2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #40809
    Bär
    Deelnemer
      @frits

      De reden om op 70 jarige leeftijd toch te beginnen was het rendement dat je met je geld op de bank nooit zal halen. Bij mij werden 27 Solar JAM6 255 KWu op mijn pannendak, gericht op het zuiden, gelegd door de firma Sunny City Home uit Sittard (betrouwbaar en heldere voorlichting). Deze werden bevestigd aan panlatten, een te prefereren systeem, veel beter dan de gammele haken op de pannen zelf. De panelen werden aangesloten op een STP 6000TL-20 omvormer die op zolder plek kreeg. Het grootste probleem was de connectie met de meterkast. Afstand van zeker 25 m. Aangezien ik geen kruipruimte heb is het na veel puzzelen door het huis heen aangesloten. Alles werkte meteen prima. Dagelijks kan ik op het display van de draadloze Sunny Beam, via de website van Sunny Portal (gratis door de maker van de omvormer) en de website van de Slimme Meter (20 euro per jaar) de resultaten te zien met overzichten per uur, dag, maand of jaar. Bij de Slimme Meter krijg ik ook nog de gegevens over het gasverbruik na aansluiting van een nieuwe teller via Enexis. Nu nog proberen de BTW van aanschaf terug te krijgen.
      Als u nog aarzelt: DOEN.

      #41843
      EdjeV
      Deelnemer
        @edjev

        Dag Bär,

        Helemaal mee eens. Makkelijker kun je het niet verdienen.

        En met 6.9kW niet echt een ‘lullig systeempje’ om het zo maar eens uit te drukken.
        Ook nog een elektrische auto of wordt er elektrisch verwarmd?

        In elk geval; Goed gedaan.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.