Tags: 

Dit onderwerp bevat 29 reacties, heeft 15 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jan 2 jaren, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #66429

    Jan
    Bijdrager

    Bedankt voor de reactie.
    Ik heb maar één tarief, dus waarom dan dubbele uitlezing?

    Is het nog mogelijk om met ectual mee te doen om uit te proberen??

    Mvg.,
    jan

    #66435

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Beste @controller

    Zie mijn eerdere reactie.

    Met betrekking tot uw slimme meter. Alle meters die Enexis nieuw plaatst registreren op 2 tarieven en hebben derhalve 4 telwerken. Dit is een afspraak in de energiemarkt. Op deze manier kan een tariefwijziging altijd administratief afgedaan worden.

    Groet, Arnold

    #66441

    Jan
    Bijdrager

    Oké. Het is duidelijk.
    Bedankt voor de info.

    #66628

    C.Buthker
    Bijdrager

    Mijn Slimme meter (Landis en Gyr) bevat behalve de 5 gegevens over dag en nachtverbruik,teruglevering dag en nacht en verschil verbruik en teruglevering nog een aantal standen met codes die niet in de handleiding voorkomen. Zekomen tevoorschijn als je op de knop drukt waarmee je de uitlezing langer kan bekijken. Door nogmaals te drukken komt de volgende pararmeter tevoorschijn. Na 15.7 verschil verbruik en levering verschijnen de codes 1241.0; 302.8 en 9431.4 (door slecht licht kan het zijn dat de . niet correct staat. Wie weet wat de betekenis van deze uitlezing codes is

    #66701

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Hoi @cbuthker, Zo op het eerste gezicht heb ik dit nog niet kunnen ontrafelen, maar ik help je graag verder. Kun je mij je postcode en huisnummer sturen via zelfenergieproduceren@enexis.nl? Dan kan ik zien welke type u precies heeft en ga ik dit achterhalen. Voor de volledigheid zal ik de uitkomst ook melden op dit forumonderdeel.

    EDIT: 2 van de 3 is uitlegbaar. De 302.8 wordt nader onderzocht.

    1.24.1.0 = Meternummer van de gasmeter
    94.31.4 = GSM signaal is db
    3.0.2.8 = –

    EDIT:

    3.0.2.8 = Geeft het type aanduiding van de meter. Waarde 4.0 is de nieuwste versie slimme meter

    Groeten, Arnold

    #66738

    C.Buthker
    Bijdrager

    Er was gevraagd wat voor een heden er achter 302.8 staan. Allereerst een correctie de code bevatte meer puntjes dus 3.0.2.8
    Bij mij staat erals getal 4.0 zonder eenheidsaanduiding

    #66747

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Hoi @cbuthker, Ik heb de melding doorgegeven. Zodra ik de verklaring binnen heb, zal ik deze aan u meedelen, en toevoegen aan dit bericht.

    EDIT: 3.0.2.8 = Geeft het type aanduiding van de meter. Waarde 4.0 is de nieuwste versie slimme meter

    Groet,
    Arnold

    #75487

    Jan
    Bijdrager

    maar even een knip en plak uit een ander draadje aangaande verbruik registreren.

    De slimme meter is gewoon dom zoals alles dom is.

    Om je verbruik te meten als je zonnepanelen hebt heb je wel een extra meter nodig. Dit wil zeggen dat je moet kunnen meten wat de opbrengst is van je omvormer, dit kan je evt aflezen op de omvormer maar deze telt niet het eigen verbruik van de omvormer in rust.

    Wat heb je nodig. Een meter in de meterkast groep voor de panelen. Deze meter geeft je dan de opwek weer en telt vanzelf de eigen verbruik van de omvormer er weer af zodat je een netto opwek waarde hebt. Bij geen meter maar wel op de omvormer afleesbaar kan het ook maar is de waarde dus eigenlijk niet correct.

    Slimme meter. 4 telwerken T1/T2 en -T1/-T2
    zonnepanelen meter. 1 telwerk noemen we x1

    De rest is lagere school rekenwerk. Om je dagelijkse verbruik, let op verbruik is je netto verbruik los van de opwek of afname, te kunnen bepalen moeten we wat rekenen.

    Dit ziet er als volgt uit.
    (T1+T2)+ x1 – (-T1+-T2) minus de gelijke standen van de dag ervoor.
    ofwel.: (verbruik 1 plus verbruik 2) plus opwek min (terug 1 + terug 2) = verbruik. (tov de standen van de dag ervoor.)

    voorbeeld in (willekeurige)getallen.
    waarde gisteren. 10 5 3 7 12 = T1 T2 -T1 -T2 X1
    waarde vandaag.. 13 8 4 11 19 = T1 T2 -T1 -T2 X1
    uitkomst.: (3+3)+7-(1+4) is dan 6+7-5=8
    je dag verbruik zou dan 8 Kwh zijn.
    afgenomen in dag 3
    afgenomen in nacht 3
    terug geleverd in dag 4
    terug geleverd in nacht 1
    opgewekt deze dag 7
    direct verbruik van je opwek is het verschil tussen afgenomen en terug geleverd in dit geval 2.

    Dit soort waarden kan je dan in Exel zetten en daarmee dan grafieken of lijsten maken. Ik doe dit zelf per dag op een vaste tijd en verbruik zo maand uitslagen van het verbruik in dag, nacht en opwek per dag welke weer in een losse opwek lijst staan. Kortom je kan ermee de gekste dingen doen.
    Een regel uit mijn Exel lijst staat hieronder.
    =SOM((C526-C525)+(D526-D525)+(G526-G525)-(E526-E525)-(F526-F525))/B526
    Hier doen we deze rekenslag met de dagwaarde van ervoor c=T1 d=T2 g=x(opwek) e=-T1 f=-T2
    mochten we nu een keer een dag overslaan in de lijst dan kunnen we de opgenomen waarde invullen in de dag waar we zijn en in de som om tot een gemiddelde te komen staan daar nog B526, dit is het aantal dagen wat normaal dan 1 is maar dan bijvoorbeeld 4 zou worden wat de uitkomst van de som gaat delen door 4 om tot een dagwaarde te komen in die lijst.

    Je kan dit ook helemaal gaan automatiseren zodat je alleen uitkomsten krijgt maar dit is erg nadelig, en waarom.
    Juist door handmatig de waarden op te nemen en in te voeren blijf je alert op dingen in je verbruik zowel wat de stroom aangaat maar ook zo bij het gas, neem je het lokale weer meer bij gas krijg je een beeld van je woning wat verlies aangaat bij je gasverbruik maar ook hoeveel extra kost die harde wind vandaag tov gisteren gelijke temperatuur maar geen wind, hier zal je nog van opkijken wat de wind alleen doet.
    Wij doet dit al enige jaren en ik kan met zekerheid van minder dan 25Kwh vertellen wat de jaarrekening zal worden en bij gas is dit net zo, al moeten we daar rekenen met een koude of zachte winter. Ervaring doet leren maar bijbetalen hebben we nog nooit hoeven doen terwijl omwille van het goed inschatten van het verbruik en op de uitkomst van het bedrag zetten we 10% marge welke de evt koudere winter gaat goedmaken op de jaarrekening. Teruggaven worden weer gebruikt voor isolatie of zonnepanelen investeringen.

    Kortom het is allemaal niet zo moeilijk daarom hebben wij de slimme digitale meter dan ook administratief uit laten zetten. De leverancier hoeft niet te weten wat mijn verbruik is om dat zichtbaar voor 3.5 euro/mnd aan mij te vertellen op een hippe website. Nee dat kunnen we zelf wel.
    Ter info standaard staat de uitlezing door de leverancier op aan. Wat veel leveranciers weer vergeten te vertellen is dat je dan mooi per maand voor dat inzichtelijk mag betalen terwijl je juist bezig was te besparen om centjes over te houden. Do the match.

    #77012

    Reinder
    Bijdrager

    Hahahahahaha, Enexis Moderator… optellen? berekeningen? commerciële bedrijven om meters uit te lezen?
    Wat een onzin allemaal en dan die meters slim noemen!
    Een ouderwetse draaischijfmeter telde automatisch af en op en er waren geen berekeningen nodig.
    Commerciële bedrijven om de meters uit te lezen?
    Zelfs politici durven nu nog te beweren dat de slimme meter een beter inzicht geeft.
    Maar dat doen ze omdat ze er de ballen verstand van hebben.
    Niets zo simpel als de oude draaimeter…. stand opnemen en de vorige stand eraf trekken… klaar.
    Geen commerciële bedrijven nodig en geen MILJARDEN voor een digitaal netwerk en miljoenen slimme sluwe meters.
    Slim is dus SLUW en de burgers zijn het slachtoffer.
    Hup de schuldsanering in.

    #77016

    Anoniem

    Ik gebruik de slimme meter in combi met levering via green choice. Ze zijn ingespeeld op een dagelijks overzicht en tips voor minder verbruik. Ze geven nuttige info via een persoonlijke website en app. Voor ons gezin leerzaam en informatief. Bijvoorbeeld: hoeveel gas verbruik je met douchen.

    #81092

    zonnestroom
    Bijdrager

    Sinds april 2016 beschik ik over een “slimme”meter per week neem ik de meterstanden op in een lijst hierbij constateer ik dat het totaal van het gebruik en opwekking door de zonnepanelen afwijkt van de totaal telling op de omvormer. Wie heeft hier een verklaring voor?

    #81093

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Beste @haarh,

    Ik denk dat dit artikel u een antwoord geeft op de vraag die u stelt.

    Opwekken en terugleveren

    Groet,
    Arnold

    #83356

    Piet Groenia
    Bijdrager

    Goedendag meneer,

    U kunt goed rekenen. Maar ehh u beweert dus dat ik 141 Kwh gebruikt heb in 10 dagen. De rode blokjes zijn de verbruiken over de genoemde 2 maanden. 2 maanden zijn 60 dagen. zou ik dan ineens 6x 141 Kwh zijn gaan gebruiken???

    Groetjes Piet

    verbruik juli augustus 2016
    Stroom in kWh
    279 242 260 328 481
    Teruglevering in kWh
    52 185 152 212 nvt

    verbruik september oktober 2016
    Stroom in kWh
    385 1923 363 523 534
    Teruglevering in kWh
    7 13 21 21 nvt

    verbruik november december 2016

    Stroom in kWh
    451 476 520 535 643
    Teruglevering in kWh
    11 3 1 4 nvt

    verbruik jan en februari 2017

    Stroom in kWh
    440 485 458 400 630
    Teruglevering in kWh
    16 9 12 20

    From: Duurzaam Produceren.KV
    Sent: Monday, March 27, 2017 3:55 PM
    To: Piet Groenia
    Subject: RE: vraagje

    Geachte heer Groenia,

    U vraag hoe de slimme digitale meter registreert. Graag reageer ik op uw bericht.

    Uw zonnepanelen produceren energie. Deze gelijkstroom wordt door de omvormer omgezet in wisselstroom, zodat het bruikbaar wordt voor uw huishoudelijke apparaten. De omvormer wordt aangesloten op een groep in uw meterkast. Op deze manier voedt u uw woning meteen met uw eigen opgewekte elektriciteit. Uw omvormer registreert uw opgewekte energie. De opgewekte stroom wordt dus meteen gebruikt. Op momenten dat de productie van energie hoger is dan de vraag naar energie in uw woning, ontstaat er overcapaciteit. De overproductie wordt teruggevoed in het net. Dit noemen we teruglevering. De waarde van teruglevering is dus altijd lager dan de waarde van opwekking.

    U geeft meterstanden door van 10 en 25 maart. Op basis van die meterstanden zie ik niks bijzonders. U heeft in 10 dagen tijd 49 kWh afgenomen uit het net en 204 kWh teruggeleverd aan het net. De opgewekte energie vanaf 10 maart is 345,63 kWh. Van deze opgewekte heeft u dan 141 kWh zelf verbruikt.

    Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groeten,

    Duurzaam Enexis Netbeheer

    Enexis B.V. Klant & Markt – Consument | Postbus 856 | 5201 AW ‘s Hertogenbosch | T 0900 – 780 8700 (optie 2) | duurzaam.produceren.kv@enexis.nl | http://www.enexis.nl | http://www.zelfenergieproduceren.nl |

    enexis netbeheer logo

    Volg ons:
    Beschrijving: Beschrijving: cid:AC2E8408-5A5B-4B82-8E05-89FC55D0ABA5 Beschrijving: Beschrijving: cid:A121D608-35DE-4566-AB02-A9148F03D9C1 Beschrijving: Beschrijving: cid:18CCC49E-3013-4462-8C96-78423589A965

    Van: Piet Groenia [mailto:pietgroenia@home.nl]
    Verzonden: zaterdag 25 maart 2017 9:19
    Aan: Duurzaam Produceren.KV <duurzaam.produceren.KV@enexis.nl>
    Onderwerp: Re: vraagje

    Kunt u mij vertellen hoe een slimme meter werkt? op dit moment as we speak zaterdagochtend 25 maart om 9.15 heb ik 7 Kwh opgewekt.

    vanaf 10 maart tot vandaag 9.15 345,63 Kwh opgewekt. Volgens mijn laatste Greenchoice tussenstand bericht jan/feb heb ik 440 KwH verbruikt en 16 KwH teruggeleverd.

    Mijn meterstanden waren op 15 maart

    181 5736

    182 5072

    281 599

    282 1387

    op 25 maart, 10 dagen later, na het opwekken van 345, 63KWH

    zijn mijn meterstanden gigantisch terug gelopen. zou moeten toch??

    181 5762

    182 5095

    281 621

    282 1569

    IK heb echt het volste vertrouwen er in dat ik een goede meter heb.

    Kunt U mij het uitleggen??

    Groetjes Piet

    From: Duurzaam Produceren.KV

    Sent: Tuesday, March 21, 2017 2:19 PM

    To: Piet Groenia

    Subject: RE: vraagje

    Geachte heer Groenia,

    U vraagt of u een andere meter kan krijgen. Graag informeer ik u hierover.

    Geschiktheid meter

    Uw huidige meter is geschikt voor de registratie van teruglevering.

    Afwijkingen slimme meter

    De slimme digitale meter waar een afwijking op is gevonden wordt sinds 2015 niet meer geplaatst. Het onderzoek waar u naar verwijst is in een testopstelling (dimmers met een 50 tal ledlampen) uitgevoerd in 2015 en hier was bij sommige meters een afwijking te zien in de meting van het elektra verbruik. Het geregistreerde verbruik op deze meters kan zowel negatief dan wel positief uitvallen ten opzichte van het werkelijke energieverbruik. Deze opstelling van dimmers en led-lampen zorgen voor een vervorming van de sinusvormige spanning zoals we die aanbieden. Deze vervorming zorgt voor de afwijking. Bovenstaande geldt ook voor de conventionele digitale meter. Netbeheerders zijn op de hoogte en zijn al 2 jaar alert op dit soort situaties en tot nu toe is deze laboratoriumsituatie niet voor gekomen in de praktijk. Daarom is het niet nodig om uw meter te vervangen.

    Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd.

    Met vriendelijke groet,

    Duurzaam Enexis Netbeheer

    Enexis B.V. Klant & Markt – Consument | Postbus 856 | 5201 AW ‘s Hertogenbosch | T 0900 – 780 8700 (optie 2) | duurzaam.produceren.kv@enexis.nl | http://www.enexis.nl | http://www.zelfenergieproduceren.nl |

    enexis netbeheer logo

    Volg ons:
    Beschrijving: Beschrijving: cid:AC2E8408-5A5B-4B82-8E05-89FC55D0ABA5 Beschrijving: Beschrijving: cid:A121D608-35DE-4566-AB02-A9148F03D9C1 Beschrijving: Beschrijving: cid:18CCC49E-3013-4462-8C96-78423589A965

    Van: Piet Groenia [mailto:pietgroenia@home.nl]
    Verzonden: zondag 19 maart 2017 19:54
    Aan: Duurzaam Produceren.KV <duurzaam.produceren.KV@enexis.nl>
    Onderwerp: vraagje

    Goedenavond,

    Onderstaand de mail die ik net ontvangen heb. Dit is een aanvulling op de installatie die ik in 2013 al had. nu dus 8250 + 2650 (2013). Er komt nog een zonneboiler en een pelletkachel voor de cv.

    U heeft het hieronder over de hoofdmeter. Nu heb ik daar een vraag over. Uit een mail van Radar blijkt dat er slimme meters zijn die niet goed functioneren. Er is een lijst gepubliceerd waar onze meter ook in staat. Kunnen wij ook een andere meter krijgen die wel goed is?

    Met vriendelijke groet

    Piet Groenia

    Geachte heer of mevrouw Groenia,

    U heeft zojuist op de website http://www.energieleveren.nl aangegeven dat er bij u een productie-installatie voor elektriciteit is of wordt geplaatst. Met deze e-mail bevestigen wij deze aanmelding en geven wij u meer informatie.

    Uw installatiegegevens
    Van uw aangemelde productie-installatie zijn de volgende gegevens geregistreerd:

    · Type installatie
    : Zonnepanelen

    · Bouwjaar
    : 2017

    · Vermogen
    : 8250 Wp

    · Naam
    : Groenia

    · Straat + huisnummer
    : Houtduif 40

    · Postcode
    : 7827NW

    · Woonplaats
    : EMMEN

    · E-mailadres
    : pietgroenia@home.nl

    · EAN-code aansluiting
    : 871694840005038023

    · Referentienummer
    : PWS-752961

    Deze gegevens zijn doorgestuurd naar ons. Bij het verwerken van deze aanmelding zal de productie-installatie voorzien worden van een unieke (productie-installatie) EAN-code.

    Uw meter in de meterkast
    Het is zowel voor u als voor ons van belang dat de hoeveelheid geleverde elektriciteit en de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit juist wordt geregistreerd. Om hiervoor te kunnen zorgen dient u in het bezit te zijn van een geschikte hoofdmeter. Wij beoordelen of uw huidige hoofdmeter geschikt is om levering en teruglevering apart te registreren. Mocht uw meter niet geschikt zijn, dan nemen wij hierover apart contact met u op. U kunt uw meter dan gratis door ons laten vervangen.

    Uw Leverancier
    Als Netbeheerder stellen wij uw Leverancier op de hoogte van de aangemelde productie-installatie. Uw Leverancier saldeert de teruggeleverde energie. Leveranciers kunnen op verschillende manieren salderen. Kijk daarom op de website van uw Leverancier voor meer informatie en eventuele voorwaarden.

    Meer informatie?
    Wilt u meer informatie over uw aanmelding, neem dan gerust contact met ons op.

    Met vriendelijke groet,

    Uw Netbeheerder Enexis

    Onze contactgegevens:

    Enexis

    Website
    : http://www.enexis.nl

    E-mail
    : duurzaam.produceren.kv@enexis.nl

    Telefoon
    : 0900-7808700 Optie-2

    Bereikbaar
    : maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur

    #83397

    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Beste heer Groenia,

    Ik heb begrepen dat mijn collega u op 4 april een reactie heeft gestuurd.

    Overigens wil ik er op wijzen dat het niet handig om uw privé gegevens (telefoonnummer, naw-gegevens) te vermelden op internet. U kunt deze verwijderen, door uw reactie te bewerken.

    Groet,
    Arnold

    #83540

    Jan
    Bijdrager

    N.a.v. de commotie over de metingen van de slimme meter, die door schakelende elektronica een te hoge waarde zou kunnen geven, heb ik een Ferrismeter (draaischijfmeter) er tussen gezet. Op die manier is een mismeting m.i. uitgesloten.

    Het grote voordeel is, dat ik nu in één oogopslag kan zien, dat ik terug lever en aan de draaisnelheid kan zien of het veel is.
    De “flipperkast” geeft, na wat getuur, exact aan hoeveel dat op dat moment is.
    Op deze manier is eenvoudig te controleren of er een mismeting is.

    Nu, na de eerste proefmaand, blijkt het te kloppen. 🙂
    Iedere elektricien kan voor ca. € 100 een dergelijke meter er tussen plaatsen, voor mensen die daar behoefte aan hebben.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.