6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #85472
    Lennarttk
    Deelnemer
      @lennarttk

      Sinds 18 april 2017 heb ik op mijn huis in Noord-Limburg een installatie liggen van 3860wp (14 panelen). Ligging pal zuid, 30° helling. Geen enkele schaduwwerking.
      Door de installateur werd er een 3000w omvormer opgehangen. Dit leek me in eerste instantie veel te klein, maar als ik de opbrengsten tot nu toe zie ben ik erg tevreden. Sinds 18 april staat er al 3540kwh op de meter. Dit betekent (met nog 40 dagen te gaan tot het eerste jaar vol is) een score van 917w/wp. Dit zal naar mijn schatting uit gaan komen op 1033w/wp. Een prima score en alleen in de maanden december en januari heb ik meer elektriciteit verbruikt dan ik heb opgewekt.

      Ik heb het systeem aangeschaft voor netto 4300 EUR, dus het terugleveren tegen 0.11 EUR per kwh kan prima uit (de kosten per kwh zijn voor mij over de gehele levensduur gerekend nog geen 5ct per kwh).

      #85493
      Mia
      Deelnemer
        @mortyr

        Hoi Lennart,

        Inderdaad een mooie opbrengst. Waarom is er gekozen voor een omvormer van 3KW en niet eentje van 4KW? Heb je dan niet die 860 Watt voor niks liggen? Volgens mij had je dan 3 panelen minder kunnen plaatsen? Of denk ik verkeerd?

        Groetjes,
        Mia

        #85541
        Lennarttk
        Deelnemer
          @lennarttk

          Hallo Mia,

          Heb ik ook aan gedacht, maar natuurlijk is het zo dat je sowieso altijd al een omvormer hebt die ~10% kleiner is dan je nominale vermogen. Althans, dat heb ik gelezen. Hier is dat bijna 30% minder. Maar dat beïnvloedt schijnbaar de jaaropbrengst nauwelijks. Het aantal uur met een opbrengt boven de 3000 is sowieso relatief beperkt en deze omvormer heeft het voordeel dat er al snel ingeschakeld wordt (vaak al voor zonsopkomst). Waarom de installateur er voor gekozen heeft is mij niet exact bekend, maar ik was van plan het een jaar aan te zien. Gezien het zeker niet tegenvalt, laat ik het maar zo.

          3 panelen minder plaatsen was sowieso geen optie. 1 van mijn vereisten was dat het 100% symmetrisch was dus ik heb 2 rijen van 7 in portrait.

          #85578
          Henk Post
          Deelnemer
            @henk-post

            In nederlandse omstandigheden (lees op onze breedtegraad) kan je maximaal 80% halen van het ophegeven maximale vermogen van zonnepanelen in wp. En dan moeten de panelen ook nog exact zuid liggen en onder een helling van tussen de 35 en 45o. En moet het heel helder en zonnig weer zijn.

            Dus dan kom je met jou configuratie rond de 3000Wat maximaal uit. Je installateur is daarmee wel heel precies op het geinstalleerde vermogen gaan zitten… Dat lijkt wat krap, maar aan de andere kant kan je nu nog gewoon een (goedkopere) 1 fase omvormer gebruiken. Mijn conclusie is dat je installateur goed met je heeft meegedacht.

            Mocht je nog meer panelen gaan installeren, dan heb je wel een extra omvormer nodig. En die moet dan op een andere fase dan je huidige. Als je thuis nog geen drie fase aansluiting hebt, dan moet je daar wel rekening mee houden.

            #85680
            Pacito
            Deelnemer
              @pacito

              Ik haal 90% met richting zuidwest en een hoek van 20ª op een plat dak.

              #85744
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover

                @ Henk, in NL kun je veel meer dan 80% opbrengst hebben, kijk even naar dit kaartje van het KNMI waarbij er soms zelfs meer dan 100% (1000W m2) wordt gemeten maar gemiddeld per jaar altijd boven de 90%

                Kijk vervolgens naar wat professionals zeggen over dimensionering:
                https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-voor-de-installatie/dimensioneren-van-een-zonnestroominstallatie.html

                En dan een praktijk ervaring:
                Vaak vragen mensen zich af of de omvormer die bij hun zonnepanelen worden geleverd wel bij hun set past. Ik zal proberen uit te leggen hoe u het best een keuze kunt maken:
                Bijna alle leveranciers van zonnestroom installaties leveren hun PV installatie met een omvormer die een kleiner Wattpiek vermogen heeft dan het vermogen van de PV panelen. Hun redenatie is als volgt; PV in Nederland brengt gemiddeld 85-95 procent van het Wattpiek vermogen op dus als uw PV Wattpiek vermogen 2500 Watt is zal de werkelijke opbrengst tussen 85 en 95 procent zijn dus ongeveer 2250 tot 2375 Watt werkelijke opbrengst. De leverancier zal u adviseren om een omvormer te nemen die is afgestemd op die werkelijke opbrengst. De voordelen van deze redenatie zijn dat uw pv ´s ochtends iets eerder opstart omdat het opstart voltage van een kleinere omvormer lager ligt. De omvormer die tegen zijn maximum wordt belast heeft een iets beter rendement van een paar (1 tot 3) procent meer. Maar nadelen zijn er ook: Een omvormer die qua nominaal vermogen betreft kleiner is dan het Wattpiek vermogen van de zonnepanelen werkt bijna altijd op het ontworpen maximale vermogen; Bij gunstige weersomstandigheden kunt u wel tot 5 tot 20 procent van de capaciteit van uw PV niet benutten omdat uw omvormer te klein is. Een ander nadeel is dat uw omvormer niet zijn beoogde levensduur van ongeveer 15 jaar zal halen, vaak (kortstondig) afslaat doordat het aangeboden pv vermogen de capaciteit van de omvormer overschrijdt. Omdat de omvormer steeds op zijn maximum presteert is de kans op storingen en defecten ook veel groter, of de omvormer zakt steeds terug naar nul vermogen, om het mpp te opnieuw te kunnen bepalen of zelfs hinderlijk geluid gaat maken door het (te) hoge aangeboden vermogen. Kortom het verlies aan opbrengst, is door snellere slijtage en meer uitval van de omvormer vaak groter dan uw voordeel. Daarnaast is uw omvormer jaren eerder versleten. Het verhaal van leveranciers dat uw PV panelen na 20 jaar dan nog steeds bij uw omvormer passen omdat ze dan nog maar 80 procent van het piekvermogen bezitten klopt maar voor de helft; Uw PV is inderdaad 20 procent terug gezakt qua vermogen na twintig jaar, maar uw omvormer is al defect na maximaal 15 levensjaren… U moet er van uit gaan dat u tijdens de levensduur van uw PV panelen (20 tot 30 jaar) u 1 maal een nieuwe omvormer moet aanschaffen omdat de eerste na maximaal 15 jaar versleten is. Als u na 15 jaar een nieuwe omvormer koopt kunt u het vermogen van de omvormer selecteren op het afgenomen vermogen van uw PV panelen.

                Het kiezen van een “te” lichte omvormer heeft als voordeel dat de aanschafprijs lager is, echter blijkt uit mijn ervaringen en berekeningen dat dit voordeel slechts van korte duur is.
                De verliezen die optreden bij een onder-gedimentioneerde omvormer (te kleine omvormer voor het aantal Watt/piek aan zonnepanelen) zijn zodanig dat binnen +/- 2 jaar het verschil in aanschafprijs al is terug verdient.
                Bij de link van SMA hier boven vind je een afbeelding die duidelijk aangeeft dat een te lichte omvormer gaat “aftoppen¨

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.