14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #8693
    ZEP
    Sleutelbeheerder
      @enexis
      #25686
      Jan
      Deelnemer
        @mediacj

        Ik heb sinds 1,5 jaar deze slimme meter ivm het opwekken van energie echter viel het mij al vrij snel op dat deze meter slechts met hele kWh registreert waardoor je dus heel slecht het verloop van je verbruik en energieopwekking over de dag kunt volgen.

        Is het mogelijk om deze meter ook achter de komma te laten registreren in het telegram wat naar de P1 poort gaat?

        Ik heb deze vraag ook rechtstreeks aan Enexis gesteld ruim een jaar geleden maar behalve een ontvangstbevestiging nooit meer iets vernomen helaas.

        #25791
        Hein
        Deelnemer
          @hein

          Hallo Jan, Hier liep ik ook tegen aan met mijn slimme meter (Kamstrup 382JxC, is dus een ander type dan jij hebt). Enkele weken geleden een mail naar ‘duurzaam.produceren.kv@enexis.nl’ gestuurd met de vraag of dat niet anders kon. Binnen een paar dagen had ik antwoord dat er aan gewerkt werd en dat er binnenkort een software update kwam. Deze is gisteren doorgevoerd en heb nu dus drie cijfers achter de komma. Ook had ik vandaag een mail waarin dit werd medegedeeld.

          #25792
          Jan
          Deelnemer
            @mediacj

            Dag Hein, bedankt voor je reactie!

            Dat geeft hoop, ik zal dat email-adres eens benaderen en kijken of ze ook mijn type Kamstrup kunnen aanpassen zodat ik het achter de komma kan volgen 🙂

            Update:
            Heb ze inmiddels een mail verzonden, zal het ook hier bijhouden of en wanneer de firmware is aangepast zodat ook andere gebruikers van deze meter op de hoogte zijn.

            #25794
            Hein
            Deelnemer
              @hein

              Jan,
              ben benieuwd naar het antwoord.
              Dit was het antwoord wat ik kreeg op mijn vraag: Ik ben een paar weken/ maanden geleden geïnformeerd dat er in december een software update voor alle Kamstrup meters zou worden uitgevoerd zodat u ook cijfers achter de komma kunt zien. Ik heb navraag gedaan naar de huidige stand van zaken, maar nog geen antwoord gekregen. U hoort nog van mij, ook over andere opties mocht er een plan B nodig zijn.

              Hierin staat “alle” dus er is zeker hoop.

              gr,
              Hein

              #25795
              Jan
              Deelnemer
                @mediacj

                Mooi dat ziet er inderdaad goed uit ik moet zeggen dat Enexis/Duurzaam produceren goed bezig is:)

                Nogmaals bedankt voor je informatie!

                #25809
                Hein
                Deelnemer
                  @hein

                  Ik lees de meterstanden elke 10 sec uit en zet ze in een database. Deze meterstanden schrijf ik dan naar een html bestand die ingelezen wordt door een webserver zodat ik elk moment van de dag de meterstanden kan zien via een website. Nu kan ik er ook een zinnig verbruik van afgelopen periode bijzetten..

                  #25811
                  Boers
                  Deelnemer
                    @boers

                    Wanneer komt Enexis met een uitlees apperaatje dat we zelf de slimme meter uit kunnen lezen??
                    Dit moet nou bij derden gebeuren en dit moet duur betaald worden.

                    #25824
                    jacqueline
                    Deelnemer
                      @jacqueline

                      @Broers,

                      Informeer eens bij Enexis. Mogelijk bestaat zoiets al.
                      Zo ja, laat het mij ook weten. Zou best handig zijn

                      #25826
                      Hein
                      Deelnemer
                        @hein

                        tja, wat schiet je er mee op. Je gaat niet elke 10 sec de meterstanden opschrijven zodat je achteraf conclusies kan trekken. Uitlezen en wat doen met deze informatie is wat anders. En dat wat doen is nu net wat derde partijen doen..

                        #25947
                        ZEP
                        Sleutelbeheerder
                          @enexis

                          Beste Jan en anderen,

                          Het klopt dat wij voor alle types van de Kamstrup meter een firmware update geven. Op dit moment gebeurd dit nog niet volledig automatisch. Wanneer u een firmware update wilt, stuurt een e-mail met uw verzoek naar: duurzaam.produceren@enexis.nl. De firmware update vindt elke woensdag plaats.

                          Groet Monique

                          #40610
                          SolarPower
                          Deelnemer
                            @remcovanbreugel-org

                            Hallo,

                            Ik heb me ook altijd verbaasd over het registeren van hele kWh’s en ben dan ook blij te lezen dat dit verholpen kan worden. Ik heb direct een berichtje gestuurd!


                            @Hein

                            Welk manier gebruik jij om de meter uit te lezen? Ik gebruik nu plugwise, maar zou graag een andere oplossing willen om de verbruiksgegevens ook door te kunnen sturen naar pvoutput.org. Hier gaan n.l. de opbrengstgegevens van mijn omvormers al direct naar toe!

                            http://pvoutput.org/intraday.jsp?tid=463&sid=9217,10457&dt=20131115

                            #40612
                            Jan
                            Deelnemer
                              @mediacj

                              Ik gebruik hiervoor het Arduino project Solarmeter naast de Homewizard energylink waarin je dat ook allemaal kunt opslaan maar geen pvoutput ontsluiting heeft. De Solarmeter wel en dat werkt heel mooi zeker als je een slimme meter hebt. Kijk ook eens op: https://wijhebbenzon.nl/ waar de gebruikers van Solarmeter een forum hebben.

                              [Link door moderator gewijzigd ivm 404-error]

                              #40618
                              Hein
                              Deelnemer
                                @hein

                                Hoi allen,
                                Voor het uitlezen van de meter gebruik een EZL-70(A) bordje. Dit is een serial naar ethernet omzetter. Voor de logging gebruik ik nu nog een laptop met sql-server met daarop een visual basic applicatie die elke 10 sec het telegram uitleest. Deze applicatie stuurt ook elke 10 sec een html-bestandje naar een raspberry-pi die (oa) dienst doet als webserver zodat ik de verschillende waardes via ie op elke pc kan zien. Poort naar buiten staat ook open dus ook elders ter wereld. Het is de bedoeling dat de raspberry de taak van de laptop over gaat nemen.
                                De omvormers kan ik niet zomaar rechtstreeks uitlezen, ben nog op zoek naar een oplossing.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.