• Dit onderwerp bevat 130 reacties, 41 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 maanden geleden door ron.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 131)
  • Auteur
    Berichten
  • #71190
    ZEP
    Sleutelbeheerder
      @enexis

      Als iedereen energie aan het opwekken is, is de logische volgende stap: Energie opslaan. Hoe gaan we dit doen?
      In deze topic plaatsen we alle nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen op het gebied van energieopslag.

      #71780
      G. van Wijngaarden
      Deelnemer
        @geniheje

        Het te veel geproduceerd op slaan lijkt een goed idee. Zeker met in het achterhoofd dat op den duur de saldering in ons nadeel zal veranderen. Probleem lijkt mij dat het rendement van de installatie zal dalen, immers zowel het opslaan als het weer onttrekken zal het rendement verlagen. Of niet soms??

        #71793
        Fred Hopmans
        Deelnemer
          @fred-hopmans

          Zoals @geniheje ook aangeeft, ben ik ook erg benieuwd naar hoeveel energie verloren gaat bij opslag. Er zijn vast verschillende manieren ontwikkeld om energie op te slaan en ik vraag me af wat vooralsnog de beste manier is, zonder al te veel verlies,…waar ligt een financieel omslagpunt? Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die ervaring hebben hiermee en daar iets meer over kunnen vertellen. Dit ga ik volgen!

          #71815
          Niels de Grooth
          Deelnemer
            @nielsdeg

            Enexis, hier hebben jullie vast wel eens aan gerekend. Waar ligt voor Enexis het omslagpunt? Hoeveel opslagcapaciteit hen je nodig om zonder net te kunnen?

            #71825
            ZEP
            Sleutelbeheerder
              @enexis

              @nielsdeg, Dit is een ontwikkeling die zijn weg nog moet vinden. Opslag van energie is een lastig materie, maar wel uitvoerbaar. Dit houdt in dat er een produceerbare en goedkope manier van opslag gevonden moet worden. Enexis is begonnen met de buurtbatterij [Link verwijderd door moderator ivm 404-error], maar opslag voor particulieren op zich is een ander verhaal.

              De bedoeling is om zomers voldoende rest energie op te slaan om de herfst/winter door te kunnen komen. Hierin moet rekening worden gehouden met variabelen zoals het weer en storingen. Als het verbruik jaarlijks 2500 kWh zal dit absoluut gedekt moet worden. Het liefst met een buffer van 20 tot 25 procent. Bij een storing in de opslagunit moet deze meteen opgelost worden en in de tussentijd opgevangen worden door een andere unit? Uitbreiding van huishouden is ook een belangrijk aspect.
              Het omslagpunt is dus heel lastig te bepalen. Prijs van de accu, werking van de accu, stroomverbruik, onderhoud etc. zijn hierin allemaal belangrijke factoren en vooralsnog te onbekend.

              Groet,
              Arnold

              #75342
              Anoniem

                Hallo iedereen,

                Hebben jullie enig idee wat de meest efficiente manieren zijn om duurzame energie op te slaan in Nederland? Accu’s en dergelijke heb ik niets aan, aangezien je hiermee vrij veel energie verliest.
                Ik hoop dat jullie enkele suggesties hebben.

                gr.

                #75385
                harm
                Deelnemer
                  @harm-marietta

                  Hallo, wat denk je van het oude plan om het Markermeer te omdijken en er windmolens op te plaatsen. De windmolens wekken de stroom op voor de pompen die het water 3 tot 5 meter omhoog pompen in het Markermeer en die als er energie nodig is omdraaien en energie generatoren worden doordat het water weer terugstroomt en het nivo in het Markermeer weer daalt naar het oude nivo, vervolgens weer oppompen en de cyclus begint opnieuw

                  #75387
                  jacqueline
                  Deelnemer
                    @jacqueline

                    @harm,

                    Dan maak ik het nog groener. Waarom de te veel opgewekte elektriciteit met een speciaal gebouwde centrale omzetten in waterstof. Indien er een te kort aan groene energie is kan de waterstof weer verbrand worden in een waterstof centrale die daar weer stroom van maakt. De uitstoot is stoom (waterdamp). Kunnen we gelijk de auto’s voorzien van een brandstofcel die omgezet wordt in elektriciteit. Is probleem van de batterijen en actieradius ook gelijk opgelost.

                    #75524
                    Mia
                    Deelnemer
                      @mortyr

                      @jacqueline, Alleen… kost het omzetten van elektriciteit naar waterstof veel energie. Er gaat dus veel verloren. En dat is nou het het puntje waardoor de ontwikkeling van waterstof niet echt doorzet. Jammer genoeg.

                      #76607
                      Ton
                      Deelnemer
                        @ton-otten-2

                        In de vorige eeuw, in de jaren ’70 dacht ik, kwam het eerste rapport uit van de Club van Rome, “Grenzen aan de Groei”. Kort daarop ontstond het “Plan Lievense” om een combinatie te maken van windenergie en opslag daarvan in een stuwmeer om de onvermijdelijke fluctuaties in het windaanbod en de energieafname op te vangen.
                        Dat stuwmeer had het Markermeer moeten worden met de dijken opgehoogd tot wel 15 meter. Bovenop deze dijken zouden dan een aantal windmolens geplaatst kunnen worden, eventueel aangevuld met molens elders in het land, op de Afsluitdijk bijvoorbeeld. Later is nog een verplaatsing van dit stuwmeer voorgesteld naar een zandplaat bij Texel, “de Razende Bol”.
                        Dit plan heeft mij als elektrotechnisch ingenieur altijd al gefascineerd want het combineerde het nieuwe en onontkoombare begrip “Duurzaamheid” aan typisch Nederlandse vaardigheden zoals windmolens, strijd tegen het water en inpolderen met toen al zichtbare knelpunten in de energievoorziening.

                        De opkomst van alternatieve energiebronnen is sindsdien niet te stuiten geweest, mogelijk gemaakt door de alsmaar voortschrijdende technische ontwikkeling. Zonnepanelen zijn al heel gewoon en die op mijn dak zijn allang niet meer de enige.

                        Toch blijft men maar moeilijk doen over de opslag van energie als onoplosbaar probleem bij de ontwikkeling van alternatieve energiebronnen. Terwijl we een even eenvoudige als briljante oplossing al tientallen jaren in huis hebben!

                        Bijlagen:
                        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                        #76689
                        JR de Jong
                        Deelnemer
                          @janreinierdejong

                          Het filmpjes schets een goed beeld van de mogelijkheden op de energiemarkt. Dit lijkt veel belovend. Voor ons aanleiding om tot actie over te gaan. Wij hebben inmiddels een lithium-ion accu staan van 294 kwh passend bij onze 1050 zonnepanelen. Binnenkort heb ik de eerste resultaten.

                          Bijlagen:
                          Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                          #76695
                          Mia
                          Deelnemer
                            @mortyr

                            @janreinierdejong,

                            Ik ben erg benieuwd naar je resultaten! DIT vind ik een spannende ontwikkeling. Post je de eerste resultaten hier ook?

                            #76879
                            Gerard Smals
                            Deelnemer
                              @gerardsmals

                              Een container vol stroom! Dat is nog eens wat nieuws. Wat heeft dat gekost?

                              #79076
                              Roddeman
                              Deelnemer
                                @roddeman

                                De energie die met wind en zonne-energie geproduceerd kan worden kan volgens mij het best worden omgezet naar vloeibare brandstof. Het transport en de opslag kan met bestaande middelen gebeuren en het is ook bruikbaar voor vliegtuigen. Het bestaat al bij Sunfire. Door elektrolyse van stoom kan waterstof geproduceerd worden, en dit kan met CO2 worden omgezet naar alle nu bekende brandstoffen. Het is wel duurder maar door belasting op fossiele brandstoffen volgens internationale overeenkomsten kan dit gesubsidieerd worden. Nu de politieke wil nog.

                                #79277
                                J.H. Slomp
                                Deelnemer
                                  @sunnysideup

                                  Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met energie opslag. Heb thuis een goed draaiend opslagsysteem van Fronius. Hoe groot is de installatie? 6 kWh op het dak aan panelen (LG 300). De grootste hybride omvormer (3 fasen) van 5,0 kWh en een Accupack van 7,5 kWh. Het systeem heeft momenteel vóór de middag al 100% geladen batterijen. Zodra de zon onder gaat, neemt het batterijpack het eerst over. Als ik geen grote afnemers aan zet in de avond/nacht, dan kom ik met 7,5kWh toe. Heb dan het elektriciteitsnet niet nodig voor energie.
                                  Omdat deze systemen nog maar net uitgebracht zijn, is het nog duur. Men verwacht dat de batterijen meer dan de helft goedkoper gaan worden komend jaar. Omdat het systeem modulair is, is het verhuisbaar. Deze nieuwe generatie batterijen (Lithium Ion) doen over 20 jaar nog 80% aan capaciteit. Dus die gaan best wel lang mee.
                                  Het mooie van het systeem is dat het Off-Grid kan draaien. Dus valt de stroom uit, gaat alles gewoon door (wel even de hoofdschakelaar omzetten). Verder is de omvormer “Smart” ingericht, men kan hiermee op bepaalde momenten apparatuur aan en uit zetten. Ik ben zeer content met het systeem, alles is live te volgen via de App. zie afbeeldingen voor vragen ….Sun2you

                                  Bijlagen:
                                  Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 131)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.