6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Mag een buurman die een garage gaat bouwen met een nokhoogte van 5 meter dat voor mijn panelen doen. in de periode oktober t/m maart komt er dan een paar uur vroeger schaduw op mijn onderste panelen. Kan dat zomaar. ?? Het kan toch niet zo zijn dat ik door het bouwen van een ander financieel verlies ga lijden.??

Eddy

Mia
    Deelnemer

Volgens mij, als je buurman een vergunning krijgt om een garage te bouwen, dan mag dit gewoon. Hij hoeft geen rekening te houden met de buurman die zonnepanelen heeft wettelijk gezien. Maar het zou natuurlijk wel sociaal zijn als buren rekening met elkaar houden.

Een andere oplossing zou zijn om de onderste zonnepanelen op een aparte omvormer aan te sluiten, zodat niet je hele string aan zonnepanelen gelijk last hebben van de panelen die eerder schaduw pakken.

T. Smeets
    Deelnemer

voor de garage met een nokhoogte van 5 meter is een omgevingsvergunning bouwen noodzakelijk. Tegen deze vergunning staat bezwaar en beroep open. Een bezwaar om het verlies van inkomsten door zonnepanelen is vrij nieuw in Nederland (heb hierover bij http://www.Rechtspraak.nl geen uitspraken kunnen vinden). Dit kan alle kanten opgaan.
    Echter in een bestemmingsplan worden hoogtes van bouwwerken vastgelegd, dit houdt in dat je had kunnen weten bij het plaatsen van de zonnepanelen dat de buurman een zo hoog bouwwerk zou mogen plaatsen.

Om te voorkomen dat je in juridische procedures beland, en de vijand van je buren wordt, is het goed overleg te hebben met je buren over het bouwwerk. Misschien is mogelijk om samen (eventueel met de gemeente) tot een oplossing te komen.

Leon Bruinen
    Deelnemer

vraag of je een paar panelen op zijn dak mag leggen en blijf goede buur

jldbnl
    Deelnemer

In de periode oktober t/m maart produceren de zonnepanelen toch al niet zoveel.
    Met micro omvormers is wel wat te doen, maar of die investering rendement heeft?

Mia
    Deelnemer

Hoi @eltjo, Hoe is het afgelopen? Ben je er met je buurman uitgekomen? Of was het een algemene vraag?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.