15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #71988
    ZEP
    Sleutelbeheerder

    Heeft u een elektrische auto, of ander elektrisch voertuig? Hoe bevalt deze? Hoe laadt u deze op? Bent u tevreden?
    Deel hier uw ervaringen met ons. Lees ook: Elektrisch vervoer in opkomst

    #72002
    Megat
    Bijdrager

    Beste allemaal,
    De vraagstelling is mij niet helemaal duidelijk.
    Wat wilt u weten over het laden ?
    Over wat wordt mijn tevredenheid gevraagd ? Zijn dat de laadmogelijkheden thuis en in het openbaar. Zijn dat de prijzen van laden in het openbaar. Is dat de beschikbaarheid van openbare laadpunten.
    Is er voldoende keus in elektrische voertuigen? Is er makkelijk toegankelijke informatie over elektrisch vervoer?
    Persoonlijk heb ik sinds een paar maanden een fiets met elektrische ondersteuning. Het betreft een Flyer T8. Dankzij een relatief ruim bemeten accu, heb ik een zodanige actieradius dat ik met thuis opladen kan volstaan. Hij bevalt mij zodanig, dat ik spijt heb niet jaren eerder tot aanschaf te hebben besloten.
    Ik overweeg de aanschaf van een volledig elektrische auto, omdat ik sinds mijn pensionering overwegend korte ritjes maak en met een kleine auto in de mobiliteitsbehoeft denk te kunnen voorzien. Ik denk aan bijvoorbeeld een Citroën C Zero.
    Ik schrik nog wat terug vanwege de hoge aanschafprijs, lage restwaarde en de onduidelijkheden over het wel of niet kunnen laden bij openbare laadpunten. Ik doel dan op : laadpaal onvindbaar ; laadpaal bezet ; parkeerplek bij laadpaal bezet terwijl er niet geladen wordt ; laadpaal in storing ; laadkabel of auto wordt niet geaccepteerd door de paal.

    #72006
    Mia_B
    Bijdrager

    @megat, ik denk dat de beheerder van zelfenergieproduceren retorische vragen stelt, om op die manier een discussie over elektrisch rijden op het forum te beginnen.

    Wat op zich een super interessant onderwerp is. Ik zelf heb geen financiële middelen om een elektrische wagen aan te schaffen. De Flyer T8 klinkt wel heel erg “terminator”. Wat is de actieradius van je elektrische fiets?

    Ik vond deze site, om oplaadpalen in de buurt te vinden: Oplaadpalen.nl. Ze hebben ook een app voor je smartphone.

    #72013
    Megat
    Bijdrager

    @ montyr,
    Ik denk de vraag van de mentor ook te begrijpen, daarom begon ik alvast op te sommen.

    Wat bedoel je als je mijn fiets een “terminator” noemt. Ik ben geen filmkijkers of gamespeler en de letterlijke vertaling zul je waarschijnlijk niet bedoelen.

    De actieradius van mijn Flyer is maar net wat je wilt horen. Mijn fiets heeft een 15Ah batterij.
    Het maximale wat ik gehaald heb op één acculading is 165 km. Het minimale 92km.
    Er zijn een aantal factoren die een meer of minder grote invloed op het verbruik hebben.
    – Gewenste ondersteuning, eco,normaal of hoog.
    – Gewicht van alles wat alleen het gewicht van de kale fiets overstijgt.
    – Bandenspanning. Bij Flyer 6 Bar.
    – Houding op de fiets in verband met de winddruk op het frontale oppervlak.Dus zoals op een omafiets of als op een racefiets.
    – De omgeving. Is het op de Wadden, de Tweede Maasvlakte of door de bossen.
    – De gewenste snelheid. Hard rijden kost veel energie vanwege de luchtweerstand.
    – Het landschap. Is het heuvelachtig of vlak. In mijn geval vlak.
    – De temperatuur. Koude drukt de capaciteit aanzienlijk.
    – Korte ritjes in de stad of toertochten. Wegrijden vanuit stilstand kost veel energie. In mijn geval toeren.
    – Schakelbereidheid. Steeds in een gunstige versnelling rijden spaart energie, vooral bij wegrijden.
    Om al deze redenen is het algemeen bepalen van de actieradius lastig.

    Voor het vinden van (auto)laadpalen zijn best wel wat bronnen te vinden. Zoals ik in mijn vorige posting schreef, blijven er dan nog veel situaties voor waarbij het laden niet lukt.

    #72189
    Mia_B
    Bijdrager

    @megat,

    Dat van die Terminator was een grapje. 🙂 Oké bedankt voor de info!

    Klopt, het laden van je auto (of fiets) is nog langs niet uitontwikkeld. Toch worden er steeds meer initiatieven ontwikkeld.
    Abri’s die voorzien worden van zonnepanelen en bijbehorende laadpaal. Het is wachten op de grote productie ervan. Komt eraan denk ik.
    En anders wel de opslag van energie voor zonnepanelenbezitters. Dan kan je je fiets/auto gewoon thuis opladen met je eigen opgewekte energie
    die je overdag hebt opgewekt en opgeslagen in je buffer. 😉

    #72270
    jacqueline
    Bijdrager

    Er wordt in Nederland te veel gefocust op alleen elektrisch rijden. Daar bedoel ik mee het opladen via palen of Quick file stations via de snelweg. De stroom uit zo’n paal is ook in een (kolen)centrale opgewekt en dus niet milieu vriendelijk. Ik zie meer heil in auto’s met een brandstofcel. Dan kan brandstof (BV waterstof) gelijk omgezet worden in elektrische energie waarop de auto kan rijden. Er zouden waterstof productie units moeten komen de zonne- en windenergie omzetten in waterstof. De uitsoot is dan echt nul (komt stoom uit afvoer). Ijsland is een prachtig voorbeeld. Dat land heeft een waterstof economie.

    http://www.brandstofcel.com/ijsland.htm

    In Nederland zouden we auto’s met brandstofcel gevoed door aardgas en LPG moeten introduceren. Dit als tussenfase naar waterstof.

    We kunnen dus het overschot aan groene stroom omzetten in groene brandstof (waterstof).

    #72280
    Mia_B
    Bijdrager

    @jacqueline, jammer ik kan de weblink niet openenen, maar dat klinkt inderdaad veelbelovend. Ik zal me eens gaan inlezen. Google search…

    #79367
    Sjef Bertens
    Bijdrager

    Zoals Jacqueline ook al schreef geeft elektrisch rijden op zich geen enkele verbetering voor een schoner milieu
    Zelfs als de accu geladen wordt door een gasgestookte centrale is de CO2 uitstoot vergelijkbaar met verbrandingsmotor.
    De rendementen van centrale – transport – hoog – laagspanning – accu – elektromotor geven naulijks een totaal rendement van 30%. Pas al we zelf op zeer grote schaal schone energie opwekken en niet importeren uit Noorwegen of Frankrijk ( kernenergie ) kunnen we elektrisch rijden als een verbetering beschouwen.
    Er is geen enkele reden waarom de schone elektrische energie voorbehouden moet zijn aan vervoer, industrie – huishouding en verwarming hebben evenveel recht op deze energie.
    Bovendien bestaat het gevaar dat als we over 10 jaar heel Nederland vol hebben staan met laadpalen deze moeten vervangen door waterstofvulstations.

    #80579
    Ton
    Bijdrager

    Inderdaad is laden met grijze stroom niet het meest millieubewuste, maar ook niet slechter dan benzine of diesel. Die verbrandingsmotoren hebben ook een bedroevend slecht rendement van ca 30%. Daarmee staat het dus 1-1. Maar er zijn wel een aantal voordelen als je eenmaal een e-auto hebt:
    1 Zelf je stroom opwekken met zonnepanelen. Altijd al mooi, maar helemaal als je er je autootje mee kunt rijden. Vijf jaar terug zonnepanelen gelegd en wat later de rest van ons jaarverbruik gedekt met aankoop van een stukje windmolen. Afgelopen jaar duidelijk meer opgewekt dan we aan stroom verbruiken (veel zon en wind, en geleidelijk minder stroomverbruik).
    2 de vervuiling bij het verbruik is nul: geen vieze dampen voor de fietser die achter je rijden 🙂
    3 het is leuk. Bij elektrisch rijden heb je direct belang bij zuinig rijden: als je te slordig met je beperkt accucapaciteit omspringt kom je misschien niet thuis… de eerste dagen angstig, maar na 3 weken ben ik daar nu aan gewent. En het trekt ongelooflijk snel op: al die dikke auto’s laat ik bij rotondes ver achter me 🙂

    Met elektrisch rijden zijn we er nog niet, maar het is een stap in de goede richting.
    En het argument dat waterstof beter is, ook die kan geproduceerd worden met vieze stroom. Waterstof is alleen een andere vorm van opslag, en helaas u nog niet voldoende uit-ontwikkeld. De accu’s wel. Hiermee is niet-fossiel rijden nu al financieel -ook voor particulieren- vergelijkbaar met fossiel vervuilen.

    #80581
    Lambert Rombouts
    Bijdrager

    Dat er geen trekhaak achter een elektrische auto mag is voor mij nog een behoorlijke drempel. Heeft er iemand een idee of dat nog wel ooit mogelijk gaat worden?

    #80715
    Sjef Bertens
    Bijdrager

    Beste Ton,

    Je hebt natuurlijk een punt als je zegt dat bij elektrisch vervoer de smerige uitlaatgassen niet ter plaatse ontstaan.
    Maar dat jij zonnepanelen plaatst om je eigen auto op te laden is natuurlijk een beetje flauw, want jouw goede daad is niet het zelf opladen van je eigen accu maar het opwekken van schone energie.
    Ik heb ook zonnepanelen maar geen elektrische auto. Ik draag gewoon een klein beetje bij aan een schoner milieu.
    Alle schone energie die we deze manier opwekken is winst. Toch zal het nog heel lang duren voor we met echt schone energie de vraag aan kunnen.

    Ik weet niet of de opmerking over waterstof betrekking had op mijn reactie maar als dat zo is dan heb je niet goed gelezen. Ik beweer niet dat waterstof beter is, ik zeg alleen dat je mogelijk over tig jaren de hele infrastructuur weer kunt veranderen omdat men dan gekozen heeft voor waterstof.

    Wat je precies bedoeld met je uitspraak “waterstof is nog niet voldoende uitontwikkeld ” begrijp ik niet goed.
    De brandstofcel bestaat al tientallen jaren, het probleem zit in de inefficiënte manier om met elektriciteit eerst waterstof te maken om het daarna weer om te zetten in elektrische energie.
    Waterstof wordt interessant als er ruim voldoende schone energie is.

    Mijn stelling probeer het opwekken van schone energie zo veel mogelijk te stimuleren en het energieverbruik terug te dringen. Maar geen hoge subsidies voor een elektrische auto die net zo veel vervuild.

    #80726
    jacqueline
    Bijdrager

    @Sjef,

    Helemaal met je eens. Men focust zich te veel op accu rijden. Zelf Energie produceren thuis gaat een grote vlucht nemen. Vandaag staat op teletektst dat in Groningen er problemen ontstaan omdat men daar te veel terug levert. Veel Groningers hebben hun schadevergoeding van NV Nederland omgezet in het plaatsen van zonnepanelen. Alleen het elektriciteitsnet kan de terug geleverde energie niet goed verwerken.

    Is dat een probleem . Nee, ik denk een uitdaging. Samen met NV Nederland de opgewekte stroom converteren naar waterstof. Dit geld ook voor de wind energie overigens. Deze waterstof kan weer retour naar een (lokale) waterstof centrale (b.v. WKK) en die maakt er weer stroom van. Cirkeltje rond. En, oh ja, je kan ook d.m.v. een brandstofcel op waterstof een elektrische auto op laten rijden. Een auto met een grote actieradius en mogelijk om een trekhaak te gebruiken.

    Dus i.p.v. 3.000.000 a 4.000.000 laadpalen (die het net gaan overbelasten) en quick-fill laadstations aan de snelweg (waar je een half uurtje moet gaan voetballen), vraag ik aan NV Nederland om te onderzoeken wat er moet worden geïnvesteerd in een waterstof economie.

    Ijsland is ons al voorgegaan.

    #80941
    Harry Langen
    Bijdrager

    Ook waterstof wordt met elektriciteit gemaakt. Elektriciteit wordt met fossiele brandstof gemaakt.
    Lobby en rad voor ogen gedraaid

    #80944
    Pacito
    Bijdrager

    Het verschil lijkt me dat je waterstof kunt maken op het moment dat er een teveel aan electriciteit aan het net wordt geleverd en dat je vervolgens niet meer afhankelijk bent van het net op het moment dat je het verbruikt. Voordeel is de prima buffer voor het net en de actieradius van de auto is flink toegenomen.

    #82909
    Jim Bowes
    Bijdrager

    How to build an electric cargo bike production unit

    Natural Media Experts places messages for cities using a low emission bak fiets (cargo bike) production unit. Currently, the equipment (power washer, paint spray unit and vacuum cleaner) are powered by a fossil fuel powered generator. It works fine, is affordable but our goal is to develop a zero emission production unit ideally using second life batteries.

    I am an advertising professional so my knowledge regarding electricity is very limited. I could sure use some help wrapping my head around this.

    Can I use old electric car batteries to produce a power source? I know inverters for this can be expensive but well worth it.Are there companies in the Netherlands who could build such battery units?

    Could I use a household storage system to power this equipment.

    We use energy in bursts and not in a constant stream.

    Any advice you could extend me would be greatly appreciated!

    Thanks,
    Jim

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.