Dit onderwerp bevat 69 reacties, heeft 19 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Xavier 4 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Berichten
  • #62494

    sunnylover
    Bijdrager

    Helaas, Ik wilde een dokument DSMR en dan met name het dokument over privacy uploaden maar wordt niet geaccepteerd. De auteur is Kema en het heeft ook een tijdje op netbeheer nederland gestaan. Nu is dat bewuste privacy dokument nergens meer te vinden. Ik heb het nog wel veilig bewaard. Accepteert deze site geen pdf, onder de 1024 kb?

    #62495

    sunnylover
    Bijdrager

    laatste poging…

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #62498

    jacqueline
    Bijdrager

    @sunnylover,

    Hij is te lezen.
    Bedankt.

    #62709

    sunnylover
    Bijdrager

    De instanties (waaronder de minister van EZ) ¨verkopen¨ de slimme meter oa met het argument dat dit voor de consument een handige tool is om energie te besparen. Wat ze vervolgens niet vertellen maar wat wel is vastgelegd in de DSRM, is dat het eigen stroom verbruik van de slimme meter voor uw rekening komt! Er staat in de DSMR dat een slimme meter tussen de 2 en 8 watt per uur dag in dag uit jaar in jaar uit verbruikt; rekent u even mee; Ik ga uit van een gemiddeld verbruik van 5 Watt, maal 24 uur per dag maal 365 dagen per jaar is 43800 Watt per jaar! Is 43kW maal 22 cent is een tientje bovenop de meterhuur! En dan verkopen de slimme meter aan de consument met het argrument dat het een handig instrument is om te besparen!
    U wordt regelrecht voorgelogen. De DSMR is een dokument met heel veel ins en outs die de consument niet onder ogen krijgt en eerlijke voorlichting kunt u op uw buik schrijven
    Nergens valt te lezen wat er aan stroom wordt verbruikt aan communicatie, verzameling en verwerking van de slimme meter gegevens, maar dat zal ongetwijfeld in de giga Watts lopen.

    Het feit dat de slimme meter de consument met oneigenlijke redenen door de strot worden geduwd, dan ga je je toch afvragen voor wie onze regering eigenlijk werkt. Blijkbaar is dat dus echt de BV Nederland en niet voor de consument!
    Ze liegen en bedriegen je overal: https://www.enexis.nl/consument/meters/slimme-meters/veelgestelde-vragen
    Ook staat daar dat de meter 2 mal per maand wordt uitgelezen. Ook weer een leugen de slimme E. meter legt elke 15 minuten! uw verbruik vast!

    In de DSMR staat het duidelijk een verbruik van 3 tot 8 Watt per uur dat wordt door u betaalt tenzij u zelf nul Watt verbruikt, alleen dan wordt het eigen verbruik van de slimme meter niet door u betaald! Zo liegen alle partijen die voor invoering zijn van de slimme meter er lustig op los…

    Weiger die meter zolang u kunt!

    #62712

    Megat
    Bijdrager

    @sunnylover,
    Als het verbruik van de meter nou niet geregistreerd wordt, wie betaald de benodigde energie voor de meter dan ? Toch ook de verbruiker verwacht ik, maar dan verdisconteert bij andere posten.

    Citaat uit de door jou genoemde DSRM, zoal ik hem op Wikipedia vind.

    Netbeheerders en energieleveranciers mogen meetgegevens alléén in de volgende gevallen gebruiken:
    één maal per jaar voor de jaarafrekening
    zes maal per jaar voor de tweemaandelijkse energie-overzichten
    indien de consument verhuist
    indien de consument overstapt naar een andere energieleverancier
    indien de netbeheerder noodzakelijk beheer aan het energienet uitvoert.
    De energieleverancier mag de meetgegevens alleen dán vaker uitlezen, indien de eindgebruiker daarvoor expliciet toestemming heeft gegeven.

    het feit dat hij vaker dan zes maal per jaar uitgelezen KAN worden, wil niet zeggen dat dit ook gebeurd. Zoals hierboven geciteerd, mag het zonder expliciete toestemming van de gebruiker niet vaker dan zes maal per jaar.

    Je posting lijkt mij een beetje stemmingmakerij

    Groet
    Megat

    #62714

    sunnylover
    Bijdrager

    Ik begin het vreemd te vinden dat jij steeds op mijn berichten reageert met ¨stemming makerij¨

    De overheid en netbeheerders liegen er op los en jij noemt mij een stemming maker?

    even een citaat uit een antwoord van Enexis:
    Vraag:Stijgt mijn energie verbruik door plaatsing van een slimme meter:
    Antwoord: Nee, dat blijft hetzelfde. U blijft immers alleen betalen voor de energie die u in uw huishouden verbruikt. De kosten voor het automatisch uitlezen van de meterstanden worden gedragen door de netbeheerders.​

    Dat is dus liegen dat het gedrukt staat!

    #62715

    Megat
    Bijdrager

    @ sunnylover

    Je zegt dat zowel overheid als Enexis liegt, terwijl je alleen een voorbeeld geeft van Enexis, wat hier niet controleerbaar is.
    Stel dat het exact is zoals jij schrijft. Zou het misschien zo kunnen zijn dat de Enexis medewerker naar beste weten heeft geantwoord, terwijl het misschien feitelijk niet voor de volle 100% klopt? Ik ken niet veel mensen die onfeilbaar zijn en dus alles tot in detail weten.
    Wat jij in mijn ogen doet, is bij herhaling kwade opzet suggereren bij overheid en netbeheerders en dat vind ik kwalijk.

    In mijn beleving pik jij uit de diverse publicaties alleen die situaties, die jou goed uitkomen. Ik heb denk ik van jou nog geen enkel positief bericht gelezen over de slimme meter, terwijl er die waarschijnlijk toch ook zullen zijn.

    Groet
    Megat

    #62718

    sunnylover
    Bijdrager

    In mijn reactie nr 62709 staat een link naar Enexis als je die opent kom je onder het kopje ¨kosten¨ die vraag tegen met het antwoord zoals ik hierboven in reaktie 62709 aanhaal.

    Het begint er op te lijken gezien al jouw reakties op deze site dat jij toch banden hebt met het energie bedrijf. Jouw eerste reaktie dat ik aan stemmingmakerij deed is nota bene weerlegt door iemand anders. Ook jij zou als je kennis zou nemen van de dsmr 4.0 main document kunnen zien dat de consumenten geen voordeel hebben met een slimme meter.
    Ik kan je nog een enkele scenario´s geven waarbij de consument met een slimme meter de pineut is.

    Waarom wordt er gezegd door Enexis dat de meter geen extra kosten met zich meebrengt voor de consument maar in de DSMR ondubbelzinnig is terug te vinden dat de consument dit wel betaalt (tenzij je nul Watt verbruikt)

    Laat ik je geheugen nog even opfrissen:

    Enexis schreef:

    Het is fysiek niet mogelijk de toevoer van energie te verminderen m.a.w. af te knijpen. Het is wel mogelijk dat wanneer de meter net is geplaatst (opleveren nieuwbouw woning) hij het even doet en daarna uitvalt. Dit gebeurt alleen maar wanneer er een realisatie plaatst vindt zonder contract. Met andere woorden er wordt een meter geïnstalleerd, maar er is geen leveringsovereenkomst met een leverancier bekend bij de netbeheerder. De meter wordt uitgezet om verbruik zonder contract tegen te gaan. Dit is ook de enige reden die een netbeheerder (Enexis) hanteert om op afstand af te sluiten.

    Sorry dat ik u moet corrigeren, maar ik heb het TNO rapport over de slimme meters gelezen. Op afstand begrenzen of uitschakelen van de electriciteitslevering kan dus wel:

    Citaat uit een overheidsrapport:

    Antwoord
    Het Besluit stelt minimumeisen vast voor functionaliteiten waarover de
    meetinrichting ten minste moet beschikken. Wat betreft het onderbreken of
    beperken van levering regelt het Besluit dat de meetinrichting hiertoe in staat
    dient te zijn, maar niet wanneer van deze functionaliteit gebruik mag worden
    gemaakt. Ook staat deze functionaliteit niet in de specificaties die de
    netbeheerders voor meetinrichtingen hebben opgesteld (DSMR).

    Voor mij genoeg reden om onze goedwerkende ferrarismeter niet om te wisselen voor een slimme meter.
    En wat als de slimme meter gehacked wordt En honderdduizenden huishoudens in 1 keer afgesloten worden ? (Die hard 4 niet gezien ?)
    En wat als een medewerker van Enexis een fout maakt en een verkeerde update van de software bij honderdduizenden huishoudens doorvoert ? Hoe lang duurt het dan voordat de meter vervangen is ?

    Stemmingsmakerij wordt gedaan door jou en de de BV´s die baat hebben bij die slimme meter, niet de consument.

    #62720

    jacqueline
    Bijdrager

    @sunnylover,

    Ik moet Megat toch een beetje gelijk geven. Als ik jouw post allemaal achter elkaar lees, is toch duidelijk te lezen dat jij overal een complot in ziet en erg achterdochtig bent.

    Verbruik slimme meter voor rekening van de de klant! Schakel de hoofdschakelaar in je meterkast uit en je ziet dat je stroomverbuik op dat moment nul is en nul blijft. Een toch blijft de slimme meter ingeschakeld (display blijft aan) en het telwerken geven geen verbruik aan. Hoe kan dat? het eigenverbruik van de meter wordt VOOR de meter afgenomen en valt onder netwerkverlies. Dit moet de netbeheerder zelf betalen. Niet voor rekening voor de eindgebruiker/consument.

    In jouw eigen geposte document van 3 augustus 2014 om 21:02 (heb ik gelezen) staat dat de gegeven 6 x per jaar naar de leveranciers gaan. de leveranciers sturen dat weer door naar de eindgebruiker/consument (klopt, krijg ik elke 2 maanden van Greenchoice een mail).

    Stroom wordt inderdaad door de meter elke 15 minuten uitgelezen en gas elk uur. De netbeheerder leest echter 1x daags de meter uit en slaat dit op. Als de eindgebruiker/consument toestemming geeft gaan deze gegevens naar de leverancier of extern gemachtigd bedrijf. Deze koppelen deze weer naar de eindgebruiker/consument.

    De slimme meter wordt kosteloos geplaatst. Ik heb er een en ik het er geen rooie cent meer voor hoeven te betalen. De netwerkosten stijgen wel jaarlijks maar niet meer dan de groente bij de groetboer (CPI). Inflatiecorrectie toepassen doen alle bedrijven.

    Ik ben dus bang dat er door jou gelogen wordt. Wat jij allemaal schrijft klopt niet en is bijna allemaal suggestief.

    Dit forum is voor gedesinteresseerde over zonne-energie. Voor klagen verwijs ik je naar Israël. Staat een leuke muur waar je je klagen kosteloos kwijt kan.

    Als je positieve verbeteringen hebt dan zie ik deze graag op dit forum voorbijkomen. Op een klaagzang van jouw kant zal ik niet meer reageren (kost mij te veel energie).

    #62721

    sunnylover
    Bijdrager

    Een kopie van pagina 6 uit de DSMR: dokument release notes 3.0.1. 2010

    4.
    Description:Power consumption of E equipment and communication module shall be minimized.
    In case there is no load at the customer premises index
    values of the E equipment shall not increase.

    Rationale: From both an environmental and economical point of view, the energy consumption should be minimized.

    Fit criterion: The average power consumed by E equipment and communication module shall
    meet the following criteria:
    Power consumption of an installation including a single phase meter shall not
    exceed 2.0 W (during normal operation) and shall not exceed 4.0 W (during
    communication);
    Power consumption of an installation including poly phase meter shall not
    exceed 4.0 W (during normal operation) and shall not exceed 8.0 W (during
    communication).

    Er staat dus: Als er geen elektriciteitsverbruik is door de klant zal de meterstand niet verhogen.
    (Als er wel verbruik is gaat de meterstand dus wel omhoog door het eigen verbruik van de meter) En de consument betaalt dus voor het elektriciteits verbruik waar hij niet om heeft gevraagd.
    En hoe moet die al die miljoenen huishoudens dan 42000 Watt per huishouden per jaar besparen? Doe even een voorstel, graag.
    En dan het stroom verbruik van al die data concentrators, internet gebruik, gprs communicatie? reken dat even uit!
    Wie gaat dat nog kunnen besparen en wie gaat het betalen?

    Je kunt als consument gewoonweg niet voor de slimme meter zijn.

    #62723

    jacqueline
    Bijdrager

    Zucht,

    bedankt voor de Engelse omschrijving. Je kan lezen wat je wilt.
    Nu kan iedereen lezen dat het onzin is.

    Description:Power consumption of E equipment and communication module shall be minimized.
    In case there is no load at the customer premises index
    values of the E equipment shall not increase.

    Het verbruik van de elektronica en de communicatie module moet minimaal zijn. Ook al is er aan de klant kant geen afname, zal het verbruik van de elektronica het verbruik niet verhogen.

    From both an environmental and economical point of view, the energy consumption should be minimized.

    Vanuit milieutechnische en economisch oogpunt, moet het energieverbruik worden geminimaliseerd (ook voor de meter).

    The average power consumed by E equipment and communication module shall meet the following criteria:
    Power consumption of an installation including a single phase meter shall not exceed 2.0 W (during normal operation) and shall not exceed 4.0 W (during communication); Power consumption of an installation including poly phase meter shall not exceed 4.0 W (during normal operation) and shall not exceed 8.0 W (during communication).

    het gemiddelde elektriciteitsverbruikvan de elektronica en communicatie-module voldoet aan de volgende criteria:
    Stroomverbruik van een installatie met een een-fase meter bedraagt ​​niet meer dan 2,0 W (bij normaal gebruik) en mag niet meer dan 4,0 W (bij communicatie); Stroomverbruik van een installatie met inclusief de meer-fase meter bedraagt ​​niet meer dan 4,0 W (bij normaal gebruik) en mag niet meer dan 8,0 W (tijdens de communicatie).

    Vebruik bij een-fase aansluiting (meeste aansluitingen):

    Gemiddelde communicatie per dag 5 minuten.
    365 x 2/60 x 0,004 = 0,05 kWh per jaar

    Verbruik bij normaal gebruik
    365 x (24 – (2/60)) x 0,002 = 17,5 Kwh

    Totaal verbruik slimme meter = 0,05 + 17,5 = 17,55 kWh per jaar (voor de meter).

    Opmerking:
    Alle oude normale digitale elektrameters hebben het zelfde verbruik van 17,5 kwh (voor de meter). De slimme meter zorgt voor een stijging van 0,05 kWh per jaar door de communicatie (voor de meter).

    Jouw oplader van je GSM verbruikt al meer.

    Bedankt voor je info.
    Nu kan iedereen lezen dat het onzin is.

    #62725

    Deni
    Bijdrager

    @jacqueline,

    in je berekenig staat een foutje:

    Vebruik bij een-fase aansluiting (meeste aansluitingen):

    Gemiddelde communicatie per dag 5 minuten.
    365 x 5/60 x 0,004 = 0,12 kWh per jaar

    Verbruik bij normaal gebruik
    365 x (24 – (5/60)) x 0,002 = 17,5 Kwh

    Totaal verbruik slimme meter = 0,12 + 17,5 = 17,62 kWh per jaar (voor de meter).

    Het is marginaal, maar toch..

    Compliment voor jouw verhaal.

    Sunnylover redeneert verkeerd:
    Als de klant niets verbruikt, komt het eigen verbruik van de meter niet op rekening van de klant (telwerken lopen niet op).
    Dit wil dus niet zeggen dat als de klant wel iets verbruikt, het eigen verbruik van de meter wel op rekening van de klant komen.

    Dit is inderdaad eenvoudig te controleren door de hoofdschakelaar uit te zetten.

    #62739

    Reinder
    Bijdrager

    Het is nu donderdag 28 augustus 2014 en al sinds maart 2013, dus 1,5 jaar hou ik de slimme elektriciteitsmeter in onze woning tegen.
    Volgens mij wou men plots graag een slimme meter bij ons installeren omdat wij zonnepanelen namen.
    Enexis heeft van alles gebrobeert. Eerst aan de deur beweren dat de slimme meter verplicht is, toen schriftelijk dat ze bij wet verplicht zijn een slimme meter te installeren en daarna kwamen ze met een lijst van Verispect dat onze ‘oude’ meter afgekeurd zou zijn. Bij anderen wil men weleens vertellen dat hun ‘oude’ meter niet geschikt is voor teruglevering.

    De slimme sluwe meter is niet verplicht en zal dat NOOIT worden.
    Onze ‘oude’ ferraris meter bleek niet afgekeurd of men kon dat tenminste niet aantonen. De lijst van Verispect is waardeloos en geen enkele meter daarop is werkelijk aantoonbaar afgekeurd.
    Wij hebben onze zonnepanelen niet voor 2 jaar, of 5 jaar en zelfs niet voor 10 jaar, maar voor 25 jaar of zelfs nog langer gekocht.
    Dus willen wij een goede prijs voor de door ons opgewekte stroom, niet voor 2 jaar, of 5 jaar en zelfs niet voor 10 jaar, maar voor 25 jaar of zelfs nog langer.
    De slimme sluwe meter geeft niet ons meer inzicht, maar aan de overheid en de energiebedrijven.
    Met de slimme sluwe meter kan men nagaan hoeveel stroom jezelf onmiddelijk gebruikt en hoeveel je levert aan het net en wanneer.
    De energiebedrijven en de overheid kunnen dan zien hoeveel stroom je overdag opwekt en hoeveel je ‘s avonds gebruikt.
    Je zou dan overdag 7 cent kunnen geven en ‘s avonds 21 cent vragen, of in de zomer 7 cent en in de winter 21 cent.
    In Canada zijn ze al verder en daar hebben ze al aparte Wintertarieven

    Als men zo de slimme sluwe meter gaat gebruiken verdienen overheid en energiebedrijf meer aan mijn zonder subsidie gekochte zonnepanelen dan wijzelf.
    Wij blijven dus de slimme sluwe meter weigeren en zolang onze terugdraaiende ferraris meter goed werkt
    willen wij ook geen andere digitale meter!
    Voor terugleveren en afnemen dezelfde prijs! Zomer en winter, overdag en ‘s avonds!

    #62740

    jacqueline
    Bijdrager

    @rednier,

    Het weigeren van de slimme meter is een persoonlijke keuze.Het plaatsen van de slimme meter is een markt faciliterend initiatief van ons kabinet. Om de vrije energieleverancier switch te vergemakkelijken is de slimme meter uit de hoed getoverd. Bij de switch ging vaak veel fout met de meterstanden. De leveranciers gaven geen werkelijke standen op en daarom moest de netbeheerder schatten. De netbeheerders zijn daarna opgezadeld om dit klusje te klaren. Inzage van energiecijfers mag alleen met toestemming van de de klant. Als je dat niet wil dan wordt er niets met de standen gedaan. Na een aantal dagen worden de meetregisters bij de netbeheerders geleegd. Niemand kan dan meer aan de uur of kwartier gegevens uit het verleden komen.

    Ik heb zelf een slimme meter en die geeft mij wel veel inzicht in mijn energieverbruik. Ik heb slimmemeter portal toestemming gegeven de gegevens op te vragen.

    Ik weet ook dat ik nu na 2017 nog maat 7 eurocent voor mijn terug geleverde energie van mijn leverancier krijg. T.o.v. vandaag is dat 35% minder.

    Maar:

    Dat wil niet zeggen dat iemand die geen slimme meter heeft dat zelfde lot niet ondergaat. Er liggen nu al plannen om een forfaitair systeem te bedenken voor mensen die een slimme meter weigeren. Hoe werkt dat? Aantal panelen op dak x maximale opbrengst per paneel x netto rendement (gunstigste ligging = 85%) x 50% teruglevering (hoge aanname).

    Bij mij zou dat zijn:

    11 x 250 x 85% x 50% = 1.170 kWh

    Te vorderen belasting = 1.170 x 0,18 (0,25 – 0,07) = € 211,00

    In werkelijkheid mis ik straks € 174,00.
    Het weigeren kost mij dus € 37,00 meer.

    Het zijn plannen, maar er gaat echt wel iet komen voor de weigeraars.

    #62742

    Reinder
    Bijdrager

    Behalve wintertarieven hebben ze trouwens in Canada ook tarieven voor de avond, nacht en overdag. Handig als je als energiebedrijf stroom wilt afnemen voor 7 cent en dan leveren voor b.v. 21 cent.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 70)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.