15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #84460
    Thei Douven
    Deelnemer
      @thei

      Sinds 18-9-2017 hebben we zonnepanelen met 16 trina solar panelen van 275 watt en dus 4400 wp. De omvormer is een Growatt 4200 mtl/s. Ons dak heeft een helling van 15 graden is op het zuiden gericht.
      De panelen liggen allen aan een zijde in 2 horizontale rijen van 2×8 stuks. De linkse 8 panelen vormen string1 en rechts is string 2 met 8 panelen. We hebben geen schaduw en er staat wel een schoorsteen links achter sting1 genaamd pv1.
      Deze schoorsteen geeft wel een spiegelbeeld, maar geen schaduw en toch heeft string 1, waarop de linker 8 panelen zitten constant de lagere opbrengst wat het wattage betreft.Ook op de zeldzame momenten zoals vandaag na de middag, wanneer de spanning op pv1 zelfs hoger is dan die van string 2, is toch de opbrengst in watts lager dan pv 2. Heeft iemand hiervoor een verklaring of eventuele oorzaak cq oplossing?
      Zie hier de screenshots van veel verschillende momenten met de opbrengst per string.

      #84473
      Thei Douven
      Deelnemer
        @thei

        Aangezien het hier zo stil blijft plaats ik even een screenshot van zojuist.
        Waaraan kan het liggen dat de stroomsterkte lager is bij pv1 waardoor er net wat minder watts opbrengst is?

        #84480
        Henk Daalder Pak de Wind
        Deelnemer
          @henkdaalderpakdewind

          Heb je een inverter met 2 onafhankelijke power trackers, die voor elke string het optimum zoeken?
          (ja, zie https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/growatt-4200mtl-s/)

          Je weet dat panelen onderling een paar procent verschil kunnen hebben?
          Dat zou het ook kunnen verklaren.

          Een reden dat de stroom minder is, kan komen doordat een van de cellen een scheur heeft, die cel geeft dan minder stroom, wat de andere cellen afremt, omdat ze in serie staan.
          Niet elke scheur is desastreus, het gaat er om of in een cel met scheuren, er geïsoleerde stukjes ontstaan, de stroom van die losse stukjes kan dan niet meer worden afgevoerd
          Zie o.a. https://www.slideshare.net/Renukaonteddu/microcracks-in-pv-module-ppt

          Zoek evt op micro cracks.

          #84482
          sunnylover
          Deelnemer
            @sunnylover

            Ik zie in de slecht opbrengende string wel bijna continu een hogere spanning… Dit kan duiden op een slecht contact, bijvoorbeeld een stekker die niet goed aan een kabel is bevestigd, waardoor de spanning toeneemt maar de stroom afneemt.
            Wat is het verschil in dag opbrengst van de stringen, in Watt?
            sluit de slechte presterende string eens aan op de goed presterende omvormer en de de goed presterende string op de andere omvormer. Dit om uit te sluiten dat het aan de omvormer ligt en dus echt aan de string…
            Presteert string 1 nog steeds even slecht? ligt het niet aan de omvormer.
            Weet je echt zeker dat er geen schaduw werking is van omliggende bebouwing of hoge bomen?
            Dan is de volgende stap alle connectoren van de kabels controleren en meteen kijken of er mogelijk slechte pv panelen tussen zitten in de eerste string (scheurtjes , vuil etc opmerkelijke kleurafwijkingen?)
            Probeer eerst eens om de twee stringen van omvormer te wisselen en kijk dan nog eens naar het resultaat. Natuurlijk is dit (het oplossen) eigenlijk een taak voor de installateur…

            #84483
            Thei Douven
            Deelnemer
              @thei

              De instalateur gaat er nog vanuit dat de verschillen binnen de tolerancies vallen en wil wel een onderzoek cq meting laten doen, maar dat wordt aan mij doorberekend als er niets aan hand blijkt te zijn buiten de toegestane kleine afwijkingen.vandaar dat ik hier probeer om erachter te komen of het verschil tussen de strings acceptabel is.
              Wat het omwisselen betreft van de strings aan de omvormer, heb ik dat ook overwogen om te testen/uit te sluiten of het aan de growatt ligt, echter ik weet niet of ik de string aansluitingen zonder eigen gevaar of gevaar voor de omvormer mag los koppelen van de growatt omvormer en dan string 1 en 2 verwisselen.mag ik die in de avond uren b.v. gewoon loskoppelen en opnieuw aansluiten?
              Is naar jullie mening het verschil acceptabel en binnen de toleranties?

              #84484
              sunnylover
              Deelnemer
                @sunnylover

                jouw zonnepanelen kunnen volgens de data sheet +5% afwijken op 8x 275 Watt is dat dus in theorie 110 Watt verschil. Ik heb niet gezien wat je dag opbrengst is. Dus zelf even narekenen.

                De stringen kun je veilig wisselen als je dit doet als je de omvormer (in de meterkast) hebt uitgeschakeld. Let wel goed op dat je de aderparen van de ene string niet door elkaar haalt met de ander string. Dus niet de + plus van string nr 1 en de – min van string nr 2 per vergissing als één paar aansluiten!

                #84485
                Thei Douven
                Deelnemer
                  @thei

                  Hoe haal je die los?

                  #84486
                  Thei Douven
                  Deelnemer
                    @thei

                    Ik had een foto gemaakt van de lange zwarte dc connectors onder de growatt, maar die is niet geplaatst blijkbaar.
                    Ik bedoelde dus met mijn vraag hoe ik die connectors lossen kan om de strings te wisselen.

                    De dagopbrengst gisteren 15-10, was 15,5 kw
                    Totaal vanaf 18 september 2017 (v.a.16 uur) 315kw.
                    Max power gisteren 15-10 was 2459,5 watt.

                    #84487
                    Thei Douven
                    Deelnemer
                      @thei

                      Nog een poging met flink verkleinde foto

                      #84488
                      sunnylover
                      Deelnemer
                        @sunnylover

                        Tja ik wil je toch waarschuwen; Het feit dat jij vraagt hoe je de stekkers los moet maken, zegt mij dat je helemaal geen verstand van je eigen systeem hebt. Blijkbaar heb jij je vooraf niet verdiept in de techniek van PV. Deze opmerking bedoel ik niet beledigend.

                        Jij weet dus ook niet dat die stekker een MC4 stekker heet, en dat je dit op youtube terug kunt vinden? https://www.youtube.com/watch?v=TfvTxpPuE4U

                        Blijf verder van je systeem af tot dat je helemaal hebt ingelezen over PV en de achterliggende theorie van deze techniek voordat jij jezelf en je huis afbrand…

                        #84489
                        Thei Douven
                        Deelnemer
                          @thei

                          Wat is je mening over de dagopbrengst, of zou ik die per string apart moeten kunnen uitlezen om u vraag te beantwoorden? Ik geloof niet dat ik de dagopbrengst per string kan zien.

                          En ja, het klopt dat de pv instalatie voor mij weer een geheel nieuwe wereld is waarmee ik totaal geen ervaring heb. Ik kom echter wel uit de kantoormachine techniek en ik heb geen linkse handen. Misschien is het wel zo dat de afwijking binnen alle toleranties valt, maar ik ben zogezegd nieuwschierich en op ontdekkingsreis 😁

                          #84490
                          Thei Douven
                          Deelnemer
                            @thei

                            Ik heb de 2 strings vanavond omgewisseld en ik ben benieuwd naar morgen.

                            #84492
                            Thei Douven
                            Deelnemer
                              @thei

                              Tot nu toe met heel veel meetmomenten vandaag,om 13.00 uur is pv1 nog net als voor het omwisselen van de 2 strings de mindere in opbrengst. Bij elk controle moment scheelde het ong. 30 watt die op pv1 minder zijn.
                              @ Sunnylover:
                              Misschien ligt dat aan mijn korte pv ervaring, maar naar mijn mening betekent dat in tegenstelling van wat jij eerder schreef, dat het verschil in opbrengst toch ontstaat door de werking van de omvormer en niet aan de panelen string.
                              Eerst zat namelijk de linker string op de DC pv1 ingang aangesloten met een slechtere opbrengst als pv2.
                              Nu zit de rechter string op de pv1 ingang van de omvormer en de linker string op pv2.
                              Nog steeds levert pv1 minder watts af. Ik plaats vanavond een aparte link met screenshots van de hele dag.

                              Ps dit is wat jij schreef en als ok verkeerdom redeneer, sta ik weer open voor je gewaardeerde opbouwende kritieken

                              sluit de slechte presterende string eens aan op de goed presterende omvormer en de de goed presterende string op de andere omvormer. Dit om uit te sluiten dat het aan de omvormer ligt en dus echt aan de string…
                              Presteert string 1 nog steeds even slecht? ligt het niet aan de omvormer.

                              #84493
                              Thei Douven
                              Deelnemer
                                @thei

                                Op alle screenshots van vandaag levert mpp tracker pv1 rond de 30 watt minder dan via de andere string. Ook voordat ik gisteravond de strings heb omgewisseld, leverde de tracker pv1 de lagere watts.

                                hopelijk werkt de onderstaande link.

                                https://photos.google.com/share/AF1QipM7fuldyA7kPQVB5nTKG1EEnvusLovs8wkcm9xW5cow3hORP6ZnZ6ORif8cHRPXrw?key=RTJIVWtFNzJ2MVNzYXB5NDF4Xy1iOEJXZHE3YU9R

                                #84507
                                sunnylover
                                Deelnemer
                                  @sunnylover

                                  Beste Thei,
                                  jouw 2 stringen zijn 8×275 Watt piek = 2200 Wp per string, 30 Watt verschil op 2200 is een verschil van 1,4 % terwijl jouw panelen een tolerantie van +5% hebben……….
                                  Geheel binnen de tolerantie van het systeem totaal niets aan de hand.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Het onderwerp ‘Vreemd verschil opbrengst (Watt) tussen 2 strings [Opgelost]’ is gesloten voor nieuwe reacties.