3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #50755
    Henk Prins
    Deelnemer
      @henk-prins

      Ik wil op mijn dak met dakkapel in het midden, 16 panelen 250 wp plaatsen, 6 op de dakkapel en aan beide zijden 5. De dakkapel genereert een beetje schaduw, beurtelings rechts en links. Ik kan 2 strings aansluiten op de Growatt, 1 x 6 (dakkapel) en 1 x 10 (beide groepen naast de dakkapel) of ik kan 3 strings maken, 1 x 6 en 2 x 5 en aansluiten op de AEG PV 4600, de enige omvormer die ik ken met 3 aansluitmogelijkheden. Wat is wijsheid

      #50756
      Henk Prins
      Deelnemer
        @henk-prins

        onderwerp moet natuurlijk zijn Growatt of AEG PV 4600

        #52229
        Herbert HJ Gloudemans
        Deelnemer
          @herbert-hj-gloudemans

          Heren,

          In dit soort configuraties gaan de twee kleinere strings van 5 panelen er voor zorgen dat het startmoment en stopmoment van de omvormer ongunstig uitpakt. De (relatief lage) spanning is de bottle-neck.
          De micro-omvormers, of beter nog, de gedeelde oplossing van bijvoorbeeld Solar Edge, waarbij het bepalen van het MPP punt per paneel plaats vindt en het “simpele”omvormen van gelijk naar wissel in de centrale hoofdomvormer gebeurt, geeft een aanzienlijk hogere opbrengst.

          Komt nog bij dat de garantievoorwaarden aanzienlijk gunstiger zijn en je je opbrengst op paneelniveau kunt monitoren!

          Groet,
          Herbert.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Het onderwerp ‘Growatt omvormers aansluiten [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.