10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    sunnylover
    Bijdrager

Beste Thei,
    jouw 2 stringen zijn 8×275 Watt piek = 2200 Wp per string, 30 Watt verschil op 2200 is een verschil van 1,4 % terwijl jouw panelen een tolerantie van +5% hebben……….
    Geheel binnen de tolerantie van het systeem totaal niets aan de hand.

Thei Douven
    Bijdrager

Beste Sunnylover,
    Blijkbaar begrijpen we elkaar niet.De 35 watt lagere opbrengst komt voort uit één van de 2 mppt trackers .Hierbij geeft steeds dezelfde tracker (pv1,) de lagere opbrengst in watts.Omwisselen van de strings brengt daarin geen verandering en tracker pv1 heeft ook dan de lagere opbrengst, hetgeen naar mijn overtuiging dan niets met een panelen tolerantie te maken heeft, maar met een afwijking in tracker pv1.

sunnylover
    Bijdrager

Oke jij bedoelt met pv1 de aansluiting op jouw omvormer.

Dan zou ik geen reden weten waarom dat 30 Watt scheelt, mogelijk zit er wat verschil in afstelling van de Mpp trackers van de omvormer.

Verder zou ik geen verklaring kunnen geven. Maar dan nog vind ik een verschil van 30 watt niet schokkend.

Mocht je de oorzaak vinden ben ik wel nieuwsgierig wat het was…
    succes

Thei Douven
    Bijdrager

Die genoemde 30 watt schommelt tussen 25w en soms ook 50 watt.
    Als je dat als gemiddelde per dag uitrekend en dan uitgaande van 10 bedrijfsuren per dag kom je op een tekory van 10x b.v. 40 watt is 400 watt per dag.
    Op een jaar is dat 365 x400 w is 146.000 watt en dus 146 kw.
    Ik zelf vondt dat best de moeite waard. De vraag is doorgespeeld naar de leverancier en ik wacht nu op antwoord.

J.H. Slomp
    Bijdrager

Hallo Thei Douven,
    Een heel leuk probleem. Er zijn al heel wat goede suggesties gedaan. Maar ik zie nog een relatie met het weerbeeld.
    1e check: Is het aluminium frame op het dak geaard met de omvormer en dan naar de meterkast. Concreet: loopt er een geel/groene kabel naar de omvormer vanaf het dak? Als er een aardlekfout gaat optreden, dan komt er wel een foutmelding.
    Als de zon mooi schijnt zijn de stringverschillen bijna gelijk. Het verschil treed op bij slecht weer (ik vermoed bij regen of vochtig weer).
    Dus als een stekker niet goed is aangedraaid…… vul maar in.
    Andere mogelijkheid die ik wel eens tegen kom, is een kapotte cel in het paneel. Kan ik voor je checken met de Infrarood camera.
    Schaduw/ vervuiling op het paneel kan ook een oorzaak zijn, maar dat treedt dan ook op bij volle zon.
    5% tolerantieverschil is inderdaad best veel verlies door de jaren heen. Beetje service zou de installateur niet misstaan.
    Stringverschillen is helaas ook niet gezond voor de omvormer. Staat in de specificaties hoeveel dat max. mag zijn.
    Wat je ook nog kunt checken is met een multimeter de open stringspanning meten. Dat moet van beide strings toch aardig in de buurt liggen. Hooguit een paar volt verschil.
    Ben benieuwd wat de leverancier gaat zeggen. Doorverwijzing naar de installateur denk ik.
    publiceer maar.
    Henk slomp@live.nl

Thei Douven
    Bijdrager

Inmiddels zijn er enkele weken verstreken en er hangt nu sinds afgelopen week een nieuwe zelfde omvormer.
    Ik ga het weer een poosje bijhouden. Ben benieuwd.

U meet de opbrengst per string en niet per paneel (de SolarEdge bv doet dat wel) en dan is het zonder meting op paneelniveau een beetje zoeken in het duister. Wij hebben zonnepanelen met Solaredge monitoring per paneel en dan kun je met monitoring per paneel meteen vanuit je luie stoel zien waar een probleem zit.

“Zonnepanelen zonder monitoring (per paneel) is als autorijden zonder stuurwiel…”

Thei Douven
    Bijdrager

Er is in principe niet echt wat veranderd na de plaatsing van de nieuwe growatt omvormer. Ook deze brengt aan pv1 ,,uit,, een lager wattage.
    Bij dit mooie open weer is het verschil rond de 50 a 60 watt, terwijl de spanningen van beide strings ong. gelijk aan elkaar zijn. Strings omwisselen aan de omvormer maakt geen verschil en pv1 blijft de iets mindere. Het verschil zit dus binnen in de 2 ingebouwde omvormers van de growatt. Ik heb vanuit growatt china een plausibel antwoord ontvangen en na de omwisseling van de omvormer mrt gelijk blijvende resultaten xou hun verklaring wel eens heel goed kunnen kloppen.
    Er werd mij meegedeeld dat de omvormer zelf ook gebruik maakt van de opgewekte spanning en dat die benodigde spanning wordt afgenomen van de ingebouwde pv1 omvormer.

Dus na een lange zoek/test tijd lijkt het erop dat er niets mis is met het systeem.

Thei Douven
    Bijdrager

Zonnepanelen zonder monitoring (per paneel) is als autorijden zonder stuurwiel…
    _————————
    @Wouter van der Laan

Begrijpend lezen is blijkbaar niet U sterkste kant want het gaat over de eventuele afwijking in de ingebouwde omvormers. Het lijkt erop dat U slechts reclame wil maken voor een ander veel duurder systeem/merk, hetgeen beslist niet nodig is in mijn situatie.

U reactie, zonder U eerst te hebben ingelezen in dit topic is daarom :

Kletsen als een kip zonder kop.

RvV
    Bijdrager

Hoewel dit een oud topic is, vond ik het toch wel interessant om even te reageren.
    Sinds een aantal dagen heb ik ook een Growatt omvormer hangen met 2 identieke strings van 16 panelen op ZW. Ook daar zie ik een verschil van ongeveer 50 watt lagere opbrengst op string 1. Een jaar later is dit dus nog steeds “normaal”.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.