warmte behoefte, en is dit niet voldoende dan maar met gas bijstoken.

                      Voor het geld hoef ik die besparing niet te doen dot jaar, maar nu kan ik wel kijken of ik toekom in mijn warmte, anders komt er volgend jaar een airco of iets anders bij om mijn gas verbruik te verlagen. Doe zelf het verschil in voorschot van voor de zonnepanelen en nu met zonnepanelen op een spaarrekening zetten, heb ik het niet nodig bij de eindafrekening dan heb ik een leuk centje om weer te investeren in mijn installatie. Zelfde doe ik met die 190 euro. En anders gebruik ik deze buffer om te voorzien in ondersteuning van mijn energierekening als ik naar variabel contract moet overstappen.

                      Ook ben ik van mening dat we de mindset wbt zonnepanelen en dergelijke moeten omzetten van verdienen naar besparen.
                      Het is van de zotte dat er door vele van een verdien model wordt gesproken terwijl een hele grote groep er niet eens mee kan besparen omdat ze er geen toegang tot hebben. Bv de heatpipes, heel vaak hoor je, niet rendabel je verdiend er niks mee, Fout je bespaart er een hoop mee, waardoor je zeker verdiend in de vorm van een lagere kostenpost voor verwarming. Ander argument is, in de winter haal je er niet voldoende warmte uit, tja zonnepanelen geven ook niet alle stroom voor de airco en andere warmtepompen/toestellen, en straks is salderen afgelopen en dan. Nee heatpipes leveren in de winter weldegenlijk warmte op, mss niet zoveel als in voor/na-jaar en de zomer. Maar het is nog altijd goedkoper om leidingwater van 25 naar 55 graden te verwarmen dan vanaf 10-15 graden, en een cv die maar 10 tot 20 graden moet bijstoken is goedkoper dan eentje die 20 tot 40 graden moet stoken. Dus het advies om je dak zo vol mogelijk met zonnepanelen te leggen is al achterhaald, zeker met deze hoge gasprijzen. Ook de tussenweg van PVT panelen mag veel meer en beter gepromoot worden. Dit zou zelfs een uitkomst kunnen zijn voor gebieden waar een warmtenet aanwezig is.
                      Dus als we gaan denken van winst naar besparing behalen we het hoogste rendement

                      #139985
                      Anoniem

                        Natuurlijk heb je ook andere mogelijkheden. Ik ben sinds januari 2022 helemaal van het gas af. Ik gebruikte al vanaf juli 2021 geen gas meer maar vond het nog te eng om volledig de gas aansluiting te laten verdwijnen (besparing 25euro per maand aan vastrecht). Toen het bleek dat mijn elektrische CV-ketel, en de elektrische vloerverwarming in de slaapkamers meer dan voldoende capaciteit leveren, heb ik de knoop doorgehakt. Wil alleen nog voor de warmwater voorziening heatpipes met een flowboiler, dan verwacht ik helemaal kosten neutraal te zijn tot dat salderen wordt afgeschaft ;(. Trouwens volgens de installateurs was het niet mogelijk om van het gas af te gaan. maar ik lever het bewijs dat een woning van 1968, vrijstaand toch mogelijk is.

                        #139986
                        Anoniem

                          Jazeker heatpipes kunnen zeer interessant zijn. Stel je gebruikt het water wat verwarmt wordt door de heatpipes om te douchen. Dit water hoeft niet warmer te zijn dan 40 graden. Dit moet makkelijk lukken op een winterdag. Dus een vat van 200liter levert voldoende warmwater voor een gezin van 4 personen om te douchen zonder er andere energie in te steken. Gratis warmwater ;). Zorg wel dat de temperatuur 1 keer in de 2 weken boven de 60 graden komt om bacteriën te voorkomen. Zo zou je zelfs je huis kunnen verwarmen zeker als je vloerverwarming hebt. want het water in de vloer mag toch niet warmer zijn dan 38 graden. Het enigste nadeel is dat je wel ruimte moet hebben om deze grote vaten te plaatsen ;).
                          En als je het vat voorziet van een verwarmingsspiraal kun je ook bij bewolkte dagen genieten van warmte en in combinatie met zonnepanelen is de stroom die je in het spiraal stop misschien wel je eigen stroom die je heb opgeslagen in de grote landelijke batterij (salderen). waardoor je hier ook geen kosten van heb. De besparing is dan een stuk groter omdat je dan ook geen gasaansluiting meer nodig heb en geen externe energie gebruikt. Dus energie neutraal en CO2 neutraal.

                          #145534
                          Arnold
                          Sleutelbeheerder
                            @astadjer

                            De energierekening van huishoudens in 2023 valt fors hoger uit. Gemiddeld betalen we 37% meer!

                            Lees meer:

                            Energierekening huishoudens stijgt met 37%

                            #145578
                            Joop
                            Deelnemer
                              @jvdleeuw

                              Vooralsnog blijven “ZEPpers” die hun jaarverbruik en -productie in balans hebben en al afscheid genomen hebben van gas, bij alle prijsontwikkelingen op de energiemarkt volledig buiten schot.
                              Saldering en solidariteit gaan ook hier echt niet samen.
                              Laat maar weer eens zien dat terugverdien-berekeningen heel anders kunnen uitpakken.

                              #147318
                              Arnold
                              Sleutelbeheerder
                                @astadjer

                                De energierekening valt in 2024 duurder uit. Dit komt vooral door stijgende netwerkkosten en een verhoging op de energiebelasting voor gas.

                                De energierekening van 2024 valt duurder uit

                                #147506
                                Arnold
                                Sleutelbeheerder
                                  @astadjer

                                  Energieleveranciers Essent, Energiedirect en Pure Energie hanteren hogere energietarieven als je een nieuw energiecontract wil afsluiten en je hebt zonnepanelen.

                                  Energieleveranciers rekenen hogere energietarieven bij zonnepanelen

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.