Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  J.de Wit 8 maanden, 2 weken geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #83896

    Op deze website stond een verhaal over het plan van bedrijven om salderen af te schaffen.
    Maar Salderen is een technisch heel simpele aanpak, om kleinverbruikers voordeel van duurzaam te geven.
    Het is mogelijk doordat juist kleinverbruikers enorm veel energiebelasting betalen.

    Nu zijn netbeheerders publieke organisaties.
    Ik vraag me af waarom zij niet met het publiek, strijden voor het behoud van salderen?

    Er zullen steeds meer zonnestroom installaties komen, tot het punt dat het lokale net vol raakt.
    Waarom komen netbeheerders niet met verkeersregels voor zonnestroom inverters?
    Bijvoorbeeld dat ze naar een lokaal netbeheerders signaal luisteren, dat ze bijvoorbeeld 5% laat terug regelen als het net vol raakt.

    Idem voor de laders van elektrische auto’s.
    We kunnen er opwachten dat de stroom gaat uitvallen als iedereen tussen 17 en 18 uur de lader van de EV inschakelt.
    Tenzij de netbeheerder een signaal aanbiedt, waar die laders naar luisteren, en niet met volle kracht gaan laden, als het signaal aangeeft dat het net al vol belast is.
    Dit gaat dus niet over smart grids, maar smart appliances.
    Want apparaten innoveren veel sneller dan het net.

    #83897

    sunnylover
    Bijdrager

    @ Henk,
    Netbeheerders zijn geen publieke organisatie; het zijn BVs en NV s Ze voeren van oudsher wel een openbare taak uit, maar mogen dat nu (binnen wettelijke kaders) geheel zelf bepalen, enige controle vormt Tennet. Tennet en de overige netwerkbeheerder zijn geen publiek domein meer, en worden alleen door de elektriciteitswet gebonden aan de inhoud van hun taak. Provincies hadden van oudsher aandelen in deze bedrijven, maar hebben hun aandelen in de meeste gevallen verkocht (met vette winsten) en hebben nu dus niets meer te vertellen.

    Dat zij niet samen met de verbruiker strijden om salderen te behouden is simpel; het kost ze geld. Elke kilowatt niet verkocht is ongeveer 6 cent minder inkomen. 345.000.000 Wattpiek vermogen staat er in NL op de daken, dat maal 6 cent is 10.000.000 gemiste euro´s per dag (bedrag gebaseerd op werkelijk vermogen naar beneden afgerond)

    Dat er meer particulieren pv installaties op hun dak leggen is voor het overbelasting (van het lokale net) niet bepalend (dit is automatisch begrensd op 253V bij 50Hz); de stroom wordt het net opgeduwd via hoogspanning, daar zal de netbeheerder de productie moeten aanpassen.
    Om huisaansluitingen te voorzien van een soort teruglever regelaar heeft geen zin, omdat het duur en onbetrouwbaar is. Overigens zijn alle in NL op de markt gebrachte zonnestroom omvormers begrensd tot een max van 253 Volt, dat betekent dat geheel automatisch wanneer deze spanning is bereikt dat de omvormer geen stroom meer zal (en kan) leveren. (ik zie regelmatig mijn eigen pv installatie op piekdagen soms minuten stoppen omdat 253Volt op het net bereikt is)

    In Duitsland is bij de wet geregeld dat alleen grote zonnestroom parken automatisch in capaciteit worden terug geregeld bij een te hoog stroom aanbod, want deze parken leveren meestal aan het middenspanningsnet hun stroom. Dit middennet is mede belangrijk om het gehele net te balanceren. Ik vermoed dat in NL ook een dergelijke regeling bestaat voor grotere e- productie installaties. (in ieder geval in de electriciteitswet geregeld)

    U hoeft ook niet bang te zijn dat wanneer alle Nederlanders hun e-auto´s bij thuiskomst in het stopcontact duwen er een overbelasting ontstaat; er is meer dan genoeg overcapaciteit in NL en ons omliggende landen om dit op te vangen, bovendien is de autolader voorzien van een spanningsbewaking die geregistreerd een terugval in netspanning en zal daardoor ook zijn opgenomen vermogen direct verminderen. Dus op al uw zorgen is al geanticipeerd, mooi hé?

    #84108

    J.de Wit
    Bijdrager

    Is het niet de taak van de netbeheerders als ENEXIS om zeker met het oog op de toekomst zeker te stellen dat er voldoende koper in de grond ligt zodat alle ongelijktijdige leverings- en afname pieken zomers en ‘s winters efficiënt, dus zonder afschakelingen, opgenomen kunnen worden? Zeker als we allemaal electrisch moeten gaan koken, over moeten gaan op elektrische verwarming en onze autootjes moeten gaan opladen lijkt me dat een behoorlijke uitdaging. De vermogens die nu nog in de vorm van aardgas tot aan de voordeur worden geleverd, zullen mogelijk niet door het bestaande middenspanningnet verwerkt kunnen worden. Aanzienlijke infrastructurele investeringen in de vorm van dikkere kabels lijken een kwestie van tijd maar je hoort daar eigenlijk nooit iets over.
    Moet ik mijzelf, en met mij vele andere particuliere zonnestroom leveranciers, zorgen maken dat er er straks weinig meer te salderen valt door capaciteits problemen in het netwerk ?

    #84114

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Beste heer de Wit,

    Om u zorg enigszins weg te nemen wil ik graag reageren op uw bericht. Enexis (en ook alle andere netbeheerders) zijn voorloper en duwer van de energietransitie. Dit houdt ook in dat wij ons elektriciteitsnet updaten waar nodig en met voortschrijdend inzicht werken in gebieden waar (grote) plannen zijn voor zonneparken, (huur)woningprojecten, NOM-woningen enzovoorts. U moet hierin overigens niet alleen denken aan zwaardere kabels, maar ook betere techniek, afstemming van vraag en aanbod en innovaties op het gebied van duurzaamheid. Ook houden wij hier de meest recente ontwikkelingen in de gaten en hebben wij direct contact met allerlei organisaties, woningstichting, overkoepelende energiecoöperaties en noem maar op, om de bewegingen in de energiemarkt in de gaten te houden.

    Groetjes,

    Arnold

    #88603

    J.de Wit
    Bijdrager

    Geachte sleutelbeheerder

    We zijn inmiddels 1,5 jaar verder en het lijkt erop dat netwerkbeheerders als “voorlopers en duwers van de energietransitie” weinig haast maken met het uitbreiden van de netwerk capaciteit. Zij concentreren zich vooralsnog op vraag/aanbod gestuurde “slimme netwerken”. Dit resulteert in zonneparken die niet kunnen worden aangesloten, nieuwbouw projecten in Nijmegen met onvoldoende aansluitcapaciteit en vragen in de Tweede Kamer. Nederland wil van het gas af Enexis Liander ect houden vast aan een slim 2-baans weggetje terwijl voor toekomstig energietransport een 6-baans snelweg noodzakelijk is. De Netwerkbeheerders lopen hiermee het risico dat de energietransitie wordt vertraagd en uitloopt op een teleurstelling.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.