15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #46491
    Kees
    Deelnemer
      @ambu66

      Sinds Juni 2013 zonnepanelen laten plaatsen door de firma Greenfocus uit Amsterdam.
      Dit bedrijf heeft door heel Nederland vertegenwoordigers zitten wat op zich zeer prettig is daar wij in het noord oosten wonen.
      Goed naar ons geluisterd en met een duidelijk advies gekomen.
      Ze hebben vervolgens alles uit handen genomen en gezorgd dat alles draait.
      Ben nu 5 maanden aan het opwekken en de opbrengst voldoet aan de verwachtingen.
      Financiering heb ik via Greenfocus geregeld, ook hier werd ik goed geholpen zeker met het oog op de groene lening die ervoor zorgt dat de overheid ook mee betaald.

      #46492
      Kees
      Deelnemer
        @ambu66

        De lening is bij Green loans en niet bij Greenfocus afgesloten.

        #46494
        Jos Bischoff
        Deelnemer
          @jos-bischoff

          Sinds enige weken hebben wij zonnepanelen op ons dak.
          Deze zijn geplaatst door Firma P. Heijnens. Een aanrader voor iedereen die erover denkt om ook zonnepanelen te plaatsen. Vooraf goede informatie en een gedegen uitleg over het hoe en wat. De gehele installatie binnen 1 dag gereed door een deskundig en vriendelijk team. P. Heijnens is trouwens totaal installateur en heeft bij ons ook al een nieuwe verwarmingsketel en airco geinstalleerd. ECHT TOP.

          #46506
          Ger Geerlings
          Deelnemer
            @ggeerlings

            ik heb de zonnepanelen via DSM solar project i.s.m. Ballast Nedam aangeschaft.
            Kreeg van te voren een duidelijke uitleg over zonnepanelen en de bevestiging hiervan.
            DSM en Ballast Nedam hebben veiligheid hoog op de agenda, zodoende gaan ze alleen met installatie-bebrijven in zee die ook veilig werken.
            Ben zeer tevreden over het gehele traject.
            BN Solar BV heeft de panelen op een veilige manier geplaatst.

            #46541
            H. Cox
            Deelnemer
              @waggonh

              Sinds 5 april 2013 reeds 1021 Kwh opgewekt met 6 panelen (zie fotoreportage onder)
              De installatie werd geheel verzorgd door Natuur en Milieu middels de actie zon zoekt dak.
              Wie nog een paar duizend euro heeft liggen welke niet direct nodig zijn: gooi ze op het dak
              en verdien de installatie in circa 8 á 9 jaar terug. Daarna zeker nog 20 jaar goedkope elektriciteit! De rente voor uw in deze constructie is circa 13%, daar kan de bank nog een puntje aan zuigen. Kortom, verrekt goede investering!

              https://plus.google.com/photos/109827221711453469967/albums/5862653283947500801

              #46545
              Megat
              Deelnemer
                @megat

                @h.cox

                Wij hebben er vanaf ongeveer dezelfde datum zestien van 250 w/ piek op het dek liggen. Tot nu toe net 2000 kW opgewekt.
                Enige nuancering op jouw verhaal kan daarom misschien zinnig zijn.
                Een beetje schaduw of een anderszins minder productieve ligging en de opbrengst wordt toch wel wat beperkter.
                Ondanks mijn geringere opbrengst heb ik geen spijt van onze aanschaf.

                #46588
                Robert van Moolenbroek
                Deelnemer
                  @robert-van-moolenbroek

                  Productiecijfers zijn van vele factoren afhankelijk, evenals de terugverdientijd cq rendement.
                  Ik heb 16 panelen van 240Wp, vanaf mei dit jaar actief en tot nu toe 2465kWh geproduceerd.
                  In zeeland (met name de kuststrook) hebben we gemiddeld wat meer zon dan de rest van nl.

                  #48607
                  Ger Melis
                  Deelnemer
                    @germelis

                    Mijn naam is Ger Melis woonplaats Boxtel. Ik heb twee installaties op mijn dak liggen.
                    1 installatie geleverd door Energy Guards te Breda en de andere door Solartricity uit Boxtel. De installatie van Energy Guards heeft een vermogen van 3000 W. en heeft een nette opwekking volgens de garantie 2691 kWt = 90 %. Hij heeft opgebracht 2698 Dit is meer dan de garantie nl. 100,26 %
                    De installatie van Solartricity uit Boxtel heeft een vermogen van 1920 kWt met een garantie van 96 % = 1843 kWt. Deze heeft helaas ( ondanks de zelfde ligging ) maar 1597 kWt opgebracht. Dit is helaas jammer genoeg 86.6 % terwijl er 96 % beloofd werd bij aankoop.
                    Ik ben met de leverancier Hans Maassen over de lage opbrengst mee in gesprek gegaan met de duidelijke verschillen in opbrengst. Helaas heeft hij het gewoon af laten weten.
                    Zelf heb ik nog contact gehad met de leverancier van de omvormer SMA. Deze heeft gemeld, gezien het productienummer van de omvormer, dat er eventueel een verkeerde landinstelling de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb dit doorgegeven aan Hans Maassen, helaas heeft hij tot deze dag niets aan gedaan, gewoon aan de kant geschoven.
                    De enige mogelijkheid zou zijn geweest om er een paneel af te halen, dat dan de omvormer beter zou functioneren. Hier heb ik voor bedankt.

                    #48611
                    EdjeV
                    Deelnemer
                      @edjev

                      Dag Ger,
                      Nou, daar doen we het natuurlijk niet voor. We willen wel het maximale uit de zon.
                      Is er helemaal geen logische verklaring te vinden?
                      Zijn de beide installaties even oud? (veroudering)

                      Een beetje schaduw kan natuurlijk een hoop verpesten. (Bomen, schoorstenen, afvoerpijpen)

                      Heb je wat meer informatie? Staan ze op een plat dak of een schuin dak?
                      Aan je rendement te zien op het zuiden…(?)
                      Heb je gegevens van de verschillende panelen en omvormers?

                      Uit nieuwsgierigheid.. Heb je voor beide installaties een groep aan laten leggen?
                      (Denk niet dat dit uitmaakt in het rendement hoor of je moet wel een enorme afstand tot de omvormer hebben)
                      Laat het even weten dat is makkelijker om mee te denken.

                      #48660
                      Ger Melis
                      Deelnemer
                        @germelis

                        Edje, De panelen van de andere installatie hebben zelfs nog iets meer last van de schaduw van een dakkapel. voor de rest is de ligging gelijk op een schuin dak, zuid-west
                        Installatie geleverd “solartricity”met slechte opbrengst 8 panelen Zen Power cP 240 (1920w)
                        met SMA SB 1700 UK omvormer, jaaropbrengst 1597 kWt. verkooppraat opbrengst 96%. Uiteindelijk resulaat 86 %
                        Andere installatie, geleverd door Energy Quard Breda, 13 panelen 230w IBC LS-230 met SMA Sunny Boy SB 3000HF-30, jaaropbrengst 2698 kWt is meer dan de garantieopbrengst.
                        Ik heb contact gehad met SMA-Benelux.
                        Aande hand van het serienummer werd mij aangeraden om de landinstelling van de omvormer na te kijken. Dit heb ik aan Hans Maassen van Solartricity gemeld, hierop heeft hij nu ongeveer een half jaar later niks mee gedaan. Ik weet nog na de plaatsing van de installatie dat ik nog een deel van de rekening achter wilde houden, voor als de gegarandeerde opbrengst niet gehaald zou worden. Dat zou nergens voor nodig zijn, dat alles wel in orde was en zo niet dat ik op hem kon vertrouwen, Jammer, niet dus !!!!

                        #48661
                        EdjeV
                        Deelnemer
                          @edjev

                          Dag Ger,

                          En dan komt natuurlijk om de hoek kijken wie welke berekening heeft gedaan en met welke programma’s.
                          Als ik via: http://www.sunnydesignweb.com/ de beide systemen invoer krijgen we:
                          13x IBC = 2307 kWh (veel minder)
                          8x Zen = 1510 kWh (beetje minder)
                          Het rendement van jouw SB3000 is dan nog hoger.
                          Wat lastig is zijn de klimatologische varianten natuurlijk. Blijven gemiddelden.
                          Een grote invloed op de berekening heeft de dakhelling en richting t.o.v. het zuiden.
                          Dan zou je moeten kijken of deze correct en gelijk zijn bij beide berekeningen.

                          Via Omnik kon ik alleen spelen met de 13xIBC panelen. Zen cp240 stonden niet op hun site;
                          Dan krijg de een jaaropbrengst van 2,762kWh

                          Leuk bij Omnik is de maandopbrengst.
                          Ik gebruik deze om te vergelijken met mijn systeem SB5000 20x270YingLi. Komen erg goed overeen.

                          Puntjes om even na te kijken:
                          Mocht het aan de landinstelling liggen dan kun je hier zien of de omvormer goed is ingesteld:
                          http://www.sma-benelux.com/nl_BE/kenniscentrum/during/omvormerinstellingen-voor-nederland.html

                          Misschien staat bij de SB3000 optitrack ingesteld en bij de SB1700 niet.
                          Als er wat schaduw voorbij komt zal dit een meetbaar verschil opleveren.
                          Optitrack Global Peak
                          Activate: Yes

                          Misschien dat deze instellingen je iets verder helpen.
                          En blijf positief. Je verdient de systemen evengoed terug 🙂

                          #50463
                          Ger Melis
                          Deelnemer
                            @germelis

                            Het is toch gewoon te gek als je een energie-opwekkingsinstallatie aangeschaft hebt waarvan ik na een week al had geconstateerd dat de installatie niet genoeg opbracht, omdat er op hetzelfde dak er naast een andere installatie meer dan 15% meer op brengt.
                            Dat je in eerste instantie door de eigenaar van Solartricity uit Boxtel wordt aangeraden, dat je maar eerst een jaar af moet wachten voor een definitief oordeel, vervolgens uit eigen initiatief een mogelijke oorzaak moet zoeken en last but not least zelf de nodige aanpassingen zou moeten doen om een aanvaardbare opbrengst te realiseren.

                            *Forumbeheerder heeft de naam van de eigenaar van Solartrcity is verwijderd ivm privacy*

                            #50469
                            Megat
                            Deelnemer
                              @megat

                              Dag Ger Melis,

                              Ik wil niet vervelend doen hoor, maar als je jouw leverancier op dezelfde toon aanspreekt als dat je de situatie hier weergeeft, kan ik me voorstellen dat hij het wel gehad heeft met jou. Zoals EdjeV hierboven al schreef, stel je wat positiever op, met een klontje suiker bereik je meer dan met een kilo zout !

                              Groet
                              Megat

                              #50479
                              Bernard
                              Deelnemer
                                @bernardans

                                Hallo Ger Melis
                                persoonlijk denk ik dat jouw installateur te veel belooft
                                heeft met zijn prognose van 96 % .
                                Als je 90 % haalt is het al heel netjes ; zeker als het een wat kleinere
                                installatie is . mijn omvormer AEG 4600 begint terug te leveren
                                tussen 130 / 150 watt daaronder niet dus.
                                Heb zelf 22 panelen en zit nu op 88 % met nog 14 dagen te gaan voor
                                een vol jaar. plat dak opstelling 25 graden.
                                groeten van zondubbelblij.

                                #84295
                                Wouter Overeem
                                Deelnemer
                                  @wouter

                                  IK denk dat het bedrijf Greenfocus dan behoorlijk aan kwaliteit heeft ingeboet. Ik heb circa 2 maanden geleden bij Greenfocus als particulier een installatie aangeschaft. Greenfocus heeft dit geïnstalleerd en ik heb dit netjes betaald. Na een klein weekje begon ik twijfels te krijgen over de installatie omdat er geen enkele teruglevering werd geconstateerd. IK heb daarom contact opgenomen met Greenfocus. Als eerste zou volgens greenfocus het probleem wel bij liander liggen. IK heb daarom Liander wel drie maal de meter laten vervangen. Nog steeds was er geen enkele teruglevering te constateren. Wederom heb ik bij Greenfocus aangedrongen op oplossen van het probleem. Het antwoord was dat ik waarschijnlijk teveel energie consumeer, het kom immers niet aan de door hen geleverde apparatuur liggen. Uiteindelijk werd er twee monteur gestuurd. Deze monteurs kwam echter niet verder als de meterkast en constateerden met handen in de zakken dat de aansluitingen goed waren. Ik begreep van deze monteurs dat er opnieuw een afspraak gemaakt zou worden om bij de omvormer te kijken. De volgende dag werd ik echter gebeld door Greenfocus met de mededeling dat er geen fouten waren geconstateerd en dat de monteurs zich door mij bedreigd voelden. Dit alles was voor mij genoeg. Ik heb Greenfocus schriftelijk een fataal termijn gesteld en voorgesteld deze kwestie voor te leggen aan een Arbiter. Greenfocus heeft nog een week heeft om te reageren. Zij heeft echter ook al 10 dagen gehad om wel te reageren. Niets van dit alles. Hoewel het Greenfocus duidelijk is dat ik een probleem heb dot zij niets om dit op te lossen. Het tegenovergestelde gebeurd. Zij maken mij belachelijk en zetten mij voor gek.
                                  Overigens heeft een andere zonne-energie installateur gisteren voor mij wel de moeite genomen even naar de geleverde installatie te kijken. Binnen 10 minuten was het probleem opgelost. Ik wil hier niet zeggen hoe. Dit omdat ik Greenfocus niet meer wijzer wil maken. Het probleem zat wel degelijk in het werk dat zij hadden moeten doen, maar hebben nagelaten.
                                  Wat een slechte tent. IK zou Greenfocus aan niemand adviseren.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.