12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #14631
    Piet Dik
    Deelnemer
      @piet

      Gisteren is deze meter bij me geplaatst i.v.m. aanschaf zonnepanelen.Er bevindt zich een communicatiepoort op de meter. Kan iemand me vertellen hoe ik deze meter zelf uit kan lezen?

      #14632
      hans munsters
      Deelnemer
        @hansje

        dag Iskra,
        daar heb je een interface voor nodig, bv van Qurrent:
        http://www.qurrent.nl/home
        deze wordt verbonden met de router en met een app op de telefoon kun je het dan monitoren.

        succes

        #14634
        Megat
        Deelnemer
          @megat

          Dag Hans,

          Moet je toestemming hebben van de netbeheerder om iets fysiek aan te mogen sluiten op de meter?
          Kun je met zo’n interface real time je standen zien of zit er een vertraging op zoals bij enkele aanbieders via het internet?

          Kun je er ook de gasmeter mee uitlezen?

          Groet
          Megat

          #14680
          Deni
          Deelnemer
            @deni-flintrop

            @piet,

            Je kan je aanmelden bij “SlimmemeterPortal.nl”. Krijg gratis dagelijks terugkoppeling van je slimme meter verbruiken (is niet realtime). Gas op uurbasis en elektriciteit op kwartierbasis. Werkt geweldig.

            #19975
            Hans1959
            Deelnemer
              @hans1959

              De Ferrarismeter voldoet ook aan alle eisen van terugleveren.
              Deze meter is analoog en draait de teller gewoon terug bij teruglevering en als je meer verbruikt dan draait deze langzamer weer vooruit.

              #19991
              Megat
              Deelnemer
                @megat

                Dag Hans59 en anderen,

                Ik denk dat je maar de helft van het verhaal vertelt.
                Er zijn Ferrarismeters die inderdaad terug kunnen tellen, maar er zijn er ook die een terugstel beveiliging hebben. Dit is te zien op het identificatieplaatje op de meter. Daar staat dan een symbooltje van een grof tandwiel waar een pal tegen een tand rust.
                Los van dit verhaal kan het misschien voor mensen die dit jaar panelen hebben gelegd financieel aantrekkelijk zijn om BTW ondernemer te worden. Je kunt dan de Btw over de installatie en de plaatsing er van terug vorderen. Je moet dan wel aan kunnen tonen wat je geleverde en opgenomen vermogen is en dat kan een Ferraris niet.
                Ter verduidelijking, een Ferraris is een wat oudere meter, waarbij je tijdens verbruik een draaischijf ziet rondgaan. Bovendien heeft hij een mechanisch telwerk.
                Groet
                Megat

                #20188
                ZEP
                Sleutelbeheerder
                  @enexis

                  Een terugloop blokkade is niet altijd zichtbaar op de (Ferraris)meters van Enexis. Bij twijfel altijd contact opnemen met de afdeling Duurzaam Produceren van Enexis (088 85 76 775). Deze afdeling kijkt of de meter geschikt is voor teruglevering. Is de meter niet geschikt? Dan vervangen wij deze kosteloos.

                   

                  Groet Monique

                  #28706
                  Batyka
                  Deelnemer
                    @batyka

                    Op internet is de handleiding te vinden.
                    Wanneer je hem uit wil lezen doe je dat alsvolgt.
                    Op het toestel zit een blauwe knop. Door deze knop in te drukken. Verschijnt in het verlichte venster links de code 18.1, en rechts de gebruikte stroom in kWh laag tarief.
                    Nogmaals drukken links 18.2, rechts de gebruikte stroom in kWh hoog tarief.
                    Nogmaals drukken links 28.1, rechts aan net geleverde stroom laag tarief in kWh. Nogmaals drukken links 28.2, rechts geleverde stroom hoog tarief in kWh.
                    Hoog- en laagtarief krijg je wanneer je een dag- en nachtstroom meter hebt. Je ziet dus alleen het aan het net geleverde stroom. Wanneer je stroom opwekt gebruik zeer je te gelijkertijd ook stroom via koelkast enz. Die zie je uiteraard niet terug in de meter.

                    #28796
                    Megat
                    Deelnemer
                      @megat

                      Dag Enexis Monique en anderen,

                      Ik hoop dat u het mij niet kwalijk neemt, maar ik lees op Tweakers.net dat er wel een symbool op de meter staat als hij niet terug kan draaien. Zie link
                      [Link verwijderd door moderator ivm 404-error]

                      Wie gelijk heeft weet ik niet, maar belanghebbenden zouden het kunnen controleren op hun meter.

                      Groet
                      Megat

                      #28881
                      ZEP
                      Sleutelbeheerder
                        @enexis

                        Beste Megat en allen,

                        Als eerste wil ik zeggen dat je een mooi voorbeeld geeft over het teken van een terugloop blokkade. Het klopt dat op er op meters een teken kan staan of de meter een terugloop blokkade heeft of niet. Echter staat dit helaas niet op alle meters die wel een terugloop blokkade hebben. De Sagem CX1000-5-BRK heeft bijvoorbeeld ook het teken van een terugloop blokkade, echter is deze wel geschikt voor teruglevering.

                        Mijn advies blijft wel, bij twijfel altijd bellen. Onze afdeling Duurzaam produceren kan controleren of de meter een terugloop blokkade heeft of niet. De afdeling is te bereiken van 8.00 tot 16.30 uur op telefoonnummer 088 85 76 775.

                        Groet,

                        Monique

                        #29066
                        Megat
                        Deelnemer
                          @megat

                          Dag Enexis Monique,

                          Uw antwoord is duidelijk

                          Groet
                          Megat

                          #46480
                          Piet Dik
                          Deelnemer
                            @piet

                            Dank je Deni, heb me net aangemeld en kijk morgen verder!

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.