6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #60221
    Kor
    Deelnemer
      @rinkensk

      In dec 2013 heb ik 17 zonnepanelen laten plaatsen. Omdat de BTW over de zonnepanelen afgetrokken mag worden van de belasting, heb ik eind maart 2014 een aanvraag hierover ingediend. Bij deze aanvraag had ik ook het verzoek toegevoegd om vrijstelling te krijgen over de omzetbelasting, die ik de komende jaren moet gaan betalen, omdat de omzet lager is als plusminus 1250 euro.

      Van de belastingdienst kreeg ik keurig netjes een bevestiging dat ik “ondernemer” ben, verder werd een gebruikersnaam en inlogcode toegestuurd.

      Omstreeks 20 mei kreeg ik netjes de BTW van de zonnepanelen terug. Een dag later viel de rekening in de bus van 5000 euro + boete + heffing, dat ik in totaal 5120 euro moest betalen. De reden was dat ik einde april de omzetbelasting had moeten doorgeven aan de belastingdienst. Ik dacht dat 1 keer per jaar nodig was. Bovendien was ik nog in afwachting van mijn verzoek om vrijstelling te krijgen.

      Het blijkt dus dat ik via de inlogcode en gebruikersnaam en de omzetbelasting had moeten doorgeven voor eind april.

      De belastingdienst is voor ondernemers niet of nauwelijks bereikbaar (telefonisch), je krijgt de melding dat alle mederwerkers bezig zijn, en eht gesprek wordt afgebroken. (heb dit over meerdere geprobeerd).

      Via internet, inlogcode en gebruikersnaam, heb ik toen bezwaar ingediend, en alsnog mijn omzetbelasting a 10 euro doorgegeven.
      Hierna ontving ik een nieuwe schikking ter waarde van 60 euro, de boete bleef dus gewoon staan (50 + 10) is 60. Hier kan ik dus mee leven.

      Twee dagen later (15 juni) valt de acceptgiro kaart binnen en nu moet ik 121 euro betalen.
      Kortom ik moet alweer bezwaar gaan maken.

      Ik wil jullie er bij deze op attenderen, om toch de omzetbelasting door te geven per kwartaal. Dat voorkomt bovenstaande ellende.

      Heeft iemand anders deze ellende ook gehad ? graag jullie reacties.

      Volgens de belastingdienst is een ieder met zonnepanelen ondernemer, dus ben je verplicht om omzetbelasting door te geven. Anders krijg je per keer een boete van 50 euro. Je kunt dus ook vrijstelling vragen.

      #60224
      W.Peeters
      Deelnemer
        @btwterugvragenzonnepanelen-nl

        Je kunt het terugvragen van BTW op de aankoop en installatie van zonnepanelen ook uitbesteden aan een professionele partij.
        Als particulier loop je dan geen risico op naheffing en boete voor het te laat indienen van de kwartaal-aangiften BTW.

        Edit Enexis: Reclame uittingen zijn niet toegestaan. Zie ook onze forumregels.

        #60239
        Anoniem

          Dag Kor,
          Je hebt toch aan de Bel.dienst netjes gevraagd om vrijstelling vanwege de zgn. KOR (Kleine Ondernemers Regeling)?! M.a.w.: vrijstelling tot het doen van aangiften BTW (nadat je de eerste aangifte natuurlijk WEL hebt gedaan ivm teruggaaf) + vrijstelling van het bijhouden van een BTW-administratie.
          Omdat je dat hebt gevraagd kan het n.m.m. niet zo zijn dat je dan ineens wordt geconfronteerd met een boete.
          Laat de Bel.dienst eerst maar eens verklaren waar jouw vrijstellingsverzoek is gebleven! Let wel: ze zullen waarschijnlijk stellen dat ze jouw verzoek nooit ontvangen hebben, maar je schrijft dat je het verzoek tegelijkertijd hebt verstuurd met de eerste aangifte BTW (= teruggaafaangifte). En omdat je de BTW wel hebt terug ontvangen neem ik aan dat e.e.a. dus wel door de Bel.dienst is ontvangen.

          En waar komt ineens de verhoging vandaan van euro 60 naar euro 121?

          Ik zou in ieder geval bezwaar aantekenen tegen de boete en aangeven dat er aan jouw kant geen schuld is (zgn. Afwezigheid van alle schuld). Daar mag de Bel.dienst dan weer op reageren. Succes!
          Gr, Lex.

          #60250
          Jan Visser
          Deelnemer
            @vissj01

            BTW aangifte is mi elke drie maanden. Met de vrijstellings brief verzoekt u mi geen aangifte meer te hoeven doen in het volgende jaar. Bij de belastingdienst kunt u instellen dat u een sms krijgt wanneer het ” formulier ” op de site klaar staat om in te vullen.
            Jan Visser

            #60276
            Henk van Kampen
            Deelnemer
              @hendricus

              Jan,
              Ook ik heb BTW terug gevraagd en gekregen. Daarnaast vrijstelling gevraagd van de de administratieve verlichtingen i.v.m. met klein ondernemerschap. En en ander verliep prima en de medewerking van de belastingdienst (regio Limburg) ook telefonisch was buitengewoon. Alles wel binnen de termijnen die daarvoor gelden. De circulaire die door de belastingdienst is gepubliceerd is wat mij betreft ook helder. Kortom lees de circulaire en handel conform.

              [URL verwijderd door moderator ivm 404-error]

              #77413
              ZEP
              Sleutelbeheerder
                @enexis

                Allen,
                De discussie over het terugvragen van btw kan in deze topic BTW Terugvragen verder gevoerd worden.

                Groetjes,
                Arnold

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Het onderwerp ‘Belastingdienst ondernemer BTW problemen’ is gesloten voor nieuwe reacties.