Tags: ,

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Cagla
    Sleutelbeheerder

Naar aanleiding van de vraag van de maand over de slimme meter. Kunnen jullie hier je ervaringen en meningen over de slimme elektriciteitsmeter met ons delen.

c.a.a.Sips
    Deelnemer

eerst had ik een meter die terugdraaide dat was voor mij veel duidelijker , niet al die knopjes indrukken meterstanden opschrijven en dan rekenen.
    toen een meter die terugdraaide met hoog en laag tarief , nog steeds makkelijk.
    nu de slimme meter , maar laatst zag ik dat er tussen hoog en laagtarief ( bij mijn leverancier ) maar +/- 1 cent verschil zit.
    toen het hoog/laag ingevoerd werd was het zeker meer anders had ik er niet aan meegedaan ( langzame oplichting ? )

M.v.GR.Cor Sips.

Ik zou graag mijn slimme meter terug inruilen voor een domme meter. Deze draaide namenlijk netjes terug overdag en savonds kon je verbruiken wat er overdag terug gedraaid was. Met de nieuwe meter als het salderen eraf gaat kan je savonds betalen voor je eigen overdag opgewekte stroom dus dubbel winst voor de energiemaatschappij.

francois
    Deelnemer

Ik vind een slimme meter weinig bijdragen. Het is niet overzichtelijk om echt te kunnen zien wat je verbruikt vanuit je leverancier en je zonne-energie want deze worden apart weergegeven bij mijn energieleverancier. Verder zou het fijn zijn als het ik het verbruik door de dag te zien zodat duidelijker is wat de apparaten in het huis echt verbruiken.

Wat handig is is dat het uitgelezen wordt voor de jaarrekening.

Harma Venema
    Deelnemer

Ik denk dat we met de slimme meter opgelicht worden…Enige controle is niet meer mogelijk.

Frenk van Es
    Deelnemer

Ik heb helaas een slimme meter, en ook nog eens daltarief. Van beide zie ik het nut niet want het verschil tussen dal- en piektarief is te verwaarlozen. Maar de meter: Nee deze is niet slim. Alleen de vent die hem heeft uigevonden en degene die dat ding exploiteren, die zijn slim. Deze meter is NIET slim voor de consument maar enkel voor de leverancier/netbeheerder.
    Als EPA-W adviseur/inspecteur heb ik honderden woningen bezocht en helaas heb ik heel vaak moeten horen dat mensen met zonnepanelen ten tijde van de oude Ferrarismeter een grotere hoeveelheid stroom terug leverde toen, ten opzichte van nu met de zogenaamde slimme meter.
    Vermoeden: het terugleversysteem van de slimme meter is niet zo precies als het oude rode wieltje van de Ferrarismeter.

Tip voor mensen met zonnepanelen en een slimme meter is dan ook: Doe zoveel mogelijk met stroom als de zon schijnt. Dus wassen, drogen, koken en elektrisch verwarmen doe je overdag dan heb je ook geen problemen met salderen.

Ik stook bijvoorbeeld al jaren d.m.v. airconditioning waarbij het rendement 5,4 maal zo hoog is als de energie die de apparaten gebruiken.
    In de zomer gebruik ik de airco’s niet, want dat vind ik je reinste flauwekul.
    Ik ben al 2 jaar van het gas af en betaal met 18 zonnepanelen € 0,00 euro per maand aan stroom.

C van de Ven
    Deelnemer

Ik heb sinds 2020 een slimme meter. Daarvoor een analoge meter die terugdraaide. Ik heb spijt van de omruil. De slimme meter communiceert slecht en is al enkele keren gereset door Enexis. De analoge meter was duidelijker, draaide gewoon terug en de netto stand na een dag was makkelijk uit te lezen.

Hub Heynen
    Deelnemer

In de reacties hierboven is er geen enkele positief over de slimme meter. Ik ben dat wel.
    Eindelijk een helder overzicht van mijn verbruik, ik gebruik daar een app voor van de leverancier van de zonnepanelen/omvormer en daarnaast de app van de energiemaatschappij. Lekker handig, exacte verbruik zowel in dal als normaal. Controleer dat ook regelmatig en tot nu toe kan ik geen afwijkingen constateren.
    Voor mezelf een Excel bestandje gemaakt waar ik ook nog de kosten etc. kan bijhouden. Handig voor het voorschot en de jaarafrekening.
    Waarom dan terugschakelen naar de oude analoge meter, die m.i. ook niet al te nauwkeurig was/is.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.