13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #62324
    Ad van Erp
    Deelnemer
      @ad58

      ik heb een enermet meter kan deze ook terug draaien als ik zonnepanelen leg ?

      #62363
      sunnylover
      Deelnemer
        @sunnylover

        Een slimme meter loopt niet terug, dat doen alleen de kwh meters met zo´n draai wieltje. Daarom zijn mensen die al zonnepanelen hebben zo zuinig op die meter.

        Een slimme meter heeft een apart telwerk die terug levering meet, maar dan krijgt u veel minder geld voor uw teruggeleverde kwh. En over een tijdje krijgt u met een slimme meter helemaal niets meer terug.

        Een elektrische auto is in combinatie met een slimme meter en zonnepanelen het meest slim. Heeft u nog een domme meter? Die is heel slim voor uw portemonnee. De slimme meter is heel slim voor de portemonnee van de staat en de E. leverancier.

        #62367
        Megat
        Deelnemer
          @megat

          @sunnylover
          Citaat :”Een slimme meter heeft een apart telwerk die terug levering meet, maar dan krijgt u veel minder geld voor uw teruggeleverde kwh. En over een tijdje krijgt u met een slimme meter helemaal niets meer terug”.

          Dit is wel een zeer negatieve bewering, die voor particulieren vrijwel nooit waarheid zal zijn. Verder is het volgens mij zo, dat minister Kamp overweegt om vanaf 2020 iets aan het salderen te gaan doen.
          Graag lees ik hier onderbouwingen voor je dubieuze posting, voor wat de vergoedingen betreft

          Megat

          #62372
          Mia
          Deelnemer
            @mortyr

            @sunnylover, ja naar die onderbouwing ben ik ook wel benieuwd. Aangezien er nu tussen de draaischijfmeter en de digitale (slimme) meter geen verschil is qua rendement en salderen omdat de wet hierin voorziet. Wellicht vanaf 2020 wel, maar de salderingsregeling was van te voren al een tijdelijke regeling.

            Dus komt d’r maar in met die feitjes, en overtuig mij! 🙂


            @ad58
            , de enermet kan volgens mij niet terugdraaien. Ik denk dat je het beste Enexis even kan bellen/mailen. Die weten dat vast zeker.

            #62404
            sunnylover
            Deelnemer
              @sunnylover

              @ Megat en Mortyr;

              De minister van economische zaken heeft inmiddels goedkeuring van de Tweedekamer om het ¨Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking¨
              te gaan uitvoeren. Het komt er op neer dat ongeveer 10.500 partikulieren netaansluitingen met een slimme meter in dit experiment geliberaliseerde uurtarieven krijgt. Dit houdt in dat wanneer er veel zon schijnt (er wordt veel elektriciteit aangeboden) de E tarieven per uur laag zijn rond de 3 cent (kaal leveringstarief is nu ongeveer 6 cent) Dit experiment moet er toe leiden dat de slimme meter op termijn u in de zomer nog ongeveer 3 cent voor uw opgewekte zonnestroom krijgt of mogelijk helemaal niets meer (Banken moeten nu betalen als ze hun geld bij de Europese bank willen wegzetten) Als u straks u stroom aan het net kwijt wilt zult u gaan betalen of in ieder geval er niets meer voor betaald krijgen. Zie voor uitleg wouterlood.com (berichten 13 juli 2014)
              Mensen met een ferrarismeter krijgen precies terug voor elke geleverde kwh wat zij er voor betalen rond de 22 cent!

              Mensen met een slimme meter krijgen (straks) tussen de 0 en 7 cent terug voor hun aan het net geleverde kWh mensen met een ferraris precies wat zij er zelf ook voor betalen +/- 22 cent

              Ik begrijp niet dat er mensen op deze site zijn die de slimme meter nog durven te promoten. Tenzij je netbeheerder of minister van EZ bent.

              :slotje:

              [website URL verwijderd door moderator ivm dode link]

              Heel slinks gaat de minister de teruglevertarieven op deze wijze met gebruik van de slimme meter de nek omdraaien. De ferrarismeter blijft voor PV bezitters de beste keuze!

              De mensen die nog steeds zeggen dat het niet uitmaakt of zelfs vinden / denken dat een slimme meter in hun voordeel is zijn zelf niet erg slim…

              #62406
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover

                @ Ad Welk type Enermet meter heeft u? Ik kan het vrij eenvoudig voor u opzoeken als het een Ferrarismeter betreft.Heeft de Enermet een digitaal uitleesvenster dan kan deze meter niet terugdraaien.

                #83825
                M144
                Deelnemer
                  @marjangros

                  Beste sunnylover, dit forum is alweer wat ouder, maar ik zie dat u op andere fora nog actief bent, dus misschien dat u ook mij kan helpen met mijn vraag of onze Enermet geschikt is voor teruglevering? Voor zover ik kan zien is hwt een TK320NXEn. Ik zal een foto meesturen. Ik ben benieuwd of deze inderdaad kan terugleveren!

                  #83826
                  sunnylover
                  Deelnemer
                    @sunnylover

                    Helaas is deze meter niet geschikt om uw terug geleverde kWh te tellen. Deze mechanische meter (met 2 mechanische draaiende cijfer telwerken, horizontaal naast elkaar) heeft een terugloop rem.

                    Voor u zit er weinig anders op dan een ¨slimme¨ meter te laten plaatsen.

                    Overigens zullen uw zonnepanelen met uw huidige meter ook gewoon werken, maar bij een overschoot aan stroom van uw panelen steekt de leverncier de winst in zijn zak.

                    #83827
                    sunnylover
                    Deelnemer
                      @sunnylover

                      Sorry ik maak een fout de NXen kan mogelijk wel terugleveren / terugtellen. Dan is het toch het best om die te laten hangen en eerst uit te proberen. Een slimme meter is altijd nog snel genoeg aangevraagd.

                      #83851
                      M144
                      Deelnemer
                        @marjangros

                        Dank voor uw snelle reactie! Ik zie nu dat de foto niet goed is geupload, hierbij een tweede poging. Ik zie zelf geen mechanisch draaiende schijven, maar misschien zitten die verstopt in het kastje? Hoe kom ik er nu 100% zeker achter of deze meter wel of niet geschikt is? Is dit een kwestie van uitproberen? Of is er een instantie die dit kan vertellen?

                        Bijlagen:
                        Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                        #83881
                        ZEP
                        Sleutelbeheerder
                          @enexis

                          Beste @marjangros,

                          Enexis is de eigenaar van de meter en die kan u precies vertellen welke meter teruglevering kan registreren en welke niet. Op basis van de foto die u meestuurt heb ik mijn technische collega’s even nagevraagd of uw meter ook geschikt is.

                          Uw huidige meter is niet geschikt voor registratie of verwerking van teruglevering. Om ook een vergoeding voor de teruglevering te krijgen kunt u een geschikte teruglevermeter aanvragen via telefoonnummer 0900 – 780 8700 (optie 2). Als u zich al heeft gemeld via http://www.energieleveren.nl krijgt u hier ook vanzelf bericht van.

                          Groet,
                          Arnold

                          #83893
                          sunnylover
                          Deelnemer
                            @sunnylover

                            @ Arnold,
                            Volgens de gegevens van Kema zit er geen terugloop blokkering op de Enermet TK320NXEn. dan kan die gewoon in gebruik blijven. Dat teruglevering niet wordt geregistreerd wilt niet zeggen dat je als gebruiker daar nadeel van hebt.
                            Jammer dat ik het dokument niet kan uploaden waarin deze gegevens staan.

                            #83908
                            ZEP
                            Sleutelbeheerder
                              @enexis

                              Beste @sunnylover,

                              Als u mijn reactie aan mevrouw Gros nogmaals leest, ziet u dat ik aangeef dat de meter niet geschikt is voor registratie of verwerking van teruglevering. Mevrouw Gros heeft daarom wel degelijk nadeel als deze meter blijft zitten, omdat alle elektriciteit die opgewekt, maar niet zelf meteen gebruikt wordt, verloren gaat, omdat de meter geen terugdraai functie of register voor teruglevering heeft.

                              Op de lijst van Agentschap Telecom (voorheen Kema) kunt u zelf ook nazien welke meters wel en geen teruglevering kunnen verwerken. Deze is te vinden op de website van Agentschap Telecom.

                              Groet,
                              Arnold

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.