Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Frank van Son 3 maanden geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #88642

    Danny
    Bijdrager

    Sta je voor de keuze om een waterstof auto aan te schaffen of een auto met accupakketten, kies dan voor de auto met accu’s.
    Veel voordeliger en overal op te laden. http://www.olino.org/blog/nl/articles/2017/02/27/rijden-op-waterstof-of-elektrisch-rijden-met-batterijen/

    #88673

    sunnylover
    Bijdrager

    @ Danny, dan mag Enexis snel wel wat meer kabels gaan trekken, ze klagen nu al steen en been dat ze tegen overbelasting aan zitten, als ik het nieuws van jouw werkgever o, sorry op deze site mag geloven… Voordat je het weet werk je zomaar voor Shell of PGGM. Moet je weer een olie praatje verkopen…

    Ik ga voor H2 net eentje besteld bij hyudai

    #88824

    Hans Peter
    Bijdrager

    Een verantwoorde keuze kun je alleen maar maken als je de kosten van de totale levenscyclus in beeld hebt. Daarbij moet je de subsidie maar even vergeten in je berekening. Want de overheid kan zomaar zijn beleid veranderen, en uiteindelijk is die subsidie grotendeels gestolen van je medeburgers…….

    #88825

    R.j. Zuidema
    Bijdrager

    Als je het “wind to wheel” rendement van H2 bekijkt + de beperkte levensduur van fuel cells (vervuiling zuurstof intake) + het feit dat H2 auto’s toch ook een accu moeten hebben voor piek belasting, dan is de keuze niet moeilijk denk ik.
    Aangezien ik mijn eigen vervoer moet betalen wacht ik nog even af.
    Mogelijk worden elektrische motorfietsen interessant voor me in de nabije toekomst. Tot dan met brandstof aandrijving langs de file.

    #89066

    Frank van Son
    Bijdrager

    Als je een veelzijdige elektrische auto wilt waar je ook met een gerust hart langere afstanden af kunt leggen, dan zou ik voor een Tesla gaan. Waterstof zie ik weinig voordelen in. Mijn redenering:
    – waterstof infrastructuur is extreem beperkt. Kijk maar eens op WaterstofWerkt.nl tanklocaties, en je zult zien dat er nu maar 3 zijn in NL
    – met een BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) kun je thuis laden, dat kun je niet met waterstof
    – Tesla heeft een redelijk fijnmazig supercharger netwerk die reizen op langere afstanden perfect ondersteunen. Een Model 3 kan nu met 120 kW geladen worden, en gedurende dit jaar worden de superchargers naar versie 3 opgewaardeerd waarbij je Model 3 dan tot 250 kW oftewel 1600 km/hr geladen kan worden (tot pakweg 60% lading van de batterij waarnaar het laadvermogen af neemt)! Zie Tesla Supercharger Netwerk Europa
    – zogenaamde Well-To-Wheel (bron-tot-wiel) efficiency is bij waterstof auto’s pakweg de helft van een BEV. Dus als er een overbelastingsprobleem tgv elektrische auto’s zou zijn, dan is de bijdrage met een waterstof auto 2x zo groot zijn
    – BEV is een meer bewezen betrouwbare technologie en heeft minder onderhoud nodig. Onderhoudsschema van een Tesla Model 3 (naast slijtdelen zoals banden, ruitenwissers en elke 2 jaar remolie): elke 4 jaar of max. 80.000 km koelvloeistof batterij vervangen
    – overbelasting van het stroomnetwerk tgv BEVs is overdreven; als iedereen nu overschakelt naar een BEV dan betekent dit een 8 procent hogere belasting van het elektriciteitsnetwerk, en dat kan het zeker aan. Groot deel van de belasting ligt dan gedurende de periode dat de belasting van het e-netwerk het laagst is namelijk ‘s nachts.

    Ik heb zelf een Tesla Model 3 Long Range AWD in bestelling staan en levering zal in pakweg 2 weken zijn. Deze auto gaat onze familie auto (BMW 320d) vervangen. Tesamen met zonnepanelen (sinds pakweg een maand) en 100% NL windenergie zijn we goed op weg onze bijdrage aan CO2 reductie te realiseren, zodat ook generaties na ons nog de mogelijkheid hebben om fossiele brandstoffen te gebruiken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.