10 berichten aan het bekijken - 61 tot 70 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Berichten
  • #81772
    Mia_B
    Bijdrager

    Hoi Sunnylover,

    Ten eerste, waar lees jij dat ik enexisklanten lui en dom vind? Ik zei mensen. Dat is meer een frustratie van mij persoonlijk om roeptoeters die vanalles roepen zonder zelf initiatief te nemen.

    En als je dan toch met een rvb wil praten. Dan zou ik contact opnemen met Menzis. Aangezien die volgens mijn laatste salarisstrook geld naar mij overmaakt.

    Groetjes Mia

    #81818
    Pacito
    Bijdrager

    Beste Adeo, jouw besparing komt niet door die slimme meter, maar doordat jij zelf veel beter oplet. Toen ik begon met zonnepanelen verbruikte ik nog ca 4500 kWh. Nu na 2 jaar, met nog steeds dezelfde oude ferrarismeter gebruik ik nog 3400 kWH. Dat komt door ledlampen, minder gebruik van de droger, een zuiniger koelkast en zuiniger computers. Wegens het overschot wat ik produceer ben ik begonnen met infraroodpanelen voor de verwarming. Spaart weer gas uit. Overigens bespaart mijn HR houtkachel ook flink wat gas.

    #81820
    Murgen Templar
    Bijdrager

    Eerlijk gezegd moest ik hartelijk lachen om de conclusie dat alleen een slimme meter te weinig besparing oplevert. Inderdaad, want zuinig met energie dat moet jezelf doen. Maar wat dan? Op het inschroeven van Led-lampen na is er niet zo heel veel meer te besparen. De wasmachine, vaatwasser en oven worden gewoon gebruikt. Wat we wel doen is sinds september 2013 iedere maand een foto maken van de meterstanden en een screenshot van de omvormer van onze zonnepanelen en die in een spreadsheet verwerken. Dat geeft best veel informatie en al 2 x zoveel als de slimme meter had beloofd.

    De slimme meter wordt pas interessant als er een leuke app komt waarmee je op je tablet of smartphone een soort Toon kan toveren. Maar ja, dan vraag je veel meer van die slimme meter dan waar hij voor gemaakt is. En waarschijnlijk zijn veel opties uitgezet of er niet in gezet want het mocht ook weer niet teveel kosten.

    En een tip voor de energiebedrijven? Gewoon een app’je waarin je stunt met tariefblokken, kan iedereen voor zichzelf uitmaken of ze om 3 uur ‘s nachts de wasmachine aanzetten of niet.

    Wat ik erger vind is dat het aardgas dat in Groningen wordt gewonnen voor veel geld aan het buitenland wordt verkocht (kassa NAM, Shell, Nederlandse Staat) en wij nu gedwongen en versneld afscheid moeten nemen van aardgas. De investering in aardwarmte apparatuur loopt al snel richting de 6000 – 9000 euro … niet blij mee.

    #83259
    sunnylover
    Bijdrager

    TV | vr 03 mrt 2017 Verslaggever Harm van Atteveld
    Redacteur Simone Tukker
    http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/72489/deel_energiemeters_onbetrouwbaar
    Naar schatting 850.000 slimme energiemeters die in Nederlandse meterkasten hangen kunnen meer meten dan het daadwerkelijke verbruik. Dat blijkt uit laboratorium-onderzoek van de Universiteit van Twente, dat maakt de universiteit vanavond bekend in EenVandaag.

    Andere energiebronnen in huis, zoals bijvoorbeeld opladers van mobiele telefoons, kunnen de meters beïnvloeden. De stand op deze meterkasten kan tot zes keer hoger uitvallen dan het werkelijke energieverbruik. In dat geval betalen klanten dus voor meer energie dan ze daadwerkelijk gebruiken.
    Te goedkoop, te simp el

    Volgens Frank Leferink, hoogleraar Electromagnetic Compatibility aan de Universiteit van Twente, ligt dit vooral aan het feit dat de meters die de afgelopen jaren in veel huishoudens zijn geplaatst “onvoldoende robuust zijn gemaakt.” Het onderzoek van Leferink verschijnt vrijdag in een internationale wetenschappelijke publicatie.

    Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van alle energienetbeheerders zegt dat de meter verouderd is. “Waar we hier over praten is voortschrijdend inzicht van de wetenschap over hoe je met statische meters tot een een goede verbruiksmeting komt,” aldus de directeur van Netbeheer Nederland André Jurjus. Uit eigen onderzoek van Netbeheer blijkt dat gebruik van de meter in gewone huishoudens niet tot hogere energierekeningen heeft geleid. Bekijk hier de persverklaring van de brancheorganisatie.

    Netbeheer zegt dat de storingsgevoelige meter inmiddels niet meer wordt geplaatst. Maar volgens hoogleraar Leferink doet het probleem zich nog steeds voor, ook bij de nieuwe meters.
    Vaker signalen

    De Consumentenbond laat aan EenVandaag weten dat zij vaker signalen krijgen dat het energieverbruik omhoog schiet na het plaatsen van een slimme meter. Zij eisen dat de netbeheerders de klachten van klanten serieus moet opnemen. Liesbeth van Tongeren, Kamerlid voor GroenLinks vindt dat netbeheer “dit nu onmiddellijk veel serieuzer moeten nemen dan ze in eerste aanleg doen. En ze moeten door onderzoek en door vervanging zorgen dat dat consumentenvertrouwen in de meter blijft.”

    De Nederlandse overheid heeft als doelstelling om voor 2020 alle energiemeters te vervangen voor slimme meters.
    Weten of uw meter teveel kan meten?

    Wilt u weten of uw meter tot de categorie van 850.000 meters hoort die mogelijk meer energieafname meet dan daadwerkelijk is verbruikt? Maandag zetten ze een overzicht online op netbeheernederland.nl

    In EenVandaag riep de Consumentenbond consumenten op hun eventuele klachten te melden bij de netbeheerder of de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. Via deze link komt u met hem in contact.

    #83260
    Mia_B
    Bijdrager

    Op de website van Netbeheer Nederland komt ik (alleen) dit bericht tegen:

    http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=3082649600
    Ben benieuwd wat hier nog achterweg komt.

    #83317
    sunnylover
    Bijdrager

    Van:
    http://www.netbeheernederland.nl/nieuws/nieuwsbericht/?newsitemid=3090644992

    In de uitzending van Een Vandaag van vrijdag 3 maart 2017 werd gesproken over een onderzoek van de TU Twente. Sommige energiemeters zouden onder extreme omstandigheden afwijkingen in het energieverbruik laten zien. Het gaat om een onderzoek uit 2015. Sinds die tijd zijn we heel alert op klachten van consumenten die vermoeden dat hun meter niet goed is. Inmiddels hebben we in tientallen praktijkgevallen onderzoek gedaan. Uit deze onderzoeken is nog nooit gebleken dat een slimme meter in de praktijk de afwijkingen vertoonde die in de extreme labomstandigheden optraden.

    Maakt u zich zorgen over uw meterstanden? Op de website van het Nibud kunt u uw energieverbruik vergelijken met dat van andere huishoudens. Is uw energieverbruik onverklaarbaar hoog? Neem dan altijd contact op met uw energieleverancier. Zij starten met u een onderzoek naar de reden dat uw meterstanden hoger zijn dan gebruikelijk.

    Hieronder vindt u een overzicht van de meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen. Hebt u zo’n meter én vindt u dat uw meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Neem ook in dat geval contact op met uw energieleverancier.

    De fabrikant en het typenummer vindt u aan de voorzijde van de energiemeter.

    Fabrikant Type Metercode

    Echelon 83331-1IMAD KAP4

    Enermet E420-n(t)(s) P8KM

    Iskra MT371-D1A52 ZBEB
    MT171-D2A52 RBEN
    MT382-D2A52 ZBBD
    MT171-D2A52 ZBEV
    MT382-D2A52 ZBEV

    Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
    ZMF110CBtFs2 E0005
    ZCF120ABd(F)s2 KAAE
    ZMF120ABdFs2 ZAEX

    hier onder een link naar de afbeeldingen van de meters:
    http://nbn-assets.netbeheernederland.nl/p/32768//files/overzicht%20met%20afbeeldingen%20080317.pdf

    #84402
    Jan
    Bijdrager

    Vandaag weer commotie over de slimme meters.
    Hoewel, volgens Radar, de netbeheerder de meters uitleest en doorgeeft aan het energiebedrijf, worden de gegevens toch soms bij benadering geschat!!!
    Dat probleem deed zich ook voor bij het wisselen van energie leverancier.(uit eigen ervaring).
    Het gevolg, dat bleek ook bij radar, dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en mensen niet of slecht geholpen worden.

    Om bewijslast voor foutieve uitlezing cq. het foutief schatten van het verbruik te verzamelen, heb ik er een Ferris (klasieke draaischijf)meter er tussen gezet.
    Ik kan nu zonder problemen het werkelijke gebruik aflezen en controleren of de slimme meter correct zijn werk doet.
    Tot nu toe heb ik (gelukkig) alleen kleine afwijkingen gemeten, de slimme meter meet ietsje te veel.
    Dat wordt vermoedelijk veroorzaakt door elektronische voedingen, spaar en Led lampen, die een vreemde stroomcurves hebben, waar de slimme meter moeite mee heeft.
    Dat bleek ook uit metingen in het Radar programma.
    Een geijkte Ferrismeter is door iedere goede elektricien voor minder dan € 100,= te plaatsen.

    #84438
    sunnylover
    Bijdrager

    @ Jan, een kleine correctie een draaischijfmeter heet Ferrarismeter. Deze meter is (nog (2017) steeds te koop ook met een ijk-certificaat. Je kunt ook MID gekeurde (mechanische) kWh meters kopen. Het energie bedrijf zal niet uit zichzelf bij onenigheid over de meterstand, uw meterstand van uw (geijkte) meter als referentie gebruiken, u moet dan toch uw gelijk halen bij de geschillen commissie https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ of zelfs naar de rechter gaan.

    #84803
    Harm Hovinga
    Bijdrager

    Momenteel loopt er een discussie over de slimme gasmeter van Landis & Gyr, die onveilig kan zijn als de schroefdraad niet volledig is. (Zie uitzendingen van KASSA).
    Hierop is door de netbeheerders “geruststellend” gereageerd. Alleen spreekt men over plaatsing bij de klant. Het probleem is, dat Landis & Gyr exact zou weten (MOET WETEN) om welke productie series met serienummers het gaat. Zij hebben namelijk een zogenaamde RECALL hierop uitgevoerd. Zij moeten intern nagaan om welke series het is gegaan en of ook alle daarvoor gemaakte oudere slimme gasmeters wel hebben voldaan aan die ISO 228-1 eis. Dit ligt besloten in de internationale ISO 9000 eisen.

    Waarom wordt niet gewoon deze terugroep actie door de Netbeheerders via de “pers” -net zoals supermarkten bedorven pindakaas terugroepen gedaan. Of anders alle betrokken consumenten aanschrijven die een foute gasmeter hebben. Dit is de meest praktische en enig logische stap, die een netbeheerder kan nemen.
    Dan blijven al die sussende mededelingen/ontkenningen en onnodige extra KIWA testen of veiligheid in het geding is achterwege en blijft de consument vertrouwen houden in zowel de Netbeheerder als producent.
    Het is toch niet te verklaren waarom de ene netbeheerder bij zo’n recall dan onmiddellijk de zaak ter hand neemt en de foute meters gaat vervangen en de andere netbeheerder zegt er is niets aan de hand, maar ooit gaan we hem eerder (binnen de komende 20 jaar) vervangen. Als een meter niet aan de eisen voldoet, dan is er geen enkel excuus of testen doen om het te bagatelliseren ipv je verantwoordelijkheid ===> actie te ondernemen en de kosten -zoals gebruikelijk op de producent verhalen. De producent leverde namelijk een “onveilig product”.
    Heel simpel,

    #90176
    Xavier
    Bijdrager

    Super chill een slimme meter, heb er zelf ook al enige tijd 1 Misschien een fijne tip, voor de fans, ik check vaker https://www.folderbode.nl/action/
    om handige tools te kopen die ik kan gebruiken bij mijn slimme meter, en extra duurzaam te leven ! Misschien een fijne tip voor jullie?

10 berichten aan het bekijken - 61 tot 70 (van in totaal 70)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.