15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #86226
    huisflijt
    Deelnemer
      @huisflijt

      Na 2020 gaat het salderen stoppen en wordt vervangen door teruglever-vergoeding.
      Omdat dan de teruglever-vergoeding minder is dan wat geleverde elektriciteit kost, helpt het om de zelf opgewekte zonne-energie direct te gebruiken, bijvoorbeeld met de wasmachine.
      Maar wat gebeurt er als die wasmachine op een andere fase zit dan die van de zonnepanelen?
      Fysiek wordt dan de zonne-energie teruggeleverd en tegelijkertijd de energie geleverd voor de wasmachine.
      Dan maakt het dus feitelijk niet uit dat ik de wasmachine gebruik als de zon schijnt, alle zonne-energie wordt toch volledig teruggeleverd, en ik moet toch altijd de energie voor de wasmachine kopen tegen het volle tarief.
      Gaat dit werkelijk zo, of is de slimme meter slim genoeg om te constateren dat er weliswaar fysiek wel, maar netto niet wordt teruggeleverd?

      groet, Wim

      #86263
      sunnylover
      Deelnemer
        @sunnylover

        Hallo Wim, De meter registreert altijd de som van de 3 fasen:

        voorbeeld 1:
        fase A; verbruik 2000 Watt
        fase B; terug levering zon 2500 Watt
        fase C; verbruik 1000 Watt
        resultaat; de verbruiksteller registreert een verbruik van 500 Watt (halve kilowatt)
        Het teruglevertelwerk blijft stil staan.

        voorbeeld 2
        fase A; verbruik 0
        fase B; teruglevering zon 2500 Watt
        fase C; verbruik 0
        resultaat; de verbruiksteller registreert niets en blijft stil staan
        Het teruglevertelwerk telt 2500 Watt teruggeleverd.

        resumé probeer je elektriciteitsverbruik te verplaatsen wanneer de zon schijnt als de salderingsregeling niet meer bestaat.

        #86274
        Wim Stevenhagen
        Deelnemer
          @wimstevenhagen

          Een 3-fase meter meet elke fase.
          In voorbeeld 1 wordt in 2 fasen 3000 Wh verbruikt en in fase B 2500 Wh terug geleverd.
          De Elektronische meter behandelt dit anders dan de Mechanische Schijf meter.
          Al deze bedragen staan straks separaat op de Jaarnota en worden ook als zodanig afgerekend.
          De Tijd zal komen dat een eigen opslag straks voordeliger is.

          Zelf leveren mijn PV panelen aan een fase terug en ik blijf bewust bij een één-fase meter.
          Mijn panelen liggen oost-west om een betere dag verdeling te hebben.

          #86281
          huisflijt
          Deelnemer
            @huisflijt

            De elektronische meter registreert wat er fysiek gebeurt, in voorbeeld 1 3000 W verbruiken en 2500 W terugleveren.
            De energieleverancier gaat straks, als de saldering gestopt is, bepalen hoe daarmee wordt omgegaan.
            De methode die sunnylover noemt is het gunstigst voor consumenten, en de methode van Wim het gunstigst voor de energieleverancier.
            De 2500 W via fase B teruggeleverde energie gaat het elektriciteitsnet op en de energieleverancier moet die doorsturen naar andere gebruikers in het net (of opslaan). Daar moet de energieleverancier moeite voor doen en het is niet vreemd als hij daar geld voor wil vragen (in de vorm van lager teruglevertarief).
            Eigen opslag is nog erg duur. Ik heb al een 3-fasenaansluiting. Ik ga eens vragen of ik terug kan naar een 1-fase aansluiting.

            #86294
            huisflijt
            Deelnemer
              @huisflijt

              Ik heb Enexis gebeld, met de vraag of ik terug kan naar een 1-fase aansluiting. Dat kan, maar maximaal 1x35A en dat is in onze situatie waarschijnlijk niet voldoende.
              Ik werd doorverbonden met een medewerker van Enexis Duurzaam. Hij heeft mij verzekerd dat de 3-fasen slimme meters die zij nu installeren nooit tegelijk leveren en terugleveren registreren. In de meter wordt het verschil berekend en dat wordt geregistreerd als alleen leveren of alleen terugleveren.
              Hij gaf aan dat Enexis in het verleden wel meters heeft geïnstalleerd die apart registreren, maar Enexis is nu bezig met het verwijderen van die meters. Ze willen niet dat consumenten moeten betalen voor het fase-probleem.

              #86307
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover

                Terug gaan naar een 1 fase aansluiting heeft geen voordelen: Op het moment dat er meer (door zonne panelen) wordt teruggeleverd, wordt deze teruglevering op het teruglevertelwerk genoteerd zowel bij een 1 fase als 3 fase aansluiting.

                In een drie fasen systeem is de manier van tellen precies gelijk zoals van een 1 fase aansluiting omdat ALTIJD de som van de fasen wordt geteld (dus ook bij de oude ferraris meter). Bij een netto verbruik loopt de teller die het verbruik telt. Bij een netto teruglevering aan het openbare net loopt het teruglevertelwerk. Je zult deze twee telwerken nooit gelijktijdig zien oplopen.

                (Ondanks dat er fysiek op drie fasen bijvoorbeeld op fase B stroom terug gaat naar het openbare netwerk en op fase A en C stroom naar je huis toestroomt registreren ALLE kiloWatt meters de som van deze 3 fasen) en die som is positief of negatief; is de som positief (je verbruikt meer stroom dan dat je opwekt) wordt dat verbruik op de verbruiksteller geteld, is dat verbruik negatief (je levert meer stroom terug dan dat je verbruikt) wordt de teruglevering (=negatief verbruik) door de terugleverteller genoteerd. Dit geldt dus bij een 1 fase aansluiting maar ook bij een 3 fase aansluiting; De SOM wordt genoteerd.

                Wat betreft de fysiek extra meters die sommige netwerkbedrijven installeerde: dit was een fysieke 2e meter die de alleen opbrengst van de zonnepanelen telde, die meter is nu niet meer nodig omdat deze meetfunctie nu in de slimme meter is ingebouwd (zijnde het teruglevertelwerk) Het nadeel voor consumenten is dat de leverancier na het afschaffen van de salderingsregeling een lager tarief zal hanteren voor teruggeleverde energie. De ouderwetse ferrarismeter (draaischijfmeter) saldeert automatisch (vermits er geen terugloop blokkering op zit) tegen hetzelfde tarief welke de consument betaalt voor zijn stroom…

                Uw redenering dat 1 fase voordeliger zou zijn is niet juist (behalve een lager vastrecht bedrag)

                #88830
                Countr
                Deelnemer
                  @roald

                  @sunnylover: “Je zult deze twee telwerken nooit gelijktijdig zien oplopen.”
                  Dit is niet waar in mijn geval.
                  Ik heb een 3-fase aansluiting bij Liander en heb sinds enkele weken een slimme meter en PV-panelen.
                  Op dit moment ben ik met Liander in discussie precies over dit. In antwoord op mijn vraag of twee telwerken tegelijkertijd zouden kunnen optellen gaf Liander (inderdaad) aan dat dat niet zou moeten mogen. Ik heb echter de slimme meter met Domoticz uitgelezen op een moment dat ik ongeveer evenveel opwek als verbruik. Hieruit blijkt dat beide telwerken oplopen.
                  Gedurende een periode van ca. 3 minuten was de uitlezing van de slimme meter via de P1 poort vrij constant op de volgende waardes:
                  – teruglevering: ca. 400W
                  – levering: ca. 400W
                  – toename leveringstelwerk: plus ca. 0.02kWh
                  – toename terugleveringsnetwerk: plus ca. 0.02kWh
                  Gedurende deze periode was PV productie ook vrij constant (cf. PV monitoring app) en gelijk aan ca. 600W PV.
                  De 400W gedurende 3 minuten komt inderdaad overeen met ca. 0.02kWh.

                  Op basis van bovenstaande registraties concludeer ik dat mijn opwek/verbruikssituatie er ongeveer als volgt uitzag:
                  – fase 1: 600W productie, 200W verbruik
                  – fase 2: 200W verbruik
                  – fase 3: 200W verbruik
                  Dit zou volgens het statement van Liander tot nul op beide telwerken moeten leiden, maar dat is niet het geval.

                  Ik heb een slimme meter van Landis & Gyr, type E360 CM3D A3D.A0-N0 P1WL D0 00.00 S1.

                  Wordt vervolgd.

                  #88850
                  sunnylover
                  Deelnemer
                    @sunnylover

                    Lijkt mij totaal onmogelijk. Voor zover ik weet zijn alle slimme meters zo geprogrammeerd dat ze alleen de som noteren over alle fasen.
                    Welke meet apparatuur van Domticz gebruik je?
                    Hoe meet jij dat op 1 fase GELIJKTIJDIG een verbruik en levering hebt? Elektriciteit stroomt maar 1 kant op.
                    Ik schrijf gelijktijdig in hoofdletters omdat elektriciteit maar 1 gelijktijdig in dezelfde fase maar 1 kant op kan stromen. Jouw discrepantie /fout zit waarschijnlijk in de sample frequentie van de Domoticz.
                    Ik vermoed dat de Domoticz een foute interpretatie geeft van jouw slimme meter…
                    Ik ben benieuwd…

                    #88855
                    Countr
                    Deelnemer
                      @roald

                      Mijn eerdere reactie is verdwenen nadat ik de link naar Domoticz had toegevoegd, wellicht mag dat niet? Excuus in dat geval.
                      Domoticz is huisautomatiseringssoftware, geen hardware dus. Ik gebruik het om mijn slimme meter uit te lezen via de P1 poort.
                      In Domoticz krijg ik elke 10 seconden de volgende signalen binnen:
                      – 4 vermogens: levering en teruglevering, zowel hoog- als laagtarief
                      – 2 meterstanden: levering en teruglevering (waardes van hoog- en laagtarieftelwerken zijn samengevoegd)
                      – 3 fasespanningen: fase 1, 2 en 3

                      De door mij geschatte verbruiks/opwekkingssituatie is op basis van de signalen van de slimme meter, en de uitlezing van de PV monitoringsapp. De vermogensverdeling over fase 2 en 3 is willekeurig, die kan ik niet meten, ik weet alleen dat het samen ca. 400W was. Dat er op fase 1 600W opwek zat, weet ik uit de PV monitoringsapp, om tot 400W teruglevering te komen moet er 200W aan belasting bij zitten.

                      Ik vind 3 minuten wat kort, en ik wil graag het volgende gaan doen om resultaten te krijgen die zo goed als mogelijk vaststellen of de meter juist meet of niet (binnen de grenzen van wat ik aan apparatuur beschikbaar heb om dit vast te stellen):

                      Op een zonnige dag op de vrijwel vlakke piek van de productie twee keer een half uur meten: eerst met een 2kW belasting op dezelfde fase als de PV-installatie; en vervolgens met diezelfde belasting op een andere fase. Tijdens die meting wil ik dan het volgende registreren:
                      – log van PV-vermogen mbv de PV monitoringsapp
                      – log van leverings- en terugleveringsvermogen via Domoticz
                      – begin- en eindmeterstanden via Domoticz
                      – begin- en eindmeterstanden op slimme meterscherm
                      – elke minuut foto van totaalvermogen op slimme meterscherm (daar wordt maar één positief of negatief vermogen weergegeven, niet twee (!), zoals ik ook zou verwachten).

                      Iemand nog suggesties om mijn aanpak te verbeteren?

                      Groeten, Roald

                      #88945
                      sunnylover
                      Deelnemer
                        @sunnylover

                        Een sampeling van 10 seconden is (veel) te laag en zal dan ook leiden naar het idee dat er op hetzelfde moment op dezelfde fase wordt geleverd en verbruikt. Binnen die 10 seconden dus ook zeer goed mogelijk want in een tijdsspanne van 10 seconden bijvoorbeeld: 0 tot en met 2 seconden 100 watt verbruik, 2 tot en met 6 seconden 300watt geleverd, 6 tot en met 10 seconden 100watt verbruik; dat wordt in deze tijdspanne van 10 seconden dus 100watt geleverd volgens Domoticz. De volgende gemeten 10 seconden kan er op die zelfde fase 600 watt verbruik worden geteld door Domoticz als deze 2 getallen samen worden weergegeven in je scherm of statestiek lijkt het dus alsof er op dezelfde fase verbruikt en wordt geleverd. In werkelijkheid wordt door jouw slimme meter realtime steeds de som van alle fases op het telwerk genoteerd zoals de slimme meter is ontworpen/ geprogrammeerd. Dat jouw Domotics in een tijdspanne van 20 seconden denkt dat er op een zelfde moment wordt geleverd en teruggeleverd is begrijpelijk maar een verkeerde weergave van de werkelijkheid.

                        Op jouw slimme meter zit een lcd display daarop zie je een -P +P en een -Q en +Q staan. Jij zult nooit die -P en +P gelijktijdig actief zien die -P geeft aan dat je teruglevert en de +P dat je verbruikt.

                        #88946
                        Countr
                        Deelnemer
                          @roald

                          Op zich kan het sample interval een rol spelen, dat weet ik, maar let wel: de toename van beide telwerken komt overeen met 400W beide kanten op gedurende het beschouwde interval.
                          Dat kan volgens mij niet uitgelegd worden met een redenatie zoals je die beschreef.
                          Maar om ook dit soort sample snelheid effecten uit te sluiten ben ik zoals beschreven van zins om te meten op een moment dat de opwek-verbruikssituatie wordt gedomineerd door constante PV-productie en constante belasting.
                          De 10s sample rate is overigens een gegeven van de slimme meter, hij geeft niet sneller gegevens af.
                          Het is inderdaad merkwaardig dat op het scherm slechts een waarde tegelijk (levering of teruglevering) wordt weergegeven, maar dat op de P1 poort beide signalen tegelijk een waarde hebben.

                          #89064
                          Countr
                          Deelnemer
                            @roald

                            Een tussentijdse update, in afwachting van een zonnige dag waarop ik de geplande meting kan uitvoeren:
                            Inmiddels kan ik mijn slimme meter uitlezen met Putty, zodat ik de telegrammen die door de slimme meter op de P1 poort worden uitgestuurd direct kan opslaan, zonder enige conversie of interpretatie, zodat daar geen twijfel over kan zijn. Hierin valt te zien dat de genoemde -P en +P vermogens beide tegelijkertijd een waarde hebben.

                            De OBIS-referenties voor de verschillende regels in het telegram worden gespecificeerd in “Dutch Smart Meter Requirements, P1 Companion Standard, v5.0.2” van Netbeheer Nederland. De definitie van de relevante regels over vermogens heb ik hier herhaald:
                            Actual electricity power delivered (+P) in 1 Watt resolution: 1-0:1.7.0.255
                            Actual electricity power received (-P) in 1 Watt resolution: 1-0:2.7.0.255
                            Instantaneous active power L1 (+P) in W resolution: 1-0:21.7.0.255
                            Instantaneous active power L2 (+P) in W resolution: 1-0:41.7.0.255
                            Instantaneous active power L3 (+P) in W resolution: 1-0:61.7.0.255
                            Instantaneous active power L1 (-P) in W resolution: 1-0:22.7.0.255
                            Instantaneous active power L2 (-P) in W resolution: 1-0:42.7.0.255
                            Instantaneous active power L3 (-P) in W resolution: 1-0:62.7.0.255

                            Hierbij de betreffende regels uit één telegram:
                            1-0:1.7.0(00.551*kW)
                            1-0:2.7.0(00.076*kW)
                            Geleverd: 551W
                            Teruggeleverd: 76W

                            En dit komt overeen met de opgetelde +P en -P vermogens per fase:
                            1-0:21.7.0(00.165*kW)
                            1-0:41.7.0(00.386*kW)
                            1-0:61.7.0(00.000*kW)
                            1-0:22.7.0(00.000*kW)
                            1-0:42.7.0(00.000*kW)
                            1-0:62.7.0(00.076*kW)
                            Geleverd: 165+386+ 0 = 551W
                            Teruggeleverd: 0+ 0+ 76 = 76W

                            In “DSMR, Main Document, v4.2.2”, staat onder kopje “DSMR-M 4.3.27” dat de drie vermogens eerst opgeteld moeten worden, en dat dan pas het teken bepaald moet worden:
                            “The poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method.
                            Poly-phase E meter shall use the Ferraris method in which both energy directions of the 3 phases are summed and depending of the results, stored in a “+” or “-” register. The integration period shall be small enough for an accurate registration of delivered (A-) and consumed (A+) energy in separate registers.”
                            Dat dit zo moet, wordt ook door niemand betwist, ook Liander onderstreept dit. Ik vermoed alleen dat mijn slimme meter het niet zo doet.
                            Wordt vervolgd.

                            #89091
                            sunnylover
                            Deelnemer
                              @sunnylover

                              Beste de Graaff, Je schrijft “genoemde -P en +P vermogens beide tegelijkertijd een waarde hebben.” Letterlijk klopt dat, wat je schrijft (natuurlijk). Dewelke niet betekent dat deze waarden op exact hetzelfde moment kunnen toenemen. P+ en het P- symbool zullen nooit gelijktijdig in het lcd display van uw slimme meter te zien zijn. ONMOGELIJK!
                              Elektriciteit kan op hetzelfde moment over 1 fase niet twee richtingen op stromen er moet een kwantitatief meetbaar tijdsverschil zijn tussen verbruik of levering zijn (in dezelfde fase)

                              Dus: in een drie fase meter kan het zo zijn dat:
                              fase A teruglevering zonnestroom 2000Watt
                              fase B verbruik in huis 1000Watt
                              fase C verbruik 500Watt
                              De slimme meter registreert altijd de som van A+B+C (is gelijk aan 2000+1000-500) het verbruik is 500Watt negatief en het Pmin (P-) teruglevering telwerk loopt op met 500Watt. De som is altijd positief (is verbruik) of negatief (is teruglevering) of exact nul (beide tellerstanden wijzigen niet)
                              Beter dan dit kan ik het niet uitleggen.

                              #89096
                              Countr
                              Deelnemer
                                @roald

                                Beste sunnylover, mag ik vragen waar je je stelligheid op baseert? Ik baseer mijn uitspraken op metingen.
                                Navraag bij een instantie die slimme meters certificeert, heeft mij geleerd dat de manier van registreren van gelijktijdige levering en teruglevering op verschillende fasen geen onderdeel is van de certificeringsbeproevingen van polyfasige slimme meters: er zijn geen beproevingsmethodieken en ook geen beoordelingscriteria. Op eigen initiatief neemt de betreffende instantie in het keuringsrapport wel op hoe de betreffende meter dit soort situaties registreert, maar het is niet van invloed op het verkrijgen van een certificaat. Het is dus waarschijnlijk aan de netbeheerder om dit aspect te specificeren en controleren bij de aankoop van zijn slimme meters.
                                Op basis van mijn metingen durf ik te stellen dat mijn slimme meter de energiestromen registreert zoals in de bijgesloten afbeelding, waarbij ik ook heb weergegeven hoe de meter eigenlijk zou moeten meten. Ik durf dit te beweren omdat ik de door de meter weergegeven meterstanden kan reproduceren op basis van de afzonderlijk geregistreerde fasevermogens. Ik stel nog een rapport op dat ik hier ook zal delen.

                                Bijlagen:
                                Je moet inloggen om bijgevoegde betanden te bekijken.
                                #89118
                                sunnylover
                                Deelnemer
                                  @sunnylover

                                  De stelligheid van mij in mijn reactie komt voort uit de conformiteits- document dat door het Nederlands Meet Instituut is afgegeven; https://www.landisgyr.eu/webfoo/wp-content/uploads/2017/09/D000062761-E360-SMR5-1ph-CE-Declaration-of-Conformity.pdf
                                  Maar natuurlijk kan het zijn dat er een fout in een individuele meter is geslopen (corrupte software?) Maar die kans is klein. Als jij denkt dat jouw metingen correct zijn dan zou ik direct contact opnemen met het NMI en jouw bevindingen delen.

                                  Ik ben benieuwd naar de definitieve conclusie, ik zie hem graag hier. (Ik denk dat meten met Domotics te grote afwijkingen in de resultaten geeft)
                                  Succes!

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.