Dit onderwerp bevat 29 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Countr 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur

Countr
    Bijdrager

De link verwijst naar een certificaat voor een enkelfasige meter, mijn meter is driefasig. Toegegeven, waarschijnlijk is er ook voor de driefasige variant zo’n certificaat, maar dat maakt eigenlijk voor dit onderwerp niets uit: zoals ik al zei zijn in de internationale normen (waarnaar in dat certificaat naar verwezen wordt) voor deze specifieke eis geen testmethodes of criteria opgenomen, dus dan zegt zo’n certificaat helemaal niks over compliance met deze eis.
    Bijgaand een memo met mijn bevindingen. Helaas kon ik de bijlagen niet bijvoegen wegens bestandsgroote-beperkingen op het forum.
    Ik heb deze bevindingen gedeeld met Liander en Agentschap Telecom, en aan de laatste gevraagd wie deze eis eigenlijk moet toetsen.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

sunnylover
    Bijdrager

Ik heb je memo gelezen. Als je observaties correct zijn dan hebben ze bij Landis Gyr wat uit te leggen. Heb jij daadwerkelijk gezien dat op het lcd display van jouw meter het lever- en teruglever teller gelijktijdig oplopen?

Countr
    Bijdrager

De beide wasrdes komen nooit tegelijkertijd in het scherm, en zonder ook maar één cijfer achter de komma, dus het scherm is totaal ongeschikt om dit effect waar te nemen.
    Masr ik mag er toch van uitgaan dat de meterstanden die op de P1 poort worden weergegeven de juiste zijn: die meter stuurt echt niet zomaar willekeurig getallen uit.

Martijn
    Bijdrager

Heren,

Ik lees net de discussie over tegelijk terugleveren en verbruiken van energie over verschillende fases. Ik kan de bewering van R. de Graaff onderstrepen. Ik heb een Sagemcom T210d meter en zie met het uitlezen van de P1 poort hetzelfde gebeuren.

Hier zie ik een verbruik van het net van 125 Watt en een teruglevering van 1,1kW
    1-0:1.7.0(00.125*kW)
    1-0:2.7.0(01.100*kW)

Over de fasen heen is dat:
    1-0:21.7.0(00.006*kW)
    1-0:41.7.0(00.118*kW)
    1-0:61.7.0(00.000*kW)

1-0:22.7.0(00.000*kW)
    1-0:42.7.0(00.000*kW)
    1-0:62.7.0(01.100*kW)

Op het schermpje van mijn meter zie ik gewoon een negatief verbruik (1100 – 125). Aangezien ik de P1 poort pas een paar dagen uitlees, moet ik nog even wachten om mijn gemeten verbruik (en teruglevering) te vergelijken met dat wat de Energiemaatschappij registreert.

Countr
    Bijdrager

Liander is vanochtend komen meten bij mij thuis, en heeft ook zelf vastgesteld dat de meter verkeerd meet. De meter zal dus uitgewisseld worden.

Liander bevestigde ook dat zij deze specifieke eis in hun specificatie aan de meterleverancier opnemen, en dat ze zelf beproeven of hieraan voldaan wordt. Deze beproeving vindt niet plaats op individu-niveau, maar op serie- of typeniveau. Dat er een meter geleverd is die niet aan de eisen voldoet, is dus in eerste instantie iets wat de meterleverancier (Landis & Gyr in dit geval) moet uitleggen. Kennelijk heeft Landis & Gyr iets veranderd in de software na de beproeving door Liander. Liander gaat nu enerzijds Landis & Gyr om opheldering vragen, en anderzijds uitzoeken of er meer meters uit deze productieserie zijn geplaatst bij aansluitingen met eigen opwek om uit te zoeken of die op dezelfde manier registreren.

@martijn, ik kan je aanraden om een registratie te maken zoals ik gedaan heb, en te analyseren wat er gebeurt. Als je hierbij hulp nodig hebt, laat het me maar weten. Ik zal nogmaals proberen het door mij gebruikte excel-sheet bij te voegen (het is op het randje wat betreft toegestane bestandsgrootte op dit forum), dan kun je zien hoe ik de analyse heb uitgevoerd. Om de getallen uit de P1-log in Excel te krijgen heb ik een script geschreven in Octave (een open source Matlab clone). Dat script wil ik best met je delen, maar het is niet echt gebruikersvriendelijk, dus als jouw registratiefile er anders uitziet, kun je waarschijnlijk beter zelf wat scripten, als je dat kan.

edit: excel-sheet bijvoegen lukt niet

sunnylover
    Bijdrager

Zeer bijzonder! Bedankt voor de terugkoppeling. Deel deze bevindingen svp met de media zoals kranten en tv consumenten programma’s svp.

Nog maals dank!

Countr
    Bijdrager

Nog een poging om hetExcel-bestand te uploaden. Ik heb nu de meetperiode ingekort tot 23 minuten.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.

S H
    Bijdrager

Hallo R de Graaff,

Ik heb een soortgelijk probleem. Sinds 2 mei heb ik een nieuwe slimme meter en die levert mijn zonne-energie eerst terug, zodat ik het vervolgens weer van het net af kan halen. Dit probleem is erg moeilijk uit te leggen aan Liander. UIteindelijk moest ik dan zelf de onderaannemer bellen om dit probleem aan te kaarten. Onder protest hier dan maar mee akkoord gegaan. Volgens degene van de onderaannemer is dit een landelijke richtlijn en moeten ze de meter zo plaatsen/instellen.
    Inmiddels zijn we al wel weer teruggebeld door een werkvoorbereider van Liander om het probleem nog eens van ons aan te horen. Wie weet komt er toch een oplossing.

We hebben de Consumentenbond en Vereiniging Eigen Huis hierover bericht en zij zouden dit verder gaan uitzoeken. Ik heb op gathering tweakers het probleem uitgelegd en mijn bevindingen en onderzoekje erbij vermeld.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58860648#58860648

Is bij jou inmiddels de meter vervangen? en hoe zijn je bevindingen?

Countr
    Bijdrager

S H, ja, mijn meter is vervangen, en die doet het wel goed. Ik zou zeggen: schrijf een brief aan Liander (info@liander.nl) en verwijs daarin naar mijn case (deze pagina dus). Voeg desnoods mijn rapport bij. Liander weet ervan, dus je moet alleen voorbij het callcenter komen, en dat doe je door te schrijven.

S H
    Bijdrager

Net de toezichthouder van de netbeheerders aan de telefoon gehad. Dit nav een mailtje dat ik naar hun had gestuurd op aanraden van Countr.
    Probleem is bekent en erkent door de netbeheerders en de fabrikant kan het probleem oplossen op afstand. Het is dus niet nodig om meters te vervangen. Echter voordat je zo’n aanpassing op afstand kan doen, moet daar een procedure voor doorlopen worden. Zo’n aanpassing kan niet zomaar plaatsvinden en dat gaat dus met de nodige administratie gepaard.
    Termijn waarop de aanpassing zal plaatsvinden is 1 á 2 maanden. Op slimmemeterportal.nl zal het dan vanzelf wel zichtbaar worden. Probleem wordt dus opgelost. Op dit moment nu het salderen nog bestaat heeft het ook financieel geen consequenties.

Bedankt Countr dat mailtje was een top-idee

Ik zal hier melding maken als ik op slimmmeterportal zie dat de meter is aangepast.

JeroenK
    Bijdrager

Countr
    Bijdrager

Countr
    Bijdrager

Heren,

Ik lees net de discussie over tegelijk terugleveren en verbruiken van energie over verschillende fases. Ik kan de bewering van R. de Graaff onderstrepen. Ik heb een Sagemcom T210d meter en zie met het uitlezen van de P1 poort hetzelfde gebeuren.

Hier zie ik een verbruik van het net van 125 Watt en een teruglevering van 1,1kW
    1-0:1.7.0(00.125*kW)
    1-0:2.7.0(01.100*kW)

Over de fasen heen is dat:
    1-0:21.7.0(00.006*kW)
    1-0:41.7.0(00.118*kW)
    1-0:61.7.0(00.000*kW)

1-0:22.7.0(00.000*kW)
    1-0:42.7.0(00.000*kW)
    1-0:62.7.0(01.100*kW)

Op het schermpje van mijn meter zie ik gewoon een negatief verbruik (1100 – 125). Aangezien ik de P1 poort pas een paar dagen uitlees, moet ik nog even wachten om mijn gemeten verbruik (en teruglevering) te vergelijken met dat wat de Energiemaatschappij registreert.

@molis: Hier wordt dezelfde ervaring gemeld met jouw type meter, maar wordt ook gesteld dat de meterstanden wel correct bepaald worden. Heb je zelf nog iets vastgesteld op dit gebied?

Bjinse Veenstra
    Bijdrager

Mijn meter meldt zich in het P1 telegram met:
    Meter informatie: /Ene5\T210-D ESMR5.0
    0. 2. 8 – DSMR versie: 50
    Is dit dezelfde Landis & Gyr meter?
    Ik heb hetzelfde gedrag gesignaleerd:
    tegelijk leveren op 1 fase en verbruiken op een andere fase, beide kWh standen lopen tegelijk op

Ik heb daarom deze discussie al enkele maanden met belangstelling gevolgd…
    Op dit moment is mijn Domoticz echter afgekoppeld vanwege een botnet probleem.

Ik ben benieuwd of de netbeheerder actief deze meters zal wijzigen als men weet dat er een PV installatie is.

Countr
    Bijdrager

Bjinse, nee, jij hebt de Sagemcom T210d, dezelfde meter als @molis heeft.
    De makkelijkste manier om uit te zoeken of hij goed meet of niet is toestemming geven om de meter op afstand uit te lezen en op slimme meter portal het energieverbruik daar te bekijken.
    Zie ook hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923596/0
    Hoe dat er uit ziet.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.