6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    LiesjeM
    Deelnemer

Het lijkt zo mooi, geen btw betalen over de aanschaf van zonnepanelen bij een 0-tarief. Je hoeft dan geen btw terug te vragen. Maar als een bedrijf geen btw in rekening kan brengen over een deel van zijn omzet, moet dat bedrijf toch ook een correctie toepassen op de totale terug te vragen (betaalde) btw omdat de omzet niet meer volledig met btw is belast? De kosten stijgen dan voor dat bedrijf en dus ………, gaat de prijs stijgen! Misschien wordt hier een uitzondering voor gemaakt, maar als dat niet zo is, dan verwacht ik dat de consument uiteindelijk de rekening betaalt. Ik snap dat de huidige regeling veel administratieve rompslomp met zich meebrengt en dat kost tijd en dus geld, maar of dit nu een juiste oplossing is?

W.Peeters
    Deelnemer

Je ziet dat verkeerd:
    Er wordt dan bij niet-geintegreerde zonnepanelen 0% BTW in rekening gebracht, in dat geval kan de verkoper van de zonnepanelen de BTW van de inkoop volledig verrekenen.

Mia
    Deelnemer

Ik stelde mezelf dezelfde vraag @liesjem. Bedankt @btwterugvragenzonnepanelen-nl voor je reactie. Dat is duidelijk.

Maar.. dit betekent natuurlijk niet dat leveranciers en installateurs van zonnepanelen de prijs van zonnepanelen met 21% omlaag brengen. Ik geloof best dat deze de prijs wat omhoog duwen en een deel van die 21% in hun winstmarge stoppen. Ik ben benieuwd wat de prijzen zijn ná de jaarwisseling.

W.Peeters
    Deelnemer

Nu vindt er al een prijsstijging plaats door een tekort aan zonnepanelen en omvormers en personeel, en gestegen vrachtkosten en materiaalkosten en installatiekosten.
    Niet voor iedereen zal vanaf 2023 het BTW tarief 0% gaan worden. Niet wanneer je de zonnepanelen echt zakelijk gebruikt en gaat ook niet gelden voor geintegreerde zonnepanelen (die ook een dakfunctie hebben).

Post den Riet
    Deelnemer

Klinkt mooi. Eerst betaal je BTW aan de leverancier die de zonnepanelen plaatst en zij helpen (al dan niet tegen vergoeding) om de BTW terug te krijgen. 1. Zij mogen daar geen vergoeding voor vragen mijns inziens. Iemand die zonnepanelen koopt krijgt sowieso het BTW bedrag terug. Gelukkig stuurde mijn leverancier gegevens van een tussenpersoon die dit binnen 1 week naar de belastingdienst heeft verzonden. Ik moest mij aanmelden als ondernemer. Wat totaal geen invloed heeft op mijn persoonlijke jaarlijkse IB aangiftes. Niets met inkomens te maken. Gratis de BTW terug gekregen. In mijn geval 1800,00 euro. Over SALDERING het volgende. Jetten /D66 heeft de salderingsregeling (dat de regering geld pakt van jouw afgenomen stroom terwijl jij meer terug levert) verschoven naar 2025. Klinkt mooi toch? Daar zit een addertje onder. In plaats van het eerste jaar 9% in 2023 berekent hij het bedrag per 2025 met een hoger percentage aan het begin. Betekent dat je in 2031 op exact hetzelfde geld uitkomt. Het is gewoon het verleggen van de kosten in 2025 en 2026 die veel hoger liggen dan het oude model en in Jette’s geval in veel kortere tijd. In plaats van een periode 2023-2031 verzet naar 2025-2031 met exact hetzelfde bedrag aan maandkosten als eindresultaat. En de eerste 2 jaren aanzienlijk hoger!!! Mensen om de tuin leiden? Ik zeg JA.

Post den Riet
    Deelnemer

Tijd dat Jetten alle Netbeheerders aan de tand voelt waarom zij hun zaakjes zo slecht hebben geregeld omdat zij achterstallig onderhoud voor lief nemen om eigen oude ondergrondse stroomkabels (en oude meters) niet vervangen. Zeker nu wanneer er terug geleverd wordt via zonnepanelen. Om de tuin geleid door Netbeheerders? Ja. Wanbeleid. Ja. Dit was al jaren bekend. En straks krijgen zonnepanelenhouders de rekening. Ik hou die Jetten goed in de gaten. (K)Wiebes/VVD was een fiasco zowel afvloeiings regelingen (van NL belastinggeld) naar belastingdienst medewerkers met riante oprot premies laten gaan. Op zijn conto een tekort is aan belastingspersoneel zet te denken. En precies deze man introduceerde de salderingsregeling met zijn wetsvoorstel. Die man heeft meer kapot gemaakt dan lief is.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.