2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #55928
    sunnylover
    Deelnemer

    Beste Lezer,
    Vaak blijkt het voor de energieleverancier (zelfs als u een ¨slimme¨meter heeft) nog steeds niet mogelijk om een correctie (jaar) afrekening te leveren. Het is wettelijk vastgelegd dat u recht het op een juiste (jaar) afrekening. Wanneer blijkt dat uw energie leverancier (dus niet uw netbeheerder) u niet juist afrekent en u heeft al meerdere malen uw leverancier gewezen op hun fouten, dan doet u er goed aan om uw geschil voor te leggen aan de rechter, uw automatisch incasso te annuleren en alleen dat bedrag over te maken waarvan u weet dat het correct is. Mocht de energie leverancier zelf gaan dreigen met een gerechtelijke procedure of een deurwaarder en u bent overtuigd van uw gelijk, dan is deze ¨dreiging¨ in uw voordeel.
    U kunt ook naar de geschillencommissie energie en water https://www.degeschillencommissie.nl/

    Ik zelf geef als ik zeker weet dat ik gelijk heb de voorkeur aan de rechter. Zij zijn goed geïnformeerd over het feit dat energie leveranciers regelmatig
    grote afreken fouten maken. Als u uw zaak voorlegt is het vaak snel opgelost…

    #55991
    jacqueline
    Deelnemer

    @sunnylover,

    Het klopt helemaal dat de leveranciers vanaf 01-08-2013 voor 100% verantwoordelijk zijn voor het verzamelen van de meterstanden. Als er een slimme meter hangt is dat geen probleem. De standen voor de jaaropname gaan automatisch naar de leverancier toe. Als de klant toestemming geeft zelfs elke dag. Daar waar geen slimme meter hangt is het ook de verantwoordelijkheid van de leverancier om de stand van de meter jaarlijks te verzamelen. Vaak gaat dit d.m.v. een meterstandenkaart een mail of verwijzing naar een internetsite waar de klant de standen kan doorgeven. De klant is wel verplicht om daar aan mee te werken. Ander kan en mag de leverancier schatten.

    De stap naar de rechter vindt ik nogal extreem. De geschillecommissie lijkt mij een beter instituut. Deze is neutraal en kijkt of alle partijen zich aan de afspraken hebben gehouden. Bij een uitspraak die niet positief is kan je altijd nog naar de rechter.

    Ook uw netbeheerder heeft de plicht 1x in de 3 jaar u te bezoeken en de stand fysiek op te nemen. Deze stand gaat ook naar de leverancier. Hiermee kunnen ze de standen bij hun controleren (als er te veel geschat wordt). Dit zal in de toekomst minder worden als er overal slimme meters hangen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.