15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 88)
  • Auteur
    Schuldink
    Deelnemer

Ja een netwerk kan een kerncentrale of thorium centrale uitstekend aan in tegenstelling tot zonnepanelen. Dit is een constante stroombron gevoed in het 380 kv (kilovolt) in tegenstelling met windmolens. Die lopen via bestaande kabels die dan overbelast worden. Met stroom opname en afname.
    In het noorden. An nederland is het net al zo overbelast dat er geen nieuwe zonnevelden bijgeplaatst mogen worden.
    Als je alles van de zonnepanelen helemaal zelf gebruikt dan is dat op zich prima.
    Dan gebruikt jouw aansluiting bij zonnenschijn wat minder.
    Als je maarde helft gebruikt zials je stelt is dat altijd nog 50% naar het net.
    Gemiddeld leveren panelen 5 kilowatt kw. Bij 100 huishoudens wordt het kabelnet dus nog steeds belast met de helft zijnde 250 kilowatt en dat is bij 220 volt dus zo’n 120 ampere
    Dan ligt de kabel in de grond letterlijk te roken. Hoezo geen probleem.
    Ook hier blijkt weer dat als je niet geplaagd wordt door kennis kan alles.
    Een kerncentrale sluit je aan op het hoogspanningsnet van 380000 volt.
    Dus 117 ampere minder.
    Dat is met voorgaand voorbeeld dus pak hem beet 0,7 ampere.
    Bij een windmolen sluit men dat vaak aan op een onderstation van 10 kv
    Dat is bij 20 ampere dus 10kv x 20 ampere geeft 200 kilowatt.
    Daar zijn dus amper aanpassingen voor nodig.
    Voor zonnepanelen op de huizen heb je geen 10kv net en moet je alle kabels verzwaren wat landelijk vele miljarden kost. Veel co2 uitstoot, alle wegen enz openbreken enz.
    Dus je stellingname is 100% onzin. Dat heeft niets te maken met niet willen of belasting heffen. Het KAN gewoon net in bestaande installaties.
    Of wil je 10 kilovolt transformatorhuisje bij elke woning hebben.
    Zon trafostationnetje kost zon 50000 euro. Dat us dus voor 100 huishoudens
    5000000 5 miljoen. En dan hebben we het nog maar over 100 huishoudens maar hoef je geen kabels in de grond te verzwaren maar er een 10 kv kabel bij leggen.
    Oja we kunnen ook de leidingen koelen naar -250 graden dan worden het supergeleiders. Masr onze koeljast gast niet verder dan -25 graden.
    Opslaan in accus? Een gotspe. Wordt de kostprijs van alles bij elkaar zon 8 keer hoger en wat doen we met de oude accus?
    Wel eens een kortsluiting gezien in zon installatie? Dan doe je gelijk 50 passen achteruit of je rent weg. Levensgevaarlijk. En als die bij de buren staat heb je er ook geen zicht op.
    Zelf waterstof maken? Zon tank bij de buren ontploft en ook jij hebt gern huis meer. Hoeveel kw ben ik nodig om 1 kg waterstof te maken en dat weer terug nasr elekriciteit. Dan springen de tranen in je ogen.
    Mijn persoonlijke ideaal is het o.a. volgende.
    1 je huis optimaal isoleren
    2 een trui aantrekken
    3 autos op lpg laten lopen
    4 beter openbaar vervoer
    5 overstappen op de nieuwe generatie diesels die geen lucht meer vervuilen maar zelfs zuiveren
    6 gas centrales aanleggen
    7 biocentrales en kolencentrales asap sluiten
    8 en met spoed beginnen aan kernenergie hetzij uranium of thorium.
    9 al het andere op een uitzondering na is flauwekul
    10 zonnepaneeltje voor eigen gebruik op het dak
    11 dan een hybride auto erbij
    12 heb zelf 2 heerlijk ronkende warmtepompen staan. Totaal 30 kw. Kan ik tenminste horen dat ze het goed doen. Overigens de buren ook.
    Heb hier 15 kw aan zonnepanelen draaien en elders 10 kilowatt
    Zo creeer je een behapbaar en leefbaar klimaat.
    Bert die indertijd de eerste grote windmolen van 100 kilowatt uit denemarken importeerde van volund
    Bert
    Warmwaterboiler op zonenergie is ook leuk.
    Kan ook electrisch.
    Tip. Neem een electrische boiler op 220 volt of 380.
    Met 5 zonnepanelen in serie heb je 220 volt dc. Ben je verder helemaal niets nodig. Thermostaat en timer erbij en alleen schakelen als het donker is.
    Super goedkopp en 100 procent efficient en een mooie opslag.

Aart
    Deelnemer

Een opmerking over saldering.
    Het stroomtarief bestaat uit drie delen: vergoeding voor de producent, belasting en transportkosten (financiering van het transport netwerk). Een KWh van 24 cent is dan ruwweg 8 cent producent, 8 cent belasting en 8 cent transportkosten.
    Nu krijgt een particulier bij terug levering 24 cent, maar als producent zou dat eigenlijk 8 cent moeten zijn.
    Waarom dan 24 cent? Subsidie om het gebruik van zonnepanelen te bevorderen. Daar is niets mis aan, maar kan natuurlijk niet eeuwig duren.

Reinder Groote
    Deelnemer

@Aart

In deze discussie merk ik dat kennis over molten-salt reactors ontbreekt. Dat geeft niet, maar daarom deze toelichting.

We leven in een land waar de mensen vaak nog wonen in een huis naar standaarden van de 19e eeuw.
    Enkelmuurs huizen met enkel glas en molten-salt reactors doen daar niets aan.
    Volgen mij blijkt hieruit niet dat mij kennis over molten-salt reactors ontbreekt.
    Laten we daar dus eerst iets aan doen.
    Ieder gebouw en zeker ieder huis dubbel muren met een spouw en dubbel glas, daar heb je geen kennis over molten-salt reactors voor nodig.
    Nog geen 10% van de geschikte daken in Nederland heeft zonnepanelen en daken met maar 1 of 2 panelen tellen ook mee.
    Voor zonnepanelen heb je ook geen kennis van molten-salt reactors nodig.
    Feitelijk ga je naar de 19e eeuw en je wilt hen een molten-salt reactor aanpraten.

Reinder Groote
    Deelnemer

@Schuldink

Ja een netwerk kan een kerncentrale of thorium centrale uitstekend aan in tegenstelling tot zonnepanelen.

Draadloze / kabelloze energietranssport?
    Je bouwt een kerncentrales of thorium centrale zonder dikke kabels ernaar toe en ervan af en het werkt?
    De stroom gaat zomaar door de lucht.
    Grapjas.
    Sorry, maar dar ga ik niet op in.

Reinder Groote
    Deelnemer

Draadloze stroom van een kerncentrale of thorium centrale… het gaat zomaar door de lucht en komt bij de mensen in het stopcontact.
    Of bedoel je dat een kerncentrale of thorium centrale genoeg heeft aan een kabel die nu standaard naar een huis liggen?

Of wil je 10 kilovolt transformatorhuisje bij elke woning hebben.

Ik heb zonnepanelen en de meeste stroom gebruik ik zelf, het netwerk komt er niet eens bij aan te pas.
    Hoezo heb ik dan een transformatorhuisje nodig?
    Het werkt nu al en zonder netwerk. Hoezo kan het netwerk dat niet aan?
    Zonnepanelen ontlasten het netwerk bij mij gaat er zo’n 70% MINDER over het netwerk dan zonder zonnepanelen.
    Om het netwerk te ontlasten zouden alle huishoudens zonnepanelen moeten hebben, dat ontlast het netwerk.
    Jij hebt ook zonnepanelen en hebt dan een transformatorhuisje?
    Power to the people, zonnepanelen op elk dak tegen armoede, tegen toeslagen en voedselbanken.
    Power to the people niet alleen op het platteland in derde wereld landen, want hier hebben we ook nauwelijks zonnepanelen.

Reinder Groote
    Deelnemer

@Aart

Een opmerking over saldering.
    Het stroomtarief bestaat uit drie delen: vergoeding voor de producent, belasting en transportkosten (financiering van het transport netwerk). Een KWh van 24 cent is dan ruwweg 8 cent producent, 8 cent belasting en 8 cent transportkosten.
    Nu krijgt een particulier bij terug levering 24 cent, maar als producent zou dat eigenlijk 8 cent moeten zijn.
    Waarom dan 24 cent? Subsidie om het gebruik van zonnepanelen te bevorderen. Daar is niets mis aan, maar kan natuurlijk niet eeuwig duren.

De prijs per kWh bestaat maar uit twee delen. Eentje voor de leverancier en een deel voor de overheid.
    De leverancier krijgt ongeveer 6 cent en de overheid 15 cent.
    In 2021 krijgt de overheid €0,15125 aan energiebelasting en ODE inclusief BTW
    En in 2021 zit ik bij Energiedirect en betaal €0,0580 per kWh inclusief BTW
    In negen jaar heb ik gemiddeld € 0,204 cent per kWh betaald, inclusief alles.
    Netwerk kosten zijn ongeacht hoeveel kWh je gebruikt, al gebruik je niets en vermindering belasting idemdito.
    Maar jij betaald dus 24 cent.

Bij teruglevering gaat die stroom naar een andere consument en deze betaald aan zijn leverancier en de overheid krijgt van die consument alle BTW, energiebelasting en ODE.
    Wat ik lever gaat niet in de lucht op, nee daarvoor betaald iemand anders de volle prijs en alle belastingen en heffingen.
    Maar jij wilt dus dat iemand anders de stroom gebruikt die ik opwek en daarbovenop moet ik ook nog eens 24 – 8 = 16 cent betalen.
    De consument die de door mij opgewekte stroom gebruikt betaald 24 cent en daarbovenop moet ik 16 cent betalen volgens jou.
    In totaal kost die kWh 40 cent.
    Mij laten betalen voor stroom die ik niet koop en van die andere consument die het wel gebruikt ook alles innen.
    Pure diefstal.
    Salderen voorkomt dat ik betaal voor stroom die ik niet gebruik, dat betaald iemand anders al… die die stroom wel gebruikt.
    Salderen afschaffen is pure diefstal.
    Ik betaal ook geen BTW voor een fiets die ik niet koop.

Reinder Groote
    Deelnemer

Als ik 2000 kWh gebruik en 1000 kWh teruglever, gebruik ik 1000 kWh
    Ik betaal voor 1000 kWh en iemand anders betaald voor de 1000 kWh die ik teruglever.
    Gewoon zo eerlijk als wat en er is geen cent subsidie bij.
    Maar de overheid en Aart willen dat ik ook betaal voor de 1000 kWh die een ander ook al betaald.
    Dus ik betaal voor de 1000 kWh die ik gebruik PLUS over de 1000 kWh die een ander ook betaald.

Iemand zonder zonnepanelen die net als ik 1000 kWh gebruik, betaald veel en veel minder dan ik omdat ik zonnepanelen heb.
    Nou, jullie worden bedankt.

Aart
    Deelnemer

@Reinder Groote Saldering
    Mogelijk is mijn sommetje niet duidelijk. Voor de eenvoud heb ik het simpel gehouden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dubbel betaalt. Maar de elektriciteitscentrale krijgt een vergoeding voor de geleverde stroom. De andere kosten als energie belasting en transportkosten worden betaald door de ontvanger. Dan verwacht ik dat de leverancier elektriciteitscentrale evenveel ontvangt voor de geleverde KWh als de leverancier particulier met zonnepanelen. Alles wat de particulier meer ontvangt is subsidie.

Reinder Groote
    Deelnemer

@ Aart Nee ik betaal niet dubbel en ik ga niet dubbel betalen dat zeg ik ook helemaal niet.
    Ik ga betalen voor stroom die ik niet gebruik, terwijl iemand anders ook alles betaald.
    De overheid ontvangt dubbel, van degene die mijn overschot wel gebruikt en van mij.
    1 kWh brengt dan 40 cent op terwijl het maar 24 cent kost.
    Je verhaal verder begrijp ik niet.

De elektriciteitscentrale is de energieleverancier?
    Die krijgt gewoon van mij voor de 1000 kWh die ik gebruik en degene die de 1000 kWh gebruikt die ik terug lever betaald aan zijn leverancier.
    De netwerkbeheerder krijgt per dag, dus die heeft er niets mee te maken

Ik gebruik 1000 kWh en betaal daarvoor de volle mep aan energieleverancier en aan de overheid.
    Wat is dan de subsidie?

Reinder Groote
    Deelnemer

@Aart

Dan verwacht ik dat de leverancier elektriciteitscentrale evenveel ontvangt voor de geleverde KWh als de leverancier particulier met zonnepanelen. Alles wat de particulier meer ontvangt is subsidie.

Mijn leverancier, EnergieDirect dit jaar vraagt 5 cent per kWh en daarom krijg ik 5 cent per kWh die ik hem lever.
    Ik koop dan per saldo niets van hem en ik hoef niet te betalen… zo is dat nu met salderen.
    Dus geen verschil en geen subsidie. Hij of een andere energieleverancier verkoopt mijn stroom voor zijn prijs.
    De particulier ontvangt dus niet meer en er is geen subsidie nu met salderen.
    Ik betaal precies evenveel voor 1000 kWh als iemand zonder zonnepanelen die 1000 kWh gebruikt.
    Als de prijs 21 cent is, betalen we nu in het huidige systeem € 210
    Ik kreeg ook geen subsidie op mijn zonnepanelen ( zoals bijna niemand ) en ik betaalde BTW erover.
    Dus waar is dan mijn subsidie die ik en alle zonnepaneeleigenaren zogenaamd krijgen?
    Het kabinet heeft erover dat ze nu zonnepanelen overstimuleren, maar ik en alle zonnepaneeleigenaren krijgen geen cent subside.

Waar is mijn subsidie, mijn winst?
    Zonder salderen ga ik zelfs meer betalen voor 1000 kWh gebruik dan iemand zonder zonnepanelen.
    Ik en alle zonnepaneeleigenaren worden gestraft voor hun zonnepanelen.

Schuldink
    Deelnemer

Reinder je bent vast een aardige man maar van de wet van ohm (zeer eenvoudig) begrijp je volgens mij helemaal niets.
    Enig idee waarom we hoogspanningsmasten hebben?
    Juist om groe hoeveelheden energie over dunne kabels te transporteren.bdat gaat dus inderdaad meestal door de lucht omdat hs kabels in de grond te duur zijn. Die xitten dus aan kerncentrales, thorium centrales, kolen en gas dentrales en heeeeeeele grote windmolenparken.
    Dus daarom kunnen die wel en het eenvoudige zonnepaneel bij je woning dus niet. Zolang je dit niet begrijpt kun je je beter buiten deze discussie houden.
    Groeten bert

Schuldink
    Deelnemer

Wat dom van onze netwerkbeheerders dat ze het landelijke net met 2 a 3 keer willen verzwaren wat miljarden kost.
    Help jij ze masr even uit de droom dat dat weggegooid geld is

Reinder Groote
    Deelnemer

@Schuldink
    Met zonnepanelen belast ik het netwerk MINDER dan een huis zonder zonnepanelen.
    Wat ik opwek en gebruik komt niet op het net.
    En daarvoor zouden er hoogspanningsmasten zijn?
    Jij hebt je eigen transformatorhuisje?
    Dan moet je er toch eens naar laten kijken, want als het goed is komt veel van de stroom niet op het netwerk, laat staan op een hoogspanningsmast.
    Zonnepanelen op woningen ontlasten het netwerk.
    Op elk dak zonnepanelen en het netwerk heeft overcapaciteit.
    Een kerncentrale, thorium centrale en windmolenpark belasten het netwerk wel enorm, maar de overheid legt dan wel snel dikke kabels aan.
    Op zee is er helemaal geen netwerk en ook waar een centrale moet komen ligt niets en alles moet helemaal nieuw worden aangelegd.
    Zonnepanelen op daken van woningen belasten het netwerk minder.
    Zonnepanelen worden tegengewerkt wat dan kopen burgers geen stroom meer en over wat je niet koopt betaal je geen belastingen.
    Allemaal sprookjes en leugens om zonnepanelen bij burgers tegen te houden.
    Daarom ligt er op nog geen 10% van alle daken zonnepanelen.

Reinder Groote
    Deelnemer

@Schuldink
    Op het volkstuinencomplex heb ik een huisje met zonnepanelen en ik heb stroom ZONDER kabels naar het netwerk.
    Alles werkt gewoon.
    Dat wil ik weleens een kerncentrale zien doen.

Schuldink
    Deelnemer

Ik ben voor alles wat energie bespaart en oplevert maar wel op realistische gronden.
    Zonnepanelen? Prima. Windmolens zijn niet mijn ding maar is persoonlijk.
    Kerncentrales enz zijn prima
    Maar ik wijs niet iets af waar ik geen verstand van heb.
    Ik ben ervaringsdeskundige en weet waarover ik spreek.
    Als er dan gesteld wordt dat zonnepanelen enz achtergesteld worden dan weet je niet alle in en outs maar hebt wel een oordeel. Dat is hoe al deze onzin de wereld in komt. Pas de wet van ohm toe en je hebt gelijk antwoord op 90 procent van de vragen. That is all

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 88)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.