6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Henk Vogelaar
    Deelnemer
      @henk-vogelaar

Graag zou ik de vrije keuze hebben. Momenteel verwarm ik mijn huis grotendeels met een pelletkachel. In het voor-en najaar zet ik soms de airco aan om te verwarmen. De cv springt af en toe bij. Mijn gasverbruik is hierdoor laag en plaats daarom liever nog een cv-ketel terug i.p.v. een hybride warmtepomp. Nu wordt ik verplicht dit voor 1 januari 2026 te doen, terwijl de huidige cv nog eigenlijk wel een paar jaar mee kan.

Dick van der Heijden
      Deelnemer
        @dickvdh

Hoe moet dit in combinatie met een electra net dat vol is? Sinds dit jaar is onze wijk het net regelmatig overbelast, waardoor ik de overopbrengst van 16 zonnenpanelen niet op net kwijt kan. De omvormer zet zich dan zelf tijdelijk uit. opbrengst zonnenpanelen is drastisch gezakt hierdoor. Gaat het net ook op slot straks als er teveel vraag is?

Rob
        Deelnemer
          @kempermuis

Goedemiddag, we hebben natuurlijk járen de vrije keuze gehad (kolen, gas, hout, elektra (=ook gas en/of kolen)) Nu we aan den lijve ervaren dat energie-transitie noodzakelijk is, zal er wat moeten gebeuren: dat zou een warmtepomp verplichting kunnen zijn. Word je daar blij van? Nee, ik niet en ik vind in ieder geval dat huishoudens die het niet kunnen betalen (dat is wél lastig om te bepalen trouwens!) niet in de financiële problemen mogen komen.

Gerard Rooijakkers
          Deelnemer
            @gerardr

1. Een warmtepomp is eigenlijk net iets meer dan een airco. Een goede airco kost ongeveer 1500 Euro.
            Een warmtepomp daarentegen kost 4000 Euro. De warmtepomp, onder de loep genomen, heeft een warmtewisselaar en een driewegklep extra in het compartiment zitten. Het lijkt er dus op, dat er grof misbruik wordt gemaakt van de subsidiepot. Overigens: wordt het ontvangen van subsidie bij het inkomen opgeteld? In dat geval zou ik ongeveer de helft weer mogen afdragen aan de belasting…
            2. Ik heb nu geen airco en heb dat ook niet echt nodig, maar als ik een warmtepomp aanschaf, zou ik daar wel gebruik van gaan maken. Mijn vermoeden is, dat heel veel mensen met die gedachten rondlopen. Zo’n warmtepomp gebruikt behoorlijk wat stroom. Draag ik dan nog wel bij aan een schoner milieu? Ik krijg in ieder geval het gevoel dat mijn portemonnee er niet gezonder van wordt.

Rob
            Deelnemer
              @kempermuis

Subsidie is in mijn ogen geen inkomen maar een vermindering van een uitgave.

Gerard Rooijakkers
              Deelnemer
                @gerardr

Dat klopt Rob, in mijn ogen ook! In het verleden heb ik van de gemeente 4000 Euro subsidie ontvangen, omdat ik mee deed aan het vernieuwen van de daken in onze wijk. Ik mocht over dat jaar ongeveer 2000 Euro extra belasting betalen. We zijn nu wat jaren verder. Ik hoop dat, in de belasting haar ogen, onze visie over gaat nemen…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.