15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
  • Auteur
    Berichten
  • #72140
    jacqueline
    Bijdrager

    Beste Ron,

    Mijn panelen liggen ook op het westen (iets verder naar noorden zelfs). Als ik jouw gegevens invul, dan is het rendement bij 40 graden 79% (5.024 kWh per jaar over) en bij 50 graden 75% (4.770 kWh per jaar over). Bij jouw 45% zal het rendement rond de 73% liggen (4.900 kWh per jaar over). Zie daarvoor mijn berekeningen. Als ik jouw prognose in mijn monitoringsprogramma stop, dan kan ik een bewaakverbruik bepalen (zie grafiek). Let op. Ik gebruik meteo station Gilze-Rijen. Bereken met de standen van de omvormer jouw maandopbrengst eens uit en vergelijk deze eens met het bewaakverbruik? Dan zie je of jouw panelen hun werk goed doen. Daarmee kan je teruggaan naar jouw leverancier. Ze hebben toch wel een vorm van opbrengst garantie afgegeven?

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72146
    jacqueline
    Bijdrager

    Beste Ron,

    Vergeet de bovenstaande grafiek en tabel maar. Die waren van mijn installatie. De onderstaande gelden voor jouw installatie (als hij in Gilze-Rijen zou staan)

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72149
    Anoniem
    Inactief

    Juist Jaqueline dat had ik zelf ook verwacht en zelf berekend ongeveer 72 tot 74%, daarom had ik eigenlijk af willen zien van het plaatsen omdat het dan echt heel erg lang duurt voor je zo een duur systeem ooit een keer terug verdiend hebt.
    Deze woning ligt ook W-NW dus ik denk dat wij dan ook ongeveer een gelijke ligging hebben, de panelen krijgen rond 1 a 2 uur de eerste middag-zon op het dak

    Maar deze leverancier bleef beweren dat dit veel te laag ingeschat was, en dat het zoals je aan de cijfers kan zien volgens hen veel meer zou opleveren.
    Men bleef beweren dat de panelen veel beter waren geworden en dat ik mijn situatie veel te negatief bekeek.

    Ik ben voor de uitlezing afhankelijk van de leverancier. Het apparaat zelf laat alleen volt en watt zien op het moment dat je op knop drukt die erop zit.
    Zelfs het aan en uit gaan heb je geen controle op. Er zit niets bij waarmee je zelf het ding mee kunt bekijken of uberhaupt kan bedienen.
    En de handleiding zegt ook op dat vlak erg weinig anders dan dat je de gegevens via het uitlees programma van je leverancier kan bekijken.
    Zoals ik al zei heb ik weinig tot geen vertrouwen meer in dit bedrijf, en al helemaal omdat je zelf niets kan controleren.
    Eerlijk gezegd had ik geen idee dat dit via de verkoper word gedaan, ik ging ervan uit dat ik daar zelf controle over heb.
    Veel van de mensen waar ik mee heb gesproken over de panelen hebben dit allemaal zelf onder controle.

    Het hele proces is vanaf de dag dat wij akkoord gingen een aaneenschakeling van uitstel, ellende, gedonder, slordig en onjuiste informatie.
    Misschien ook omdat andere leveranciers mij toen wezen op zaken die helemaal niet konden kloppen en gaven daarbij ook aan dat ik veel te veel betaalde voor spul wat blijkbaar heel erg goedkoop blijkt te zijn.
    Om maar even een voorbeeld te geven men levert zogenaamd een zwart aluminium frame, dit bleek dus een gewoon aluminium frame te zijn en een medewerker met een spuitbus zwarte verf.

    #72151
    Megat
    Bijdrager

    @RonS
    Er wordt wel eens gezegd ” Als je met een vinger naar iemand anders wijst, zijn er vier die naar jezelf wijzen”.
    Het vermogen – in Watt PIEK, what’s in a name – van panelen wordt opgegeven bij een gunstige hellingshoek en opstellingsrichting. In de rekenprogramma’s had je dit zelf kunnen corrigeren voor jouw situatie. Op het Internet had je zelfs de gemiddelde jaarlijkse zoninstraling voor jouw locatie op kunnen zoeken.
    Elke producent van omvormers levert volgens mij de specificaties aan van zijn omvormer. Als je er dan na plaatsing pas achterkomt dat er geen mogelijkheid tot monitoring op zit, ben je rijkelijk laat.
    Veel installateurs geven aan welk – merk en type – montagesysteem wordt toegepast, waarna je eenvoudig op kunt zoeken wat het voor middelen zijn. Als dit bij jou niet zo was, had dit een reden mogen zijn om je nader te informeren.
    Het Internet staat werkelijk bol van de informatie over zonnesystemen. Nu hier piepen lost niets op. Als er al iemand gefaald heeft, ben jij het in mijn beleving zelf.
    Laat het een – misschien dure – les zijn om je bij een volgende aanschaf eerst in de materie te verdiepen.

    Megat

    #72153
    jacqueline
    Bijdrager

    @Megat,

    Misschien heb je wel gelijk, maar er zijn ook kopers die ervan uitgaan dat een expert een expert is en dat je daarop moet kunnen vertrouwen. Ron wil best betalen voor zonnepanelen maar moet op de blauwe ogen van de verkoper uitgaan. Iets verkopen wat niet mogelijk is ‘is not done’. Een rode kaart voor deze leverancier. Ron had misschien eerst op dit forum moeten kijken en dan had hij wel de juiste adviezen gehad. Daarom zitten wij op dit forum. Ook ik koop wel een producten waar ik geen verstand heb en dan ga ik ook uit van de verkoper. Bij twijfel aan mij kant wil ik het wel zwart op wit hebben. Ron, ga met de calculaties van de leverancier naar je rechtsbijstand en laat de leverancier er gratis panelen bijplaatsen of een bedrag van de aanschafprijs terug betalen. Je staat wel in gelijk. We leren elke dag (ik wel) nog.

    #72154
    Anoniem
    Inactief

    Ik ga niet eens op jou nonsens antwoorden in en zal hier ook niets meer posten
    Je bent in mijn ogen een zeer onprettige persoon, je mag dan ook jou persoonlijk forum voor jezelf houden

    #72161
    Jacob
    Bijdrager

    Hoi hoi,

    Ik heb in begin November 2014 de zonnepanelen op het dak gekregen, na een zoektocht van ongeveer 3 maanden.
    De start is hoopvol en ga dan ook vol vertrouwen straks de lente in. 🙂

    Voor de specialisten:
    Volgens PVGIS was de verwachting voor november en december samen 130+109=239 KWH en de daadwerkelijke opbrengst was 277 KWH. Dit is 14,6 % meer.

    Voor de geïnteresseerde en zoekende, heb ik een internet pagina gemaakt: http://www.jritservice.nl/main-ruiter-algemeen/zonne-energie-project
    Hierin staan alle gegevens/linkjes, die ik het belangrijkste vond. (ook realtime monitoring)

    Groetjes,
    Jacob

    #72257
    jacqueline
    Bijdrager

    Beste Jacob,

    Wat een mooie installatie heb jij aangeschaft.

    Ziet er allemaal mooi uit. Ik heb op jouw link geklikt en wat rondgeneusd. Toen ik jouw maandopbrengst zag, wilde ik mijn panelen opdoeken en ook die van jou aanschaffen. Wat een opbrengst in de winter. Maar ja, ik keek eerst naar de verkeerde grafiek. jouw opbrengst staat bij ‘jrITservice Powerplant (4,76 kWp) in 7943 RK Meppel, Drenthe’. Die liggen een beetje in de trend van de winter. Ik ben zo vrij geweest jouw dagopbrengsten in mijn monitoringprogramma te stoppen en te vergelijken met de globale straling in Gilze-Rijen (bewaakt tov 4.178 kWh). Maand grafieken gemaakt van jouw installatie (van 03-11-2014 tot 26-01-2015) en die van mijn installatie (bewaakt tov 1.985 kWh). Ik moet dan toch concluderen dat jouw installatie wat achter blijft tov de prognose. Mijn kleinere installatie met slechter oriëntatie op west-noord levert meer op dan jouw grotere installatie met gunstige oriëntatie op het zuiden. Ik kan ook nog grafieken maken van de weekopbrengsten of dagopbrengsten.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72261
    Jacob
    Bijdrager

    Hoi Jacqueline,

    Ik wil je bedanken voor je reactie.
    Toch heb ik een vraag over de opbrengst van mijn installatie.
    ——————————————-
    |van.Jouw.|..Mijn.gemeten..|..Waardes.van.|
    |grafiek..|….waardes…..|..de.EU-site..|
    |—————————————–|
    |…36….|……170…….|…..142……|
    |…22….|……105…….|…..106……|
    |…22….|……122…….|…..123……|
    ——————————————-
    Als je naar de waardes kijkt, dan zijn wel erg afwijkend met die van mijn omvormer/monitoring. (Hier moet wat fout gegaan zijn in je berekening.)
    De eu-site waar de gemiddeldes van meer dan 10 jaar verzameld, heeft bij mij een opbrengst per jaar van 4190 kWh en in Gilze-Rijen 4240 kWH. Daar zit dit ook iets verschil in. Niet veel maar wel iets.

    Ik heb begrepen dat de beste vergelijking is in kWh/kWp. (kWh/geïnstalleerd vermogen)
    De monitoringsite waar mijn systeem op is aangesloten geeft een opbrengst van 25.76 kWh/kWp van 1-30 januari aan. (solarmonitoring.net)
    De site PV-log.com geeft aan, dat het rendement boven de 95% zit.

    Groetjes,
    Jacob

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72265
    jacqueline
    Bijdrager

    Beste Jacob,

    Ik ga ervan uit dat grafiek met de roze staafjes jouw opbrengt is (januari 2015). Als je de verwachtte opbrengst deelt door gemiddelde globale straling (in j/cm2) van een meteostation bij jou in de buurt, dan krijg je een kengetal (kwh/(j/cm2). Als je dat kengetal vermenigvuldigd met de werkelijke straling per dag/week/maand/jaar dan krijg je een bewaakverbruik. Dit bewaakverbruik is vrij nauwkeurig. Zet je werkelijke verbruik naast het bewaakverbruik en je ziet of je installatie goed werkt en doet wat hij moet doen. Ik heb in de berekening Gilze-Rijen genomen. Dat wijkt wat af, aar geeft wel een idee. Het kengetal van jouw installatie is 0,011032275 kWh/(J/cm2). In dit getal zit dus alles (opbrengst/oriëntatie/hellingshoek).

    Zie hieronder jouw dag gegevens van januari 2015 en die van mijn installatie. ook zitten er de daggegevens van jouw installatie bij en de straling van Gilze-Rijen. Je ziet dan toch dat jouw installatie toch achter blijft.

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72271
    Jacob
    Bijdrager

    Hoi Jacqueline,
    Je schrijft: “Ik ga ervan uit dat grafiek met de roze staafjes jouw opbrengt is (januari 2015).” Er staat bij de grafiek “kWh/kWp” een waarde van de dagopbrengst gedeeld door de het installeerde vermogen. Deze berekening wordt vaak gebruikt om systemen met elkaar te vergelijken op een eerlijke manier.
    Je hebt dus mijn opbrengst per kWh geïnstalleerd vermogen gebruikt in plaats van de opbrengst.

    In de eerste 30 dagen van januari heb ik zoals er in mijn vorige reactie staat 122 kWh. opgewekt. Dit is een mooi resultaat.
    Het overzicht in mijn vorige reactie was wat verminkt, maar dit zijn de waarden:
    in November ’14 geeft jouw grafiek = 36 kWh
    in November ’14 is mijn opbrengst = 170 kWh
    in December’14 geeft jouw grafiek = 22 kWh
    in December’14 is mijn opbrengst = 105 kWh
    in Januari’15 geeft jouw grafiek = 22 kWh (1-30 jan)
    in Januari ’15 is mijn opbrengst = 122 kWh (1 – 30 jan)

    De monitoringsite waar mijn systeem op is aangesloten geeft een opbrengst van (122 kWh/4,76 kWp) = 25.76 kWh/kWp van 1-30 januari aan. (solarmonitoring.net)
    Als je jouw opbrengst van 21 kWh in januari deelt door het geïnstalleerde vermogen blijf je achter op die van mij. 21 kWh/2,75 kWp = 7,64 kWh/kWp.

    Samengevat jouw installatie levert in januari tot nu: 7,64 kWh/kWp tegen 25,76 kWh/kWp van die bij mij. (Dit is geen volledige maand)
    Dit komt doordat mijn CiS panelen een lagere Watt piek van 170 Watt hebben en met minder licht al lekker beginnen te draaien. Deze panelen zijn ook kleiner dan de standaard panelen.

    De aanbieding die ik heb gehad van mijn installateur was met de prijs zelf goedkoper, dan de normale zonnepanelen met een 250 Watt piek.
    In de winter doen ze het dan ook super. De zomer is voor mij nog onbekend, maar gezien de resultaten tot nu, gaat dat zeker goedkomen.

    Ik hoop dat ik eventuele onduidelijkheden uit mijn vorige reactie, nu duidelijk zijn.

    #72273
    jacqueline
    Bijdrager

    Beste Jacob,

    Jouw panelen kunnen beter presteren maar de cijfers zijn enorm extreem.
    Elke maand heeft een vast opwekkingspercentage van het jaar.

    Neem mijn installatie:

    jan 2014 35,77 kWh met een aandeelpercentage van 1.83%
    35,77 / 1,83 x 100% = 1.955 kWh.

    juli 214 284,40 kWh met een aandeelpercentage van 14,53%
    284,40 / 14,53 x 100% = 1.957 kWh.

    Je zie duidelijk een verband.

    Jouw installatie:

    november 2014 170 kWh met een aandeelpercentage van 2,17%
    170 / 2,17 x 100% = 7.834 kWh.

    december 2104 105 kWh met een aandeelpercentage van 1,07%
    105 / 1,07 x 100% = 9.813 kWh.

    januari 2104 122 kWh met een aandeelpercentage van 1,83%
    122 / 1,83 x 100% = 6.667 kWh.

    Hier zie je geen verband en het jaarverbruik ligt veel hoger dan de prognose van 4.178 kWh.

    Ik zou eerder de volgende opwek verwachten:

    november 2014 91 kWh
    december 2014 45 kWh
    januari 2015 76 kWh

    Misschien wat hoger omdat de panelen iets beter bij minder licht werken.

    Kijk maar eens naar mijn tabel?

    Vraag:
    Kan jij op jouw omvormer de standen van de geproduceerde kWh manueel aflezen?

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72275
    Jacob
    Bijdrager

    Hoi hoi,

    Volgens de site van de Europese unie, (zie link op mijn site) krijg ik de volgende lijst met de gemiddelde verwachting, voor mijn eigen installatie als standaard PV in plaats van de CIS.

    MND p.Dag p.Mnd % p.mnd
    Jan 03,94 122,00 02,92
    Feb 06,72 188,00 04,50
    Mar 12,30 381,00 09,12
    Apr 16,90 508,00 12,16
    May 17,40 540,00 12,92
    Jun 17,60 529,00 12,66
    Jul 17,10 529,00 12,66
    Aug 15,50 481,00 11,51
    Sep 12,50 374,00 08,95
    Oct 08,87 275,00 06,58
    Nov 04,74 142,00 03,40
    Dec 03,52 109,00 02,61

    Op mijn site zie je een screenshot met de interface van mijn omvormer. (http://www.jritservice.nl/main-ruiter-algemeen/zonne-energie-project)
    Ik kan op de omvormer zelf alle waarden bekijken, maar ook via de web interface. De waarden worden automatisch naar de monitoring portal gestuurd en vandaar automatisch naar het 2e portal. Dit doe ik om te kunnen vergelijken en met 2 van deze sites heb ik altijd een back-up.

    Van Solar Frontier bekend, dat deze in de ideale situatie 10-15% meer op kan leveren, dan verwacht.
    Als ik mijn waardes dan vergelijk, dan kloppen die aardig: in 2014 November en december samen (De installatie startte vanaf 3 november en staan ideaal:
    239 kWh verwacht
    277 kWh opgewekt
    038 kWh extra = 16% extra

    Op de slimme meter zie ik een terug levering van 69 + 123 = 192 kWh en de mijn eigen verbruik is niet apart te meten (nu bijna 3 maanden actief).
    Dit zou betekenen dat ik overdag de heeft van mijn opgewekte vermogen zelf heb verbruikt. Gezien ons verbruik lijkt dit wel aardig te kloppen.

    #72276
    jacqueline
    Bijdrager

    Leuke discussie Jacob,

    Begin de installatie van jou te begrijpen. Zie de verschillen in de maandpercentages van mijn installatie en die van jou. Jouw installatie wekt meer op in de winter, maar gaat in de zomer minder opleveren. Die van mij wekt in de winter minder op maar in zomer meer. Per jaar wordt het 4.178 kWh (of ietsjes meer).

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #72278
    Jacob
    Bijdrager

    Hoi hoi,

    Om de installaties te vergelijken is het goed om gelijke waardes te nemen. (kWh/kWp)

    Ik heb de te verwachte opbrengst van PV-log.com en EU (http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php). Er zijn onderling verschillen in het percentage vooral in juli (5%). Dit grote verschil had ik niet verwacht. (Zie bijlage)

    Deze verwachting staat los van mijn type installatie. Deze verwachting is gebaseerd het aantal zonne-uren en niet op paneeltype.
    De 3 maanden dat mijn systeem werkt, geeft deze de verwachte opbrengst. Opgegeven door de leverancier en de beide sites.

    De tijd en energie die ik er ingestoken heb ongeveer 3 maanden. Dit is noodzakelijk om een goede keuze te maken, anders ben je afhankelijk de “eerlijke” adviseur/leverancier

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Deel deze pagina..