Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #52146
    Herman Schabbink
    Deelnemer
      @h-schabbink

      Inmiddels sinds 8 november 269kWh opgewekt. Ik verwacht dat ik dit jaar 5000kWh kan gaan produceren voor eigen gebruik.
      Je Kunt nu goed merken dat de dagen lengen en daarmee de opbrengst beter wordt.
      Heb er wel vertrouwen in.
      Maar let op met schaduw van bomen, ook als er zoals nu geen bladeren aan zitten, etc. dan halveert al snel de opbrengst.

      #14443
      Herman Schabbink
      Deelnemer
        @h-schabbink

        Ik heb sinds vrijdag gekocht 22 Zonnepanelen van het fabrikaat ULICA 250Wp Monocrystal met een omvormer Omnik 5.0Kw plus Wifi.
        Per 1 november moet alles bedrijfsvaardig zijn opgeleverd en moet de teller gaan lopen,
        ik hou jullie op de hoogte. Ik heb het volste vertrouwen dat het goed komt met de besparingen/verlagen van de maandkosten.
        Groeten,
        Herman Schabbink Hertme

        #14444
        Etzel Steinhage
        Deelnemer
          @etzel

          Beste Herman, 22 * 250 = 5500 wp. Met welke jaaropbrengst reken je? Grtz, Etzel

          #14558
          Megat
          Deelnemer
            @megat

            Dag Herman,

            5500wp is heel wat in mijn beleving. Wij hebben dezelfde omvormer, maar 1500 wp minder op het dak liggen. Het viel mij deze zomer op dat – ondanks dat de omvormer conform de voorschriften hangt – de temperatuur soms knap hoog op loopt tot zelfs 58 graden. Dit is trouwens perfect te volgen op je eigen pagina op de omnik site.
            Het maximale piekvermogen wat ik bereikte was 4720 w
            Provisorisch heb ik daarom er toch maar een ventilator onder gehangen die de temp. 10 graden omlaag trekt.

            Groet
            Megat

            #14636
            Jack
            Deelnemer
              @nightline

              Dus jij hebt 4 Kw Piek geinstalleerd, en dit levert 4720 watt maximaal op?
              Is dit DC of AC zijdig?
              Het vermogen van je ventilator drukt wel het rendement van je omvormer.
              Ik mag aannemen dat de fabrikant een toeren geregelde ventilator heeft geinstalleerd, en die 58 grd. redelijk normaal is…
              Ik zal eens kijken wat de temperatuur van mijn Kostal is.

              Groet

              Jack

              #14637
              Etzel Steinhage
              Deelnemer
                @etzel

                De productie in kWh is altijd minder dan de kWp die op het dak liggen.

                Voorbeeld:

                5.500 Wp op het dak * 0,85 (voor de ligging van Nederland) = 4.675 W * 0,90 (voor de richting, bijvoorbeeld zuidoost, en de helling van het dak, bijvoorbeeld 45 graden) = 4.208 kWh per jaar.

                Dus in dit geval in het kort: 5.500 Wp op het dak = een theoretische productie van 4.208 kWh.

                In de praktijk blijkt de werkelijk productie hier heel dichtbij te komen.

                En die temperatuur van de omvormer betreft. Het beste is een ventilatorloze omvormer. Heb er een van SMA.

                Benieuwd naar de ervaringscijfers van Herman, vanaf volgende week.

                #14640
                Megat
                Deelnemer
                  @megat

                  Dag Jack en Etzel,

                  De door mij afgelezen 4720 w stond op het display van de omvormer en op mijn persoonlijke pagina op de Omnik site.
                  Door de fabrikant wordt een maximale afgelezen temp opgegeven van ik meen 60 graden, maar kan ook 65 zijn.
                  De tolerantie van moderne panelen is -0+3%. Waar jullie over spreken is het opgewekte jaarvermogen. Dit wordt vaak op 85% gesteld. Het piekvermogen op een bepaald tijdstip op een bepaalde dag kan en zal makkelijk het wp vermogen van de panelen overschrijden ( zie de stc methode voor het vaststellen van het vermogen van de panelen) ik en jullie kunnen dit zelf zien op de public sites van de Omnik Portal.
                  De huidige Omnik omvormers -in ieder geval tot 5kw – zijn ventilatorloze exemplaren.
                  Het enige wat ik heb willen doen is het forumlid mijn ervaring laten weten, verder niet.

                  Groet
                  Megat

                  #14643
                  Megat
                  Deelnemer
                    @megat

                    Dag Jack en Etzel,

                    Max temp is volgens Omnik 60 graden

                    #14644
                    Etzel Steinhage
                    Deelnemer
                      @etzel

                      Megat, mijn ervaring schiet hierin dus tekort. Je zult gelijk hebben en voor anderen zal het wel van belang zijn. Dank!

                      #19971
                      Hans1959
                      Deelnemer
                        @hans1959

                        Bij heel warm weer in de zomer zijn de zonnepanelen minder efficient als bij lagere temperaturen en veel zon (in april meer piekopbrengst dan in augustus).

                        #19972
                        Hans1959
                        Deelnemer
                          @hans1959

                          Die omvormers functioneren het best rondom het Wpk vermogen waar ze voor staan met een afwijking van plus of min ca. 10 % dus een omvormer van 5.000 WPk zal het beste werten tussen 4.500 en 5.500 WPk.

                          #19997
                          Megat
                          Deelnemer
                            @megat

                            Dag Hans59,

                            Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt en wat ” die” omvormers zijn, maar voor mijn omvormer geeft de fabrikant een rendement van 97,5%. Er wordt daarbij niet vermeld bij welk vermogen dat is, maar het zou me verbazen als dit bij een ander vermogen binnen het bereik 10% plus of 10% min zou kunnen bedragen. Ik denk trouwens dat 10% plus onmogelijk is. Er kan volgens mij nooit meer aan vermogen uit gaan dan dat er in komt.
                            Ik ga het het eens berekenen aan de hand van de verschillende DC en AC gegevens die ik kan raadplegen op mijn persoonlijke pagina van de Omnik site.

                            Groet
                            Megat

                            #19999
                            paul
                            Deelnemer
                              @paulb

                              Ik heb een SMA Sunnyboy 4000 met 5 KWP panelen (20 maal 250). In juni/juli bij felle hele dagen zon werd ie ook kokend heet, zitten koelribben op plus een ventilator; die stond tot in de avond te draaien. Navraag bij installateur: kan geen kwaad, slaat echt af als ie te heet wordt, niet gebeurd..

                              #20000
                              Megat
                              Deelnemer
                                @megat

                                @ Hans1959

                                Bij heel warm weer in de zomer zijn de zonnepanelen minder efficient als bij lagere temperaturen en veel zon (in april meer piekopbrengst dan in augustus).einde quote

                                1% per 2 graden Celsius vanaf 25 graden paneel temperatuur
                                Zie http://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/

                                Groet
                                Megat

                                #20004
                                Megat
                                Deelnemer
                                  @megat

                                  @Paul

                                  Ik heb een SMA Sunnyboy 4000 met 5 KWP panelen (20 maal 250). In juni/juli bij felle hele dagen zon werd ie ook kokend heet, zitten koelribben op plus een ventilator; die stond tot in de avond te draaien. Navraag bij installateur: kan geen kwaad, slaat echt af als ie te heet wordt, niet gebeurd.@

                                  Dag Paul en anderen,

                                  Ik heb geen verstand van electronica, dus je installateur zal gelijk hebben. Anderzijds lees ik onder andere op tweakersnet, dat electronica een hekel heeft aan hoge temperaturen.
                                  In mijn auto zit een rood lampje wat oplicht als er TE weinig druk staat op de olie. De garage adviseert mij al sinds jaar en dag om zo af en toe eens de olie te peilen want :” Als de lamp gaat branden, ben je eigenlijk al te laat”.
                                  Wat ik bedoel te zeggen is, of de levensduur niet bekort wordt als de omvormer zo heet is tijdens zijn werk.
                                  Weet je misschien de gemeten waarde van de temperatuur tijdens de warme zomerdagen met volop productie?

                                  Groet
                                  Megat

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.