15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #77578
    Mia
    Deelnemer
      @mortyr

      Hoi!

      Ik heb sinds januari 2013 een mooi setje zonnepanelen. Ze liggen op het zuiden en de hoek is ook relatief goed.
      De panelen hebben weinig last van schaduw en het rendement is zoals ik me dat had voorgesteld.

      2013: 2005 kWh
      2014: 2085 kWh
      2015: 2090 kWh

      Zoals jullie zien een mooie opgaande lijn. Het doel is om dit jaar eens boven die 2100 kWh te komen haha.

      #78699
      Roger Verkoulen
      Deelnemer
        @roger

        Hoi,

        Heb 2340 ep aan panelen op het plat dak van mijn garage en heb dit jaar 2400 kw/h opgewekt
        Dus een zeer goed rendement.

        #78702
        Martien van den Oever
        Deelnemer
          @mjjvandenoever

          Beste MiaB,
          Zelf heb ik YingLi Monokristalle Zonnepanelen, 16 stuks t.w.v. totaal 4570 WattPiek, die hebben afgelopen jaar door de extreem goede zomer voor de panelen , veel onbewolkt en veel zon maar liefst 1450 Kwu. meer opgebracht als wat ik zou kunnen opwekken, uw panelen blijven dan achter vergeleken met mijn panelen, omdat ik ongeveer 30% meer heb opgewekt, in het jaar 2014 had ik ook al een Plus van 1100 Kwu. en in 2013 een plus van 950 Kwu., dan is mijn mening dat uw panelen of niet goed schoon zijn of deels door bomen uit de zon worden gehouden, anders zou u ook een plus van 30 % moeten hebben, velen met mij hadden dat ongeveer, dus controleer dat maar eens i.p.v. dat u roept dat u het haalbare maar goed en wel gehaald hebt, misschien algaanslag, die u van meters afstand niet ziet maar er wel opzit. Succes.

          #78704
          DD
          Deelnemer
            @henrieq

            Hallo M. Van den Oever,

            Een plus van 950 tot 1450 kWh is een mooi resultaat bij uw systeem, maar u moet niet vergeten dat u niet op de zelfde plaats woont en er veel variabelen zijn in opstellingen van de systemen (ligging, helling) en de panelen en omvormers. Zoals R. Verkoulen al aangeeft staan deze panelen op een plat dak dit brengt altijd schaduw werking met zich mee omdat ze achter elkaar gepositioneerd staan, zelf beheer ik 4 systemen en zie hier grote verschillen in opbrengst in bij een van deze haal ik ook ongeveer een opbrengst van 120% hier is de opstelling dan ook optimaal (met Optimizers). Het systeem dat op het platdak staat en richting het zuidwesten georiënteerd staat zou ongeveer 76% moeten halen, in de praktijk haalt hij ongeveer 82% dit is netjes gezien de ligging/opstelling.
            Bij R. Verkoulen kun je rekenen met 2340 Wp x 0.9 (factor voor Nederland 0.9 kWh per 1 Wp) = 2109 kWh, dus als er dan 2400 kWh word opgewekt is dit een prima resultaat.
            Zo ziet u maar elk systeem is anders en je kunt het nooit helemaal 1 op 1 met elkaar vergelijken.

            #78723
            Mia
            Deelnemer
              @mortyr

              Hoi Martien,

              Ik denk dat je gelijk hebt. Je theorie snijdt in elk geval hout. In 2014 heb ik wel een poosje omvormerloos opgewekt. Dus eigenlijk geen opbrengst gehad. Dit door een domme fout (uitschakelen van de groep van de zonnepanelen, nadat er wat werkzaamheden in huis waren gedaan). Voor 2015 heb ik geen verklaring.

              Niettemin bedankt voor je opmerking en tips. Ik heb mijn installatie wel even gecheckt.. ik zie op zonnige momenten wel een opbrengst van ruim 2000 Watt. Dus dat voelt wel goed. Kan misschien geen kwaad om even contact te leggen met de installateur.

              Groetjes,
              Mia

              #78960
              ColmZon
              Deelnemer
                @zonnefuut

                @MiaB. Volgens mij is er niets mis met uw systeem. Systemen kunnen onderling niet goed met elkaar vergeleken worden. Dat heeft @DD al uitgelegd. Je kunt systemen redelijk met elkaar vergelijken als ze in elk geval vrijwel eenzelfde oriëntatie en dakhelling hebben. En dan moet je niet de totale opbrengst vergelijken (want het ene systeem heeft meer vermogen dan het andere), maar de efficiëntie van het systeem. Dat wordt uitgedrukt in kWh/kW. Uw systeem heeft een maximaal vermogen van 2250 Wattpiek (Wp) en uw systeem levert bijvoorbeeld over een jaar 2100 kWh op. Dat is een gemiddelde van 2100 kWh / 365 dagen = 5,75 kWh/dag. Dan heeft uw systeem een efficiëntie van 5,75 kWh/2,250 kW = 2,56 kWh/kW. Dit is voor Nederlandse begrippen trouwens een goed rendement.

                Wij hebben een PV systeem van een 4485 Wp. De oriëntatie is Zuid-West (Azimuth 195 graden) en de hellingshoek 40 graden. In het voor- en najaar hebben we een beetje last van schaduw op een deel van de panelen (deze zitten op een aparte string). De opbrengst van de afgelopen jaren is:
                2014: 3985 kWh (efficiëntie: 2,434 kWh/kW)
                2015: 4093 kWh (efficiëntie: 2,500 kWh/kW)

                Oh ja, niet vergeten: wij wonen in het oosten van het land. Daar schijnt de zon minder vaak dan in bijvoorbeeld Zeeland. Kortom: zomaar vergelijken is appels met peren vergelijken.

                Meer info: Zonnefuut.blogspot.nl/

                #79000
                Mia
                Deelnemer
                  @mortyr

                  @zonnefuut, Thanks voor je feedback! Ik denk dat je zeker een goed punt hebt! Vandaag was overigens een prachtige dag voor mijn zonnepanelen. Inmiddels zit ik niet meer de hele dag te gluren op de omvormer haha, maar vandaag heerlijk in de tuin gezeten!

                  Groetjes,
                  Mia

                  #79015
                  ColmZon
                  Deelnemer
                    @zonnefuut

                    @MiaB. Het leuke is dat je nu nóg meer van de zon kunt genieten met zonnepanelen op je dak! Een paar jaar geleden (2013) duurde de winter behoorlijk lang en wat het echt koud, maar omdat de zon wel veel scheen op mijn panelen had ik wel al snel een lentegevoel.

                    #79724
                    MK66
                    Deelnemer
                      @mk66

                      @MiaB
                      Ik heb ook SolarFrontier met optimisers.
                      bijna op het zuiden 26 stuks en 6 op het westen.
                      kan niet anders mijn dak loopt zo.
                      totaal 5300 Kwp
                      in 2015 van jan tot jan 4662.8 opgeleverd.

                      Wij hebben een hele andere type platen, die van ons doen in de herfst en winter maanden wat meer.
                      is ook prima want dan hebben we ook ons vastte verbruikers.
                      Mijn buurman heeft gewone platen, maar dezelfde omvormer.
                      wij kunnen veel met elkaar vergelijken.

                      maar ik moet zeggen het kijkt wel gaaf is als je op de eindafrekening -860kw te zien.
                      gr MK66

                      #79738
                      Mia
                      Deelnemer
                        @mortyr

                        @mk66,

                        Het is zeker gaaf. Zeker in de huidige periode. Dan loeit de energie door mijn woning 😉 Ik ben sowieso al een zonaanbidder, maar sinds de zonnepanelen heeft dat ook een extra (financiële) reden. 😉

                        Groetjes,
                        Mia

                        #85494
                        Mia
                        Deelnemer
                          @mortyr

                          De interesse in mijn eigen zonnesysteem is toch wat afgenomen in de afgelopen jaren, merk ik. Dit komt omdat ze eigenlijk gewoon prima hun werkt doen. Heel af en toe kijk ik nog op de teller en ik zo heb ik gezien dat vorig jaar voor mij een absoluut topjaar was. Ik heb inmiddels ook 4 zonnepanelen aangekocht vanuit een energiecoöperatie. Top! Heeft iemand hier nog ervaring mee?

                          #128388
                          Mia

                            Leuk om te zien hoe enthousiast ik was over mijn nieuwe zonnepanelen on 2013. Haha. Dat is nu een stuk normaler geworden. De set werkt nog steeds pretty good!

                            #128399
                            Adeo
                            Deelnemer
                              @bosch

                              ha @Mia , jij er ook nog, ja wat waren we toen enthousiast in 2013, zijn we nog wel maar heb hier nogal wat problemen met de installatie.
                              Binnenkort wordt voor de vierde keer de gehele installatie onder handen genomen vanwege slechte en gevaarlijke montage.
                              Het grappige is wel dat na elke reparatie, en de daarop volgende onafhankelijke keuring, de opbrengst beter wordt.

                              Bijlagen:
                              Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                              #128405
                              Mia
                              Deelnemer
                                @mortyr

                                Hey @adeo,

                                Jazeker! Natuurlijk zijn we nog enthousiast, maar niet meer zo erg als toen haha. Serieus? Hoezo gevaarlijk? What happend?
                                Ik heb eigenlijk geen problemen gehad. Mijn omvormer verwacht ik wel te moeten vervangen ergens binnen nu en 2 jaar ofzo, maar alles lijkt als een “zonnetje” te lopen. De cijfers zijn goed.

                                Ik houd (helaas) niet meer zo nauwkeurig alles bij als ik voorheen deed in mijn excel haha. Ik zie dat jij dat nog wel doet. Eigenlijk best goed om wel te doen! Ik hoop je dat installatie snel weer gerepareerd en vooral veilig is!

                                #128468
                                Adeo
                                Deelnemer
                                  @bosch

                                  @Mia_B , moet de installatie wel in de gaten houden hier, heb hier Omnik omvormers waarbij de ondersteuning van dit merk er niet meer is.
                                  Die omvormers op zich zijn niet slecht maar Omnik zelf bestaat niet meer.
                                  Inmiddels de tweede set van 2 omvormers ertussen, maar ook nu weer zijn daar problemen mee door gebruik van verkeerde connectoren.
                                  Ook nu weer kan een omvormer niet losgekoppeld worden doordat er voor de derde keer verkeerde connectoren zijn gebruikt, die dingen gaan dan vastzitten en breken af.
                                  Niet dat ik die omvormers hoef los te koppelen maar ik heb hier nu 2 keer de installatie laten keuren door een keuringsbedrijf (die toevallig ook in het bezit is van een SCIOS Certificaat en daar zijn maar 23 bedrijven die een dergelijk certificaat hebben).
                                  Bepaalde metingen kunnen nu niet gedaan worden.
                                  Binnenkort komt er weer een installateur die hopelijk wel weet hoe je een PV installatie aanlegt zonder kortsluitproblemen.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.